• Ariella

    Naturdiet Viktraset på 1månad 19 dagar...

    Ska på semester om 1 månad och 19 dagar :) Har lagt på mig sedan i somras . Vägde i somras 77kg och nu väger jag ca 85. 


    Jag ska försöka gå ner så mycket som möjligt under den här tiden och har beställt storback från internet. 


    Min tanke är att om jag orkar köra helfart (4 färdiga naturdiet shakes per dag) ca 760 kalorier per dag i 3 veckor. Behöver jag så får jag dricka 5.


    Sedan ska jag börja lägga till mat och köra halvfart.


    Jag ska väga mig varje dag för det är det som funkar bäst för mig, och jag ska uppdatera det här varje dag. 


    Ni behöver inte upplysa mig om hur dåligt det här är för kroppen. Jag jobbar inom vården och vet att detta inte är det bästa sättet men nu är det jag ska köra. Motiverande kommentarer är välkomna och alla som vill får hänga på :)

  • Svar på tråden Naturdiet Viktraset på 1månad 19 dagar...
  • Anonym (:))

    Lycka till! Är själv på väg ner med rätt ohälsosamma metoder men du kommer iallafall få i dig mer av den näring du behöver per dag än vad jag får. Tänk på att det blir en stor omställning för kroppen så det är inte konstigt om du känner dig svag eller illamående eller så i början. Kom ihåg att dricka vatten också även om du dricker shakes, man förlorar mycket vätska i början och det är inte bra att bli uttorkad.

  • nnnnnnnn

    Risken är stor att kroppen stänger ner basalmetabolismen så lågt det går, så att nedgången inte blir så stor som du hoppats på.
    Gissar att du kommer att gå ner ungefär samma antal kilo om du köra varannandagsdiet istället dvs äter mer normalt varannan dag (kolla hur många kalorier du behöver äta för att behålla din vikt och håll dej till det, du måste inte frossa i onyttigheter...) och varannan dag kör du på 3 måltider + kaffe - te - bubbelvatten eller annat som inte innehåller kalorier.

    Så blir det som 5:2 fast varannan dag istället.
    Det är enklare att härda ut + ger mer effekt eftersom man inte sänker metabolismen + lättare att fasa ut genom att öka tex från 1:1(en dag under 500 kalorier: 1 dag med normalt intag) till 3:4 (3 dagar under 500 kalorier varje vecka: 4 dagar normalt intag - men inte 2 lågkaloridagar efter varandra, kör tex mån normal, tis låg, ons normal, tors låg och sedan fre+ lör normal, sön låg).
    Sen ökar man sakta tex 1 låg, 2 normal, 1 låg osv. Efter det kanske 5:2 ett tag för att slutligen gå över till 6:1 och sen äta normalt.

  • Hi5

    Du kommer att minska i vätska och muskelmassa, så är vågen viktig för dig så är du rätt på det. 

    Vill du vara säker på att det är fett som bryts ner och inte muskler, så se till att få i dig minst 100 gram protein per dag, för det är ungefär vad din kropp behöver. Får den inte det, så äter den av musklerna, och dessa väger ju mer än fett.
    Det blir knivigt men inte omöjligt. 1 g protein är 4 kalorier, så kolla din shake så att du får i dig 100 gram protein om dagen. Du klarar dig med 400 gram i protein och så resten fett och kolisar (alla är ju ändå viktiga att få i sig om du inte ska däcka).

    Glöm inte att dricka minst 2 liter vatten om dagen och sluta helt med kaffe och te (och lightdrycker)  Dessa blir rena giftet i kroppen, och den kommer redan att belastas hårt när du gör en så radikal fasta. Bli inte orolig när du efter 1 vecka blir smått magsjuk och efter 2 veckor känner som om du har influensa. Fortsätt med vätska. Och underskatta inte vad motion hjälper till med, om det så bara är ett kort styrkepass i vardagsrummet eller en promenad på lunchen.

    Lycka till!


    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Anonym (Lol)

    Haha "jag jobbar i vården"!

