• Anonym (Mamman)

    Fällde min 3-åring

    I fredags hämtade jag mina barn hemma hos deras pappa. Jag har en flicka på 3 år och en pojke på 4,5. Min dotter tog på sig skorna och skulle då gå in i hallen för att hämta sin mössa (som låg i andra änden av hallen). Styvmamman bad henne att inte gå in i hallen eftersom hon hade skorna på sig. Dottern sa igen att hon skulle ta sin mössa och traskade in varpå styvmamman tog fram sin fot och fällde henne. Min dotter flög framlänges och låg en bra stund på mage på golvet innan pappan äntligen tog upp henne och sa till henne att lyssna typ. Hon fick sin mössa och vi gick. 

    Allt möjligt hann flyga igenom mitt huvud innan jag bestämde mig för att låta dem hantera situationen och inte säga något för att inte skrämma upp sonen och dottern. Båda barnen var glada när vi gick ut. Nu känner jag så himla mycket ångest. Överreagerar jag för att det är mitt eget barn eller är det verkligen inte okej att fälla ett barn på det viset? Det var i allra högsta grad en medveten handling av styvmamman och hon visade ingen ånger eller tecken på att säga förlåt. Gjorde jag fel som inte sa ifrån direkt? Borde jag markerat så att barnen förstod att det inte var okej? Jag mår så dåligt nu. Har tidigare haft svårt att lita på pappan som inte haft så bra hand om barnen förr. Alltid tyckt om styvmamman men nu känns det som att jag inte kan lita riktigt på dem. Vill inte lämna barnen på fredag..

  • Svar på tråden Fällde min 3-åring
  • Anonym (inte okej)

    Självklart är det inte okej av en vuxen (oavsett vilken relation man har till barnet) att medvetet lägga krokben/fälleben för ett barn på det sätt du beskriver.

    Så ja, jag tycker det hon gjorde var riktigt, riktigt fel. Vill man uppfostra barn finns bättre sätt än att ta till en sådan här sak. För mig är det samma sak som en fysisk bestraffning, och det är faktiskt olagligt. 

  • Anonym (Mamma till två)

    Typiskt av styvmammor,dom har väl inte samma känsla som vi.Dåligt gjort oavsett.

  • Anonym (Mamman)
    Lena skrev 2017-02-26 19:43:41 följande:

    Jag hade sprungit fram till barnet direkt det ramlade


    Det har jag alltid gjort och skulle göra i vilken annan situation som helst. Blev så otroligt chockad bara. Det är ju deras styvmamma..
    Anonym (inte okej) skrev 2017-02-26 19:44:55 följande:

    Självklart är det inte okej av en vuxen (oavsett vilken relation man har till barnet) att medvetet lägga krokben/fälleben för ett barn på det sätt du beskriver.

    Så ja, jag tycker det hon gjorde var riktigt, riktigt fel. Vill man uppfostra barn finns bättre sätt än att ta till en sådan här sak. För mig är det samma sak som en fysisk bestraffning, och det är faktiskt olagligt. 


    Usch, det känns så tungt. Det är ju deras andra hem som de måste tillbaka till. Jag vill egentligen tro att det är en engångshändelse men deras sätt att inte verka bry sig gör mig orolig.
  • Anonym (nia)

    Högst omoget beteende av styvmamman inte okej, kränkande och ingenting barnet lär sig ifrån. Jag tror inte att det hade varit fel att på ett någorlunda lugnt och sansat sätt markerat och sagt ifrån. Jag hade aldrig kunnat hålla mig tyst i den situationen. Självklart bör du prata med deras pappa och styvmamma om det, att sådant är oacceptabelt och hur det får dig att känna inför att lämna barnen hos dem. Det är ingenting som de får reda ut eller som inte angår dig, tvärtom. Både eftersom du är mamman och eftersom barnen inte kan försvara sig själva och att pappan uppenbarligen inte heller gör det. Ni borde väl kunna enas om hur ni borde tillrättavisa och tala tillrätta utan att bli fysiska med barnen.

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2017-02-26 19:51:02 följande:

    Typiskt av styvmammor,dom har väl inte samma känsla som vi.Dåligt gjort oavsett.


    Hon har en egen dotter på 1,5 år. Jag tycker faktiskt att hon har varit så himla bra innan. Barnen har älskat henne och hon är jättelätt att prata med om allt möjligt annars. Denna händelsen var helt ny och främmande för mig och var inget jag förväntade mig. :(
  • Aikido
    Anonym (Mamma till två) skrev 2017-02-26 19:51:02 följande:
    Typiskt av styvmammor,dom har väl inte samma känsla som vi.Dåligt gjort oavsett.
    Nä tvi vale för icke-biologiska s.k. föräldrar. Värst är nog de som adopterar. Smygbarnmisshandel i sitt esse. Tur det finns sådana som du som kan se genom deras skenhelighet.
  • Anonym (mamsi)

    Det är ju faktiskt jämställt med misshandel. Vad skulle du gjort om hon gett din dotter en örfil?

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (nia) skrev 2017-02-26 19:58:41 följande:

    Högst omoget beteende av styvmamman inte okej, kränkande och ingenting barnet lär sig ifrån. Jag tror inte att det hade varit fel att på ett någorlunda lugnt och sansat sätt markerat och sagt ifrån. Jag hade aldrig kunnat hålla mig tyst i den situationen. Självklart bör du prata med deras pappa och styvmamma om det, att sådant är oacceptabelt och hur det får dig att känna inför att lämna barnen hos dem. Det är ingenting som de får reda ut eller som inte angår dig, tvärtom. Både eftersom du är mamman och eftersom barnen inte kan försvara sig själva och att pappan uppenbarligen inte heller gör det. Ni borde väl kunna enas om hur ni borde tillrättavisa och tala tillrätta utan att bli fysiska med barnen.


    Det känns i alla fall skönt att det inte bara är jag som tycker att det känns fel. Pappan är tyvärr väldigt svår att prata med. Allting är på hans villkor i dagsläget gällande alla regler. Han har sedan separationen varit väldigt tydlig med att jag inte har med hans liv att göra. Jag är inte välkommen att träffa/ringa barnen på hans veckor heller om det inte är något speciellt som exempelvis dop/bröllop/kalas. Eftersom barnen verkar må bra och det inte är några orimliga krav han ställer så låter jag det vara så för att allt ska fungera. Vid de få tillfällen jag försökt prata med honom om saker jag inte tycker varit bra för barnen har jag fått mycket hårda ord tillbaka. 
  • Poppy75

    Jag förstår att man blir ställd och ibland är det bättre att avvakta och tänka igenom situationen innan man handlar. Man undviker många konflikter på så sätt. I det här fallet kanske det hade varit bättre att gå till dottern och lugnt säga ifrån till styvmamman men i stundens hetta är det inte lätt att agera perfekt.

    Jag tycker du ska ta upp det med ditt ex och fråga hur han ser på det inträffade. Han kanske blev lika ställd som du. Det är ju inte direkt ett normalt beteende av en vuxen att lägga fällben.

    Jag hade nog också försökt prata om det med mina barn utan att göra en stor grej av det.

Svar på tråden Fällde min 3-åring