• Anonym (pesto)

    Vägrar köpa iPhone till min dotter!

    Nu verkar vi ha fått halva föräldragruppen på oss för att vi vägrar köpa en iPhone till vår dotter. Hon är 8 år och tycker inte hon är mogen nog att ha sånt. Ändå verkar det vara så ohyggligt stickande i ögonen på folk att man inte ger sina barn allt de pekar på...

    Jag fick lära mig att förtjäna det jag fick. Min första mobil fick jag i 14-15-årsåldern, och det var för att mamma ville jag skulle kunna ringa om jag kom hem sent, inte för att alla kompisar hade en sån.

    Hur är det med de föräldrar som inte har så bra ställt att de har råd att köpa en svindyr leksak till sina barn?

    Vissa gnäller om att de inte har pengar över efter lön, men kanske inte är så konstigt...eller?

  • Svar på tråden Vägrar köpa iPhone till min dotter!
  • Anonym (Taskmört!)

    Taskigt! :-/

    Man kan inte jämföra sig själv och sina barn hela tiden. Tiden har gått vidare. :-P

  • Anonym (Bättre Utan)

    Bra, stå på dig, Det finns massor med bevis på att de kan påverka den psykiska hälsan negativt att ha en smartphone när man är så ung, allt från att man sover sämre till att bli överstimulerad, stressar hjärnan, inlärnings svårigheter och andra problem. 


     


    Du kan kanske köpa en smartphone när hon fyller 9 eller 11? (behöver väl inte vara en iphone?!) som barnet får ha exempelvis 1-2 timmar om dagen?

  • Carambolan

    Håller med dig. Jag unnar absolut min sjuåring att ha min gamla avlagda iphone som leksak, men hade aldrig i livet köpt en helt ny till henne.

  • Anonym (Välkommen till 2017)
    Anonym (Bättre Utan) skrev 2017-02-25 00:37:38 följande:

    Bra, stå på dig, Det finns massor med bevis på att de kan påverka den psykiska hälsan negativt att ha en smartphone när man är så ung, allt från att man sover sämre till att bli överstimulerad, stressar hjärnan, inlärnings svårigheter och andra problem. 

     

    Du kan kanske köpa en smartphone när hon fyller 9 eller 11? (behöver väl inte vara en iphone?!) som barnet får ha exempelvis 1-2 timmar om dagen?


    Finns massor med bevis också på att att det kan påverka den psykiska hälsan att vara den enda i klassen som inte har något alla andra har(behöver ju inte va just iPhone?) bara för att ens mamma är en envis gammal människa som bestämt att hennes barn minsann ska ha det precis som hon hade det för 20-30år sen. Man måste helt enkelt utvecklas med tiden ibland och släppa "på min tid..." tänket litegrann.
  • Anonym (pesto)

    En mamma i gruppen (nu snackar vi föräldragrupp i dotterns klass) tyckte att man för att undvika att ens barn blir socialt utanförskapad måste ge dem sånt i dagens samhälle. Det är som dåtidens Hockeybilder, t.ex. Hon kunde absolut inte tänka sig att göra allt för att hennes barn skulle vara inne bland kompisarna, och nu kritiserar hon mig för att jag inte gör det.

    Fan jag blir så jävla less på folk.

  • elyse

    Måste det vara en ny iPhone då? Nog för att Apple-tekniken ofta är idiot-enkel, men den är dyr och som gjord för att gå sönder.

    Ser inget problem i att säga Nej till smartphones öht om det är baserat på dotterns behov och inte vad DU hade för behov för 20 år sedan.

  • Anonym (Bättre Utan)
    Anonym (Välkommen till 2017) skrev 2017-02-25 00:51:17 följande:
    Finns massor med bevis också på att att det kan påverka den psykiska hälsan att vara den enda i klassen som inte har något alla andra har(behöver ju inte va just iPhone?) bara för att ens mamma är en envis gammal människa som bestämt att hennes barn minsann ska ha det precis som hon hade det för 20-30år sen. Man måste helt enkelt utvecklas med tiden ibland och släppa "på min tid..." tänket litegrann.

    Bara för att det inte var vanlig för 20-30 år sedan med vredesutbrott, koncentrationssvårigheter, sömn problem och depression så vill man ju inte att ens unge ska känna sig utanför. lika bra att den också har samma problem som alla andra. helt rätt tänkt.

  • Anonym (JAA!!!)
    Anonym (Bättre Utan) skrev 2017-02-25 14:07:23 följande:

    Bara för att det inte var vanlig för 20-30 år sedan med vredesutbrott, koncentrationssvårigheter, sömn problem och depression så vill man ju inte att ens unge ska känna sig utanför. lika bra att den också har samma problem som alla andra. helt rätt tänkt.


    Precis!

    Mina barn(som är nio och nedåt) har inte ens egna enklare telefoner. De behöver dem inte.
  • ostpaj

    Men där barn inte har telefon, har ni gamla, vanliga hemtelefoner? Sån har jag inte sett på år och dar :)

  • Anonym (JAA!!!)
    ostpaj skrev 2017-02-26 22:42:58 följande:
    Men där barn inte har telefon, har ni gamla, vanliga hemtelefoner? Sån har jag inte sett på år och dar :)
    Så ovanligt är det inte...
  • Thedrjohn

    Tror knappast det "sticker i ögonen" på folk i din omgivning för att du inte ger din 8-åriga dotter en iphone. Det är ditt beslut och ingen annans. I vår familj tycker vi att telefoner tar tid och uppmärksamhet från massor av andra betydligt viktigare saker.

  • Anonym (2017)

    Hur gammal är du TS? Du säger att du fick din första mobil när du var 15 år och nu är din dotter 8. Det kanske inte är relevant att jämföra med vad mobiler kostade då och hur vanligt det var på den tiden?

    Man ska per automatik inte ge sina ungar allt de pekar på men att jämföra med sin egen barndom och generation är en fälla. En smartphone är inte bara ett tidsfördriv. Det är smarta appar och lärande om den används rätt. GPS och spårningsfunktionen är ju också jättebra. Vill du inte kunna se vart ditt barn befinner sig? Jag ser inte en iiphone spm en belöning som man måste förtjäna. Den är 2017 nu.

    Sen behöver man väl inte köpa ny iphone7S för 10.000kr till en 8-åring. Det finns billigare modeller.

  • Ekonom10

    Om du ser en iPhone som en svindyr leksak har du inte förstått vad den kan användas till.

  • Regndamen

    Ehm, gäller det alla telefoner? Det finns många mobiler som är bra mycket billigare.

    Jag tycker det är praktiskt att min dotter har en egen mobil. Jag kan ringa henne om jag vill hon ska komma hem. Sen spelar hon pokemon go, det hade ju inte gått utan telefon.

Svar på tråden Vägrar köpa iPhone till min dotter!