    Och? Det betyder inte att man kan något om vad som händer i kroppen när man går på pulverdieter?

    Du kommer gå ner i vikt och så fort du sluta rmed dieten så kommer du gå upp igen.

  • Ariella
    Anonym (Lol) skrev 2017-02-27 14:42:48 följande:

    Haha "jag jobbar i vården"!

    Och? Det betyder inte att man kan något om vad som händer i kroppen när man går på pulverdieter?

    Du kommer gå ner i vikt och så fort du sluta rmed dieten så kommer du gå upp igen.


    Hej

    Ja kan väldigt mycket om kroppen . Jag läser till läkare och har kommit mer än halvvägs på min utbildning . Jag vet att detta inte är den bästa metoden men det är den jag ska köra nu.

    Tack ni andra som kommenterat också. Jag läste allt . Hinner inte kommentera mer just nu men återkommer och vill bara berätta att än så länge har det gått jättebra :)
  • Anonym (:))
    Anonym (Lol) skrev 2017-02-27 14:42:48 följande:

    Haha "jag jobbar i vården"!

    Och? Det betyder inte att man kan något om vad som händer i kroppen när man går på pulverdieter?

    Du kommer gå ner i vikt och så fort du sluta rmed dieten så kommer du gå upp igen.


    Du tror inte läkare eller dietister jobbar i vården eller?
  • Anonym (Lol)
    Anonym (:)) skrev 2017-02-27 16:30:44 följande:

    Du tror inte läkare eller dietister jobbar i vården eller?


    Jodå. Men så som ts skriver så låter hon inte speciellt utbildad. Ffa inte inom detta området. Hade precis lika gärna kunnat vara undersköterska eller vårdare på psyk som läkare eller dietist.
  • Anonym (m)

    Jag har själv gått på pulverdiet nu i 5 veckor och gått ner totalt 7 kg.

    Först två veckor på ren kur, sen övergick jag till att endast äta middag och går ner ca 1 kg i veckan som snitt. Mådde skit av den ständiga hungern i de 2 första veckorna, men sen jag lade till ett mål mat om dagen mår jag toppen. Äter dock bara kött,fågel eller fisk, grönsaker och ev. sås. Utesluter kolhydrater så mycket jag kan.

    Tycker gott att du kan testa att använda dig av dieten, men att ENDAST leva på ersättning under tiden kan vara tufft...

  • Anonym (:))
    Anonym (Lol) skrev 2017-02-27 16:59:14 följande:
    Jodå. Men så som ts skriver så låter hon inte speciellt utbildad. Ffa inte inom detta området. Hade precis lika gärna kunnat vara undersköterska eller vårdare på psyk som läkare eller dietist.
    Hur hon skriver har väl ingenting med hur utbildad hon är att göra? Tro det eller ej, läkare kan också vara ohälsosamma och dietister kan äta skräp trots att de kan allt och vet vad som händer med kroppen.
  • Ariella
    Hi5 skrev 2017-02-27 14:40:07 följande:

    Du kommer att minska i vätska och muskelmassa, så är vågen viktig för dig så är du rätt på det. 

    Vill du vara säker på att det är fett som bryts ner och inte muskler, så se till att få i dig minst 100 gram protein per dag, för det är ungefär vad din kropp behöver. Får den inte det, så äter den av musklerna, och dessa väger ju mer än fett.
    Det blir knivigt men inte omöjligt. 1 g protein är 4 kalorier, så kolla din shake så att du får i dig 100 gram protein om dagen. Du klarar dig med 400 gram i protein och så resten fett och kolisar (alla är ju ändå viktiga att få i sig om du inte ska däcka).

    Glöm inte att dricka minst 2 liter vatten om dagen och sluta helt med kaffe och te (och lightdrycker)  Dessa blir rena giftet i kroppen, och den kommer redan att belastas hårt när du gör en så radikal fasta. Bli inte orolig när du efter 1 vecka blir smått magsjuk och efter 2 veckor känner som om du har influensa. Fortsätt med vätska. Och underskatta inte vad motion hjälper till med, om det så bara är ett kort styrkepass i vