• Axe

    Har jag rätt att sälja bilen?

    Vi ska skilja oss. Ska skicka in papper nu i veckan.

    Vi köpte en bil med ett lån taget i mitt namn och bilen står endast i mitt namn. Jag vill sälja bilen nu för att betala av lånet i mitt namn medan han vill behålla den.

    Han vägrar lämna bilen till mig så att jag kan laga den och sälja den för han påstår att han inte måste det.

    Men lånet står i mitt namn och då räknas den väl som enskild egendom? Iaf enligt vad jag läst ju i flera dagar.

    Kan jag på nått sätt få hjälp att gå hämtat bilen och få tag på nycklarna av t.ex. polisen?

    Maken har alltså stuckit och vägrar komma tillbaka ens för att hjälpa till med barnet. Han har min bil och han har hotat att ha sönder den om han ej får behålla den i mitt namn tills den är avbetalning trots skilsmässa. Hjälp!

  • Svar på tråden Har jag rätt att sälja bilen?
  • Axe

    Bilar som finansieras av en av personerna. På internet lite varstans har jag läst det.

    Eftersom lånet och bilen endast står i mitt namn så borde jag få sälja den och betala av lånet?

    Men kan inte någon som är duktig på detta svarar.. är helt knäckt på hur jävla fult han beter sig..

  • blomman 2

    Har inte någon kunskap om detta men jag tror att allt ni har köpt under ert äktenskap är era gemensamma tillgångar. Så med andra ord så slår man ihop alla tillgångar och delar lika...så då kanske han har lika rätt till bilen men att även DU ska ha något av samma värde vid bodelning...?

  • blomman 2
    blomman 2 skrev 2017-02-24 22:21:45 följande:

    Har inte någon kunskap om detta men jag tror att allt ni har köpt under ert äktenskap är era gemensamma tillgångar. Så med andra ord så slår man ihop alla tillgångar och delar lika...så då kanske han har lika rätt till bilen men att även DU ska ha något av samma värde vid bodelning...?


    Och eftersom han nu vill behålla bilen och du har lånet på den så måste han först köpa bilen av dig med era gemensamma tillgångar minus det den har gått ner i värde..och sedan betala dig det den är värd i dagsläget med det som blir kvar av hans "pott" vid bodelningen...???
  • Axe
    blomman 2 skrev 2017-02-24 22:21:45 följande:

    Har inte någon kunskap om detta men jag tror att allt ni har köpt under ert äktenskap är era gemensamma tillgångar. Så med andra ord så slår man ihop alla tillgångar och delar lika...så då kanske han har lika rätt till bilen men att även DU ska ha något av samma värde vid bodelning...?


    Nej vid bodelning blir bilen min då lånet är mitt. Det är jag säker på. Frågan är om jag kan sälja den innan skilsmässan då han hotar att ha sönder den om jag ska sälja den så jag går back på lånet.. Helt galet.
  • Ms H
    Axe skrev 2017-02-24 21:32:19 följande:

    Bilar som finansieras av en av personerna. På internet lite varstans har jag läst det.

    Eftersom lånet och bilen endast står i mitt namn så borde jag få sälja den och betala av lånet?

    Men kan inte någon som är duktig på detta svarar.. är helt knäckt på hur jävla fult han beter sig..


    Det är skillnad på att du äger en bil och att ha en bil som enskild egendom.
  • Axe
    Ms H skrev 2017-02-24 22:31:39 följande:

    Det är skillnad på att du äger en bil och att ha en bil som enskild egendom.


    Vad jag har läst blir den enskilde egendom då det är jag som köpt den i mitt namn med "mina" pengar då lånet är bara mitt.

    Pratat med polisen och kan stöldanmäla den då det är min bil. Han har ingen rätt att ta min bil utan lov iaf.
  • Ms H
    Axe skrev 2017-02-24 22:52:11 följande:
    Vad jag har läst blir den enskilde egendom då det är jag som köpt den i mitt namn med "mina" pengar då lånet är bara mitt.

    Pratat med polisen och kan stöldanmäla den då det är min bil. Han har ingen rätt att ta min bil utan lov iaf.
    Kan du posta en länk till något ställe där du läst det?
  • Ellie

    Om jag har förstått det rätt så är du ensam ägare av bilen tills ni ansökt om skilsmässa (då blir bilen giftorättsgods, såvida ni inte har äktenskapsförord som säger annorlunda). Under ett äktenskap är var och en ägare till sina saker och ansvarar för sina lån, men detta ändras vid skilsmässa. Det är inte självklart att bilen är enskild egendom vid en bodelning, men som sagt, innan ni skiljer er är den din.

  • Axe
    Ms H skrev 2017-02-24 23:03:05 följande:

    Kan du posta en länk till något ställe där du läst det?


    Länken som Ellie postade är där jag läst det.
  • Ms H
    Axe skrev 2017-02-24 23:09:26 följande:
    Länken som Ellie postade är där jag läst det.
    Menar du det här? "Är du gift och har köpt en bil för dina egna pengar så är det din bil och inte din makas."
    Där står INTE att bilen är din enskilda egendom, där står att du äger den.
  • Ellie
    Ms H skrev 2017-02-24 23:15:51 följande:
    Menar du det här? "Är du gift och har köpt en bil för dina egna pengar så är det din bil och inte din makas." Där står INTE att bilen är din enskilda egendom, där står att du äger den.
    Ja, och fram till skilsmässa kan ägaren göra vad han/hon vill med sin bil.

    Vid skilsmässa kan det däremot bli så att den ingår i bodelningen. Då är väl samtidigt alla skulder och tillgångar gemensamma (om inte äktenskapsförord säger annat) så mannen kommer få ta del av bilskulden också.
  • HippHipp
    Ellie skrev 2017-02-24 23:03:38 följande:

    Om jag har förstått det rätt så är du ensam ägare av bilen tills ni ansökt om skilsmässa (då blir bilen giftorättsgods, såvida ni inte har äktenskapsförord som säger annorlunda). Under ett äktenskap är var och en ägare till sina saker och ansvarar för sina lån, men detta ändras vid skilsmässa. Det är inte självklart att bilen är enskild egendom vid en bodelning, men som sagt, innan ni skiljer er är den din.


    Precis så här är det. Du äger bilen och kan sälja den eller göra vad du vill med den. Du kan alltså anmäla den som stulen.
Svar på tråden Har jag rätt att sälja bilen?