• VitaUgglan

    Blålila böld?!

    Jag har sen några dagar tillbaka känt av att det svider och känns konstigt i baken! När jag torkat mig har det varit som en utbuktning!! Men jag är inte där bak och pillar så när jag duschat idag tog jag en spegel och försökte titta efter, mycket riktigt en stor blålila böld precis bredvid "hålet"!! Jag är ofta hård i magen och det har även kommit blod några gånger när jag gjort nummer två.. detta kollades upp med avföringsprover och blodprov, som inte visade något allvarligt!! De "tittade" aldrig i stjärten på mig, jag bara lämnade prover!

    Men nu då till denna böld, den är som en vindruva och skrämmer mig! Jag är jätterädd för cancer mm!! Finns det nån som kan tänkas veta vad det kan va? Eller har likadan? Hjälp!!!

  • Svar på tråden Blålila böld?!
  • Wazp

    Låter som en hemorrojd! Googla på det och jämför med din lilla kompis

  • Anonym (H)

    Jag fick det efter förlossningen. Jag knaprade knäckebröd som min mamma tipsade om och de försvann ganska snabbt :))

  • VitaUgglan

    Vad va det för knäckebröd? Och vad kan jag mer knapra i mig! Med en liten hemma så prioriterar man ju inte direkt sin egen kost i första hand! Så jag får bli bättre på att äta själv!!!! Men ni tror inte jag behöver oroa mig för att det skulle vara nått annat än en hemorrojd?

  • EpicNurse
    VitaUgglan skrev 2017-02-27 09:34:57 följande:

    Vad va det för knäckebröd? Och vad kan jag mer knapra i mig! Med en liten hemma så prioriterar man ju inte direkt sin egen kost i första hand! Så jag får bli bättre på att äta själv!!!! Men ni tror inte jag behöver oroa mig för att det skulle vara nått annat än en hemorrojd?


    Nej. Det är en hemorrojd. Finns receptfria läkemedel på Apoteket. Xyloproct både salva och suppar!
  • Anonym (H)
    VitaUgglan skrev 2017-02-27 09:34:57 följande:

    Vad va det för knäckebröd? Och vad kan jag mer knapra i mig! Med en liten hemma så prioriterar man ju inte direkt sin egen kost i första hand! Så jag får bli bättre på att äta själv!!!! Men ni tror inte jag behöver oroa mig för att det skulle vara nått annat än en hemorrojd?


    Helt vanliga wasasport. Låter konstigt men ät några om dagen. Kan ju vara värt att prova :) Mig hjälpte det iaf :)
  • Anonym (Anonym)

    Jag har haft en precis likadan. Jag var också livrädd, men det var en hemorrojd! Var dock svårt att googla, eftersom den inte "hängde ut" som de gör på bilder, utan var precis som du säger, en stor, blålila böld precis vid hålet. Den försvann av sig själv.

  • Anonym (fröet)
    VitaUgglan skrev 2017-02-27 09:34:57 följande:

    Vad va det för knäckebröd? Och vad kan jag mer knapra i mig! Med en liten hemma så prioriterar man ju inte direkt sin egen kost i första hand! Så jag får bli bättre på att äta själv!!!! Men ni tror inte jag behöver oroa mig för att det skulle vara nått annat än en hemorrojd?


    Du ska dricka mycket vatten, och äta mycket torkad frukt samt väl- och övermogen frukt, samt slembildande fröer (linfrö, psylliumfrö, chiafrö), det sätter fart på magen. Undvik gröna bananer, men ät gärna bruna bananer. Undvik äpplen, men ät gärna päron. Alla mjuka frukter tror jag är bra (sharon, nektariner, o dyl), och frukter med många små frön (kiwi, fikon). Och baljväxter.

    Och som sagt, drick mycket vatten. Särskilt viktigt med mycket vätska om du väljer "torra" fibrer som i knäckebröd. Slembildande fröer bör du också lägga i blöt först, för om du äter torra fröer men dricker för lite kan det få motsatt effekt mot önskad.

    Att du skriver att du inte prioriterar din egen kost, får mig att tänka att du kanske har en så liten en att du ammar? Ännu viktigare då att kompensera med extra mycket vätska.

    Lycka till!!
  • VitaUgglan

    Tusen tack för lugnande svar!! Jag ska börja knapra allt ni rekommenderar!! Jag har en liten, han är snart ett så det jag menade var att jag slänger i mig nått smidigt när jag hinner! :)

    Det är verkligen hemskt att vara lite halvhypokondrisk och googla runt på bölder!

  • VitaUgglan

    Jag kan inte riktigt släppa detta, borde jag gå till läkaren och få ett konstaterande eller är det verkligen en hemmorojd, den svider och är allmänt i vägen!! Är det nån som vet om jag kan kombinera xyloproct och Ac3 ?!? Jag kanske borde ge det en vecka eller två men jag är en nojjig idiot!!

  • Wazp

    Ingen kan berätta vad det är för ngt. Blir bara mer eller mindre kvalificerade gissningar. Är du orolig eller om du störs/blir påverkad av den ska du såklart kontakta primärvården

  • Anonym (fröet)
    VitaUgglan skrev 2017-03-02 12:52:01 följande:

    Jag kan inte riktigt släppa detta, borde jag gå till läkaren och få ett konstaterande eller är det verkligen en hemmorojd, den svider och är allmänt i vägen!! Är det nån som vet om jag kan kombinera xyloproct och Ac3 ?!? Jag kanske borde ge det en vecka eller två men jag är en nojjig idiot!!


    Jag brukar alltid ringa sjukvårdsrådgivningen först och beskriva problemet. De kan råda dig, om de tycker att du ska uppsöka vård och hur akut det är.
Svar på tråden Blålila böld?!