• Elib89

    Vill sluta amma men det går inte

    Har en son som är drygt 5 månader som hela tiden har tvärvägrat flaska och nu vill jag sluta amma dagtid då han känns hungrig och missnöjd och nu har han inte ätit sen sju i morse så man tycker han borde va skithungrig men han väääägrar! Han äter i vanliga fall men 2 timmars mellanrum bara. Har ni nå supertips för att få han ta flaska? Har provat twist and shake, mam, Tommie tippie, medela och nuk flaska ???? Han äter inte gröt eller puréer heller

  • Svar på tråden Vill sluta amma men det går inte
  • Anonym (S)

    Men varför vill du sluta redan? Han är ju uppenbarligen inte redo för det?

  • Anonym (!)

    Jag hade aldrig någonsin nekat min 5-månaders bebis mat i 12 timmar.

    Du måste givetvis vänja vid flaska först och sedan sluta med amningen. Alternativt vänta 1-2 månader tills han äter annat.

  • Elib89

    Jag gav han mat efter 8 timmar (kopierade inlägget från Facebook) jag vill sluta för att han aldrig är nöjd. Han har gnällt heeeela dagarna varenda dag den här veckan. Och vi har provat flaska två ggr per dag i en månad så vi har försökt vänja honom. Vore han nöjd skulle jag inte sluta

  • Anonym (.)

    Har du pratat med BVC? Dom borde kunna stötta dig, tycker jag.

  • Anonym (S)
    Elib89 skrev 2017-02-26 19:24:36 följande:

    Jag gav han mat efter 8 timmar (kopierade inlägget från Facebook) jag vill sluta för att han aldrig är nöjd. Han har gnällt heeeela dagarna varenda dag den här veckan. Och vi har provat flaska två ggr per dag i en månad så vi har försökt vänja honom. Vore han nöjd skulle jag inte sluta


    Är inte de flesta bebisar i den åldern väldigt gnälliga? Det har i alla fall alla mina varit.
  • Lena

    Han kommer inte bli mindre gnällig för du slutar amma. Amma som vanligt och erbjud annat emellan och extra mycket närhet, då brukar gnället minska.

  • Anonym (.)
    Elib89 skrev 2017-02-26 19:24:36 följande:

    Jag gav han mat efter 8 timmar (kopierade inlägget från Facebook) jag vill sluta för att han aldrig är nöjd. Han har gnällt heeeela dagarna varenda dag den här veckan. Och vi har provat flaska två ggr per dag i en månad så vi har försökt vänja honom. Vore han nöjd skulle jag inte sluta


    8 timmar utan mat är fruktansvärt länge för en så liten. Jag tror hans gnäll beror på att han behöver mer mat nu. Då måste dom få amma ofta så att mjölkproduktionen ökar. Det är helt normalt. Då ska du inte vägra honom mat utan ge bröstet oftare en period. Sen kommer han bli nöjd och äta mer sällan igen.

    Men som sagt vd säger BVC eller amningshjälpen? Brukar finnas i anslutning till förlossningen. Där fick jag stöd när jag hade problem med återkommande mjölkstockningar.
  • Elib89

    Viktkurva visar också att han är hungrig så han behöver äta mer säger min BVC sköterska.

  • Anonym (Men)
    Lena skrev 2017-02-26 19:30:42 följande:

    Han kommer inte bli mindre gnällig för du slutar amma. Amma som vanligt och erbjud annat emellan och extra mycket närhet, då brukar gnället minska.


    Det kan ju faktiskt vara så att han är redo för mat men inte för att sluta amma. Varför inte amma som vanligt och börja med gröt på kvällen, små mellanmål/smakportioner...

    Tror du är helg fel ute när du tror att flaska kan lösa problemet. Däremot var våra 3 barn hungriga vid 4mån. Då räckte det inte med mjölken (och då är ju inte ersättning en lösning utan mer mättande mat). Jag ammade massor men just vid 4mån ville de ha riktig mat. Yngsta var extremt gnällig kvällstid och tillsist gav jag honom havregrynsgröt och han åt och åt. Fick dåligt samvete för jag trodde han skulle få ont i magen då det blev mycket på en gång men det gick bra.

    Testa fortsätta amma och ge lite mat (egengjord gröt är bäst och godast... våra vägrade köpt gröt). Alla barn tar inte flaska.
Svar på tråden Vill sluta amma men det går inte