• Domesticgoddess

    Kolmården med litet barn

    Har ingen koll på barn så skulle behöva lite råd från er med småttingar.

    Jag har en liten guddotter som älskar djur över allt annat. Hade velat ta med henne på en minisemester i sommar, hennes mamma fyller dessutom 40 så min tanke är att kombinera något roligt för lillan och mig med present i form av barnfri helg + besök på finare restaurang för henne och mannen. Kan mao inte rådfråga föräldrarna.

    Är sugen på Kolmården men undrar om ni tror att en 2,5 åring skulle uppskatta det? Vi bor i Skåne så det är en bra bit att köra vilket kanske varit drygt för henne...? Vad tror ni, bra idé eller bör jag tänka om? Om det senare, några tips på vad som kan vara en lämplig helgutflykt föt en sådan liten?

  • Svar på tråden Kolmården med litet barn
  • Vickan I

    Vilken fin tanke! Men jag hade aldrig åkt så långt med en så liten bara för det. Visst det är fint på Kolmården, men så speciellt är det verkligen inte. Vansinnigt mkt folk och en hel del stå i kö. Jag hade sparat den resan till barnet är större. Kanske fem år, så barnet kan ha roligt i Bamselandet också. (Jag hade inte velat att "barnvakten" åkte så långt bort med min lilla heller).

  • Sisisisi

    Jag var där med sonen när han var 2 år precis och han uppskattade det! Inga problem att köra från Sthlm till Kolmården med ett barn, det är ju inte långt. Furuvik brukar vi oxå åka till, barnen har älskat att vara där sedan tidig ålder.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Poledra

    Tror också att hon är lite för liten för att till fullo uppskatta Kolmården, och framförallt är det jobbigt med den långa bilresan. Finns ju djurparker i Skåne! Tycker också att Borås djurpark är väldigt trevlig om man har små barn, lagom stor så de orkar igenom allt och många lekplatser. Var där när mina barn var i den åldern och de älskade det! Vi sov över på campingen som är i närheten och var på djurparken två dagar.

    Fin idé du har oavsett vad ni gör!

  • Sisisisi
    Sisisisi skrev 2017-02-26 07:09:14 följande:

    Jag var där med sonen när han var 2 år precis och han uppskattade det! Inga problem att köra från Sthlm till Kolmården med ett barn, det är ju inte långt. Furuvik brukar vi oxå åka till, barnen har älskat att vara där sedan tidig ålder.


    Oj, ser att jag läste lite snabbt så Skåne blev Sthlm.... Nej, så långt skulle jag inte åka! Kolla på nåt närmare :)
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Domesticgoddess

    Tack för era svar och råd!

    Vi spar Kolmården tills hon är lite större och satsar istället på Ystad djurpark dag 1 och Tosselilla dag 2. Så får hon både djur, bad och barnkaruseller :)

  • Linnis92
    Domesticgoddess skrev 2017-02-26 07:36:52 följande:

    Tack för era svar och råd!

    Vi spar Kolmården tills hon är lite större och satsar istället på Ystad djurpark dag 1 och Tosselilla dag 2. Så får hon både djur, bad och barnkaruseller :)


    Finns det inget spännande i Danmark ? Närmare för er del :)
  • Poledra
    Domesticgoddess skrev 2017-02-26 07:36:52 följande:

    Tack för era svar och råd!

    Vi spar Kolmården tills hon är lite större och satsar istället på Ystad djurpark dag 1 och Tosselilla dag 2. Så får hon både djur, bad och barnkaruseller :)


    Låter tippen!
  • Harvester

    Var där i somras (och sov över) med vår 2,5-åring. Han tyckte det var jättekul men ville nästan bara vara på den stora lekplatsen så man kan ju inte riktigt säga att han utnyttjade ställets fulla potential, direkt :)

  • Domesticgoddess
    Harvester skrev 2017-02-26 09:55:58 följande:

    Var där i somras (och sov över) med vår 2,5-åring. Han tyckte det var jättekul men ville nästan bara vara på den stora lekplatsen så man kan ju inte riktigt säga att han utnyttjade ställets fulla potential, direkt :)


    Haha, men kul hade han iaf låter det som:)
  • Sjömamma

    En 2,5-åring kan absolut uppskatta Kolmården. Vi var både där och på Astrid Lindgrens Värld när vår dotter var 2,5 och hon älskade det. Var beredd bara på att så små barn kanske mest uppskattar sånt man inte riktigt tänkt på. Du gör helt rätt som väljer nåt närmare. Barn i den åldern brukar bäst tycka om att få hälsa på djuren på mini-zoo som brukar finnas på alla djurparker. Där brukar finnas får, getter och grisar. Djur som dom känner igen.

