• puss02

    sy sig själv

    Jag har testat att sy mig själv ett antal gånger. Men denna gången så blev allting fel och det blev infekterat. Vad ska jag göra

  • Svar på tråden sy sig själv
  • bestofthebest

    Jag skulle vara noga med att sörja för desinfektion av både såryta och verktyg, tandtråd brukar kunna vara ett bra substitut för kirurgtråd och väteperoxid för desinfektion. Jag antar att du har nödvändiga kunskaper. Inkorrekt teknik och smutsiga verktyg är vanligaste anledningen till infektion, det är därför sjukvården använder nästan uteslutande engångsverktyg.

    Sen är ju frågan varför du ska sy dig själv när det finns sjukvård. Är det för att undvika journalföring

  • bestofthebest

    Är det infekterat behöver du ta upp stygnen och rengöra så snart bara det är möjligt för att undvika sepsis.

  • puss02
    bestofthebest skrev (null) följande:

    Jag skulle vara noga med att sörja för desinfektion av både såryta och verktyg, tandtråd brukar kunna vara ett bra substitut för kirurgtråd och väteperoxid för desinfektion. Jag antar att du har nödvändiga kunskaper. Inkorrekt teknik och smutsiga verktyg är vanligaste anledningen till infektion, det är därför sjukvården använder nästan uteslutande engångsverktyg.

    Sen är ju frågan varför du ska sy dig själv när det finns sjukvård. Är det för att undvika journalföring


    Jag e 15
    Och då blir det anmälan till socialen
  • puss02
    puss02 skrev (null) följande:
    Jag e 15
    Och då blir det anmälan till socialen
    Och jag använde bara vanlig nål och fiskelina
  • Millan644

    Okej när man syr ska redskapen vara sterila, eller iallafall så nära det man kan komma. Vanlig nål och fiskelina räknas tyvärr inte dit. Har du väl fått in en infektion så kan det vara svårt att få bukt med själv. Behövs många gånger antibiotika. Hur ser såret ut? Svullet? Mycket var? Känner du dig allmänpåverkad? Har feber?

    Försök hålla såret så rent som det bara går.

    Får jag fråga hur du har fått såret? Har du skurit dig själv? Eller har någon gjort dig illa? Är det därför du är rädd för socialen?

Svar på tråden sy sig själv