• Anonym (TantRöd)

    Någon som vet vad som är fel, och vad blödningen beror på??

    Ska försöka göra detta kort:

    Fick missfall i december, gyn kollade och hade då inga rester kvar, fick en mens nu den 8 November ( enligt min kalender skulle jag haft äl igår )

    Kände som vanligt på tappen och insåg att den var öppen och väldigt "slemmig"(igår).

    Idag fick jag en brun flytning (lite mer än en femkrona i storlek) blev förvånad och kände på tappen, öppen, slemmig och på fingrarna hade jag slemmigt brunt blod. Ringde gynakut, bm svarade att hon inte visste alls.. utan att jag skulle avvakta och fick jag ont eller feber skulle jag återkomma. Nu finns inget i trosor, endast om jag kör in ett finger, slemmigt brunt blod. Är ju på tok för tidigt för mens.. tillägger också att jag ALDRIG haft mellanblödningar eller annat, 2 förlossningar tidigare..

    Fattar inte vad detta är.. någon som tror sig veta?

    Kanske haft liknande? Hjälp, är orolig att nått är fel på mig... :(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-24 17:50
    Ursäkta.. skriv fel.. fick mens den 8 februari...

  • Svar på tråden Någon som vet vad som är fel, och vad blödningen beror på??
  • Anonym (ddddddddd)

    Ja, du. Det kan ingen här svara på om inte ens gynakuten har en aning.

  • Anonym (TantRöd)

    Känns sjukt olustigt detta.. borde ha hänt någon tidigare?! :-O

  • LaFontaine

    Det är väl en ägglossningsblödning. Jag hade hellre aldrig haft en förrän jag fick den första gången, långt upp i vuxen ålder.

  • Anonym (TantRöd)

    Såg din äl blödning ut så? Slemmigt brunt? Hur länge varade din?

  • LaFontaine
    Anonym (TantRöd) skrev 2017-02-24 18:05:28 följande:

    Såg din äl blödning ut så? Slemmigt brunt? Hur länge varade din?


    Det har hänt. Nån gång kom det bara en gång. Nån annan varade det ett par dagar. Jag har haft det oftare desto äldre jag blivit.
  • Anonym (TantRöd)

    Blev jäkligt förvånad då jag aldrig haft en mellanblödningar ens. När lingonveckan sätter fart gör den det ordentligt! Borde vara under äl nu, har känt mollande värk i äggstockarna sen ett par dagar tillbaka, och idag hände detta..Hoppas att det är som du säger, en ev. Ägglossnings blödning... :-S

  • Anonym (Saralinn)

    Efter missfall kan kroppen vara lite upp o ner, inge konstigt med det. Förstår inte för mitt liv varför du är inne i tappen o gräver?????? Va spelar det för roll hur den känns. Är lite som att beställa en jnfektion, speciellt efter ett missfall. Ge kroppen tid, o håll fingrarna utanför tappen. Hälsn en bm

  • Anonym (J)

    Vem håller på att känna på tappen? Av vilket skäl? Du kanske skrapar upp sår när du pillar där. Annars är inte en liten blödning nån fara. Kommer det fler blödningar så gör ett cellprov.

  • Anonym (Ninni)

    Jag tänker spontant ägglossningsblödning. Jag har haft det ett par ggr nu när jag fyllt 40. Brunt och trögflytande, och sen kan det komma lite "färskt" blod också. Luktar inte som mensblod tycker jag. Blev förvånad och rädd första gången och åket till gynakut där de sa ägglossningsblödning till mig.

  • Anonym (Jo)
    Anonym (Saralinn) skrev 2017-02-24 18:55:23 följande:

    Efter missfall kan kroppen vara lite upp o ner, inge konstigt med det. Förstår inte för mitt liv varför du är inne i tappen o gräver?????? Va spelar det för roll hur den känns. Är lite som att beställa en jnfektion, speciellt efter ett missfall. Ge kroppen tid, o håll fingrarna utanför tappen. Hälsn en bm


    Anonym (J) skrev 2017-02-24 22:04:20 följande:

    Vem håller på att känna på tappen? Av vilket skäl? Du kanske skrapar upp sår när du pillar där. Annars är inte en liten blödning nån fara. Kommer det fler blödningar så gör ett cellprov.


    Det är inget farligt att "gräva", det är en bra metod för att veta var i cykeln man är och lära känna sin kropp. Däremot ska man inte göra det i onödan under en graviditet då det kan provocera fram missfall/ för tidig förlossning.
  • Anonym (Saralinn)
    Anonym (Jo) skrev 2017-02-25 09:37:37 följande:

    Det är inget farligt att "gräva", det är en bra metod för att veta var i cykeln man är och lära känna sin kropp. Däremot ska man inte göra det i onödan under en graviditet då det kan provocera fram missfall/ för tidig förlossning.


    O varifrån har du fått denna information? Aldrig någonsin vi på gyn säger att kvinnor ska peta o gräva i livmodermunnen, e ju absurdt. Infektionsrisken ökar enirmt, samt har man dålig tur (o cervix är skör) kan den tom öppna sig av allt petande vid en graviditet = missfall. En bm igen. Ps: lära känna sin kropp kan man nog på andra sätt än gröva i hål o gropar som inte är meningen att gräva i.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Saralinn) skrev 2017-02-25 14:25:40 följande:

    O varifrån har du fått denna information? Aldrig någonsin vi på gyn säger att kvinnor ska peta o gräva i livmodermunnen, e ju absurdt. Infektionsrisken ökar enirmt, samt har man dålig tur (o cervix är skör) kan den tom öppna sig av allt petande vid en graviditet = missfall. En bm igen. Ps: lära känna sin kropp kan man nog på andra sätt än gröva i hål o gropar som inte är meningen att gräva i.


    Justissemetoden kallas det, finns instruktörer i metoden, bara att googla. Nej det är knappast på gyn man får rekommendationer om naturlig familjeplanering eller hormonfria preventivmetoder. Dessutom är det omöjligt att komma in I livmodermunnen som icke-gravid, så därinne kan man inte gräva. Poängen är att känna PÅ själva livmodertappen för att avgöra mjukhet/hårdhet, riktning och öppenhet. Och angående missfall skrev jag precis samma sak i inlägget du citerade. Men TS är inte gravid.
  • Anonym (olustigt)

    Jag läser bara om fler och fler som är uppe och pillar på tappen? Det kan ju inte vara nyttigt, så mycket smuts under naglarna man för upp.. till vilken nytta, när ni som pillar ändå inte kan tolka slemmet,blodet eller hur den känns?! 

  • Anonym (Jo)
    Anonym (olustigt) skrev 2017-02-26 09:01:03 följande:

    Jag läser bara om fler och fler som är uppe och pillar på tappen? Det kan ju inte vara nyttigt, så mycket smuts under naglarna man för upp.. till vilken nytta, när ni som pillar ändå inte kan tolka slemmet,blodet eller hur den känns?! 


    Förhoppninsgvis tvättar man händerna innan man gör något, annars för man upp lika mycket bakterier när man för in en tampong också, om man gör det med smuts under naglarna. Eller när man har sex så tvättar mannen antagligen inte av sig med blekmedel innan heller. Varför tror folk att underlivet är så himla känsligt? Blodet kan inte en BM eller läkare heller tolka men slem/hur den känns kan man lära sig vad det betyder, det är därför man gör det. Det var exempelvis så jag visste att jag var gravid innan jag tagit ett test, när jag var fertil och inte osv. En BM skulle antagligen inte kunna avgöra vad sekretet innebar då det är individuellt, därför vet man faktiskt bäst själv. Blir irriterad när folk kommenterar om saker de inte har någon aning om, sitter och gissar istället. Vad är poängen med det?
  • Anonym (Saralinn)

    Nåå, en tampong förs inte in i livmodermunnen, enbart i vagina. Lijaså vid sex, inte är mannens könsorgan inne i tappen o petar. Inget att rekommendera.

  • Anonym (olustigt)
    Anonym (Jo) skrev 2017-02-26 10:16:47 följande:

    Förhoppninsgvis tvättar man händerna innan man gör något, annars för man upp lika mycket bakterier när man för in en tampong också, om man gör det med smuts under naglarna. Eller när man har sex så tvättar mannen antagligen inte av sig med blekmedel innan heller. Varför tror folk att underlivet är så himla känsligt? Blodet kan inte en BM eller läkare heller tolka men slem/hur den känns kan man lära sig vad det betyder, det är därför man gör det. Det var exempelvis så jag visste att jag var gravid innan jag tagit ett test, när jag var fertil och inte osv. En BM skulle antagligen inte kunna avgöra vad sekretet innebar då det är individuellt, därför vet man faktiskt bäst själv. Blir irriterad när folk kommenterar om saker de inte har någon aning om, sitter och gissar istället. Vad är poängen med det?