    Små karuseller som tex ett litet tåg brukar också uppskattas.

    Hoppas ni får en trevlig tur. Verkligen bra present!

  • Domesticgoddess
    Sjömamma skrev 2017-02-26 23:39:46 följande:

    En 2,5-åring kan absolut uppskatta Kolmården. Vi var både där och på Astrid Lindgrens Värld när vår dotter var 2,5 och hon älskade det. Var beredd bara på att så små barn kanske mest uppskattar sånt man inte riktigt tänkt på. Du gör helt rätt som väljer nåt närmare. Barn i den åldern brukar bäst tycka om att få hälsa på djuren på mini-zoo som brukar finnas på alla djurparker. Där brukar finnas får, getter och grisar. Djur som dom känner igen.

    Små karuseller som tex ett litet tåg brukar också uppskattas.

    Hoppas ni får en trevlig tur. Verkligen bra present!


    Tack snälla! Hade inte tänkt på Astrid Lindgrens värld men ska definitivt titta närmare på det. Är ju inte lika långt att köra för oss som Kolmården men samtidigt långt nog - i motsats till Ystad djurpark och Tosselilla - för att man inte kan åka dit över dagen. Kanske vore att utnyttja övernattningen lite bättre med Astrid Lindgrens tänker jag. Är helt exalterad själv, ska bli så mysigt :)
  • Det kommer bli bra
    Domesticgoddess skrev 2017-02-27 05:30:46 följande:
    Tack snälla! Hade inte tänkt på Astrid Lindgrens värld men ska definitivt titta närmare på det. Är ju inte lika långt att köra för oss som Kolmården men samtidigt långt nog - i motsats till Ystad djurpark och Tosselilla - för att man inte kan åka dit över dagen. Kanske vore att utnyttja övernattningen lite bättre med Astrid Lindgrens tänker jag. Är helt exalterad själv, ska bli så mysigt :)
    Jag skulle vilja säga att med en så liten så behöver man inte göra ett program, särskilt inte ett avancerat och som innebär resa och övernattning på okänt ställe. för henne blir det ju bara en omställning att vara med dig och att sova över med dig hemma hos dig. Jag skulle planera in kortare dagsutflykter och bara lek och mys hemma hos dig. Längre utflykter skulle jag spara tills hon var äldre.

    Det är väl också lättare för föräldrarna att slappna av på sin mysiga barnfria helg om de inte behöver oroa sig hur deras dotter har det på sin resa. :)

    Men väldigt in idé att du spenderar mycket tid med din guddotter och bjussar detta till din kompis och dennes sambo. Men kanske kan du fråga mannen ändå om hur de tänker men att han får hålla detta hemligt för sin fru, samt att du måste ju hitta en helg som passar dem. :)
  • Mandelkanel

    Håller med ovanstående. Det beror ju också på hur väl du känner barnet och hur tryggt det är med dig. Men som förälder hade jag nog inte uppskattat att någon åkte iväg på en lång resa med övernattning med ett så litet barn och jag själv skulle försöka koppla av. Ett så litet barn behöver som sagt inte ett helt program med massa aktiviteter. Det räcker att gå till lekparken t ex och äta glass eller åka till stranden om det är till sommaren. Om Ystad djurpark ligger nära där ni bor hade jag valt det och sedan varit hemma och lekt eller gått ut omkring där du bor.

  • Sjömamma
    Domesticgoddess skrev 2017-02-27 05:30:46 följande:
    Tack snälla! Hade inte tänkt på Astrid Lindgrens värld men ska definitivt titta närmare på det. Är ju inte lika långt att köra för oss som Kolmården men samtidigt långt nog - i motsats till Ystad djurpark och Tosselilla - för att man inte kan åka dit över dagen. Kanske vore att utnyttja övernattningen lite bättre med Astrid Lindgrens tänker jag. Är helt exalterad själv, ska bli så mysigt :)
    Astrid Lindgrens Värld är toppen. Helt klart bästa temaparken i Sverige. Men då krävs att barnet är stor nog att känna igen figurerna från böckerna/filmerna.

    Jag tror ni gör rätt i att välja nåt lite mindre i år. Då har ni ju mer att upptäcka nästa år och nästa när barnet blir större : )
Svar på tråden Kolmården med litet barn