    Ja fasst vad är skillnaden!? Här sitter alla och gissar? Haha ;) du behöver inte bli provocerad av mitt tidigare inlägg, jag får bara så ont i hela magen när jag hör människor som kör upp fingrarna och görar runt,ajajaj!

    Alla gör som dom vill, men man kan ju faktiskt skada sig själv till ingen nytta när man ändå inte vet skillnaden om vad man känner och ser.. det var så jag menade.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Saralinn) skrev 2017-02-26 10:55:03 följande:

    Nåå, en tampong förs inte in i livmodermunnen, enbart i vagina. Lijaså vid sex, inte är mannens könsorgan inne i tappen o petar. Inget att rekommendera.


    Man får inte in ett finger i livmodermunnen ändå, normalt sett är man inte öppen, man känner utanpå tappen. Finns ingen information inuti ändå. Den enda som pratat om inuti livmodermunnen är du. Poängen var smuts/bakterier när man för in något, inte hur långt det förs in. Men det kan inte vara så ovanligt stt man kommer åt livmodertappen vid sex?
    Anonym (olustigt) skrev 2017-02-26 11:13:54 följande:

    Ja fasst vad är skillnaden!? Här sitter alla och gissar? Haha ;) du behöver inte bli provocerad av mitt tidigare inlägg, jag får bara så ont i hela magen när jag hör människor som kör upp fingrarna och görar runt,ajajaj!

    Alla gör som dom vill, men man kan ju faktiskt skada sig själv till ingen nytta när man ändå inte vet skillnaden om vad man känner och ser.. det var så jag menade.


    Jsg kanske läste in något som du inte menade, så jag ber om ursäkt. "Vi" som använder det som metod har lärt oss vad man känner och vad det betyder så vi gräver inte i onödan eller på måfå. Tillsammans med sekretmetoden och tempmetoden är det toppen när man försöker bli gravid, finns en del information om det och man lär sig efterhand. Men man måste ha rena händer, kortklippta naglar och inte "undersöka sig själv" i onödan vid graviditet, då är man good to go.
  • Anonym (TantRöd)

    Instämmer med dig "Jo".

    Har använt mig av den metoden sen ett par år tillbaka. Självklart tvättar man sig innan, och är definitivt inte inne i själva tappen, man känner försiktigt utanpå. Dock första gången jag har en "sparsam mens" runt äl. Konstig blödning, mer åt de bruna samt rosa hållet, och nästan ingenting, illamående och mollvärk. Nått skumt med hormoner eller nått. Första gången detta händer, undrar dock om mensen kommer som vanligt, nu efter 2 veckor till.. eller om jag kan räkna detta som mens?! Man tror man kan allt efter 2 barn och 1 missfall.. men icke.. kroppen spelar mig ett spratt!

  • Anonym (Jo)
    Anonym (TantRöd) skrev 2017-02-26 13:37:48 följande:

    Instämmer med dig "Jo".

    Har använt mig av den metoden sen ett par år tillbaka. Självklart tvättar man sig innan, och är definitivt inte inne i själva tappen, man känner försiktigt utanpå. Dock första gången jag har en "sparsam mens" runt äl. Konstig blödning, mer åt de bruna samt rosa hållet, och nästan ingenting, illamående och mollvärk. Nått skumt med hormoner eller nått. Första gången detta händer, undrar dock om mensen kommer som vanligt, nu efter 2 veckor till.. eller om jag kan räkna detta som mens?! Man tror man kan allt efter 2 barn och 1 missfall.. men icke.. kroppen spelar mig ett spratt!


    Jag tycker också att det låter som ÄL-blödning, men har inte haft det själv. Jag skulle räkna med mens 2 veckor efter den lilla blödningen!
Svar på tråden Någon som vet vad som är fel, och vad blödningen beror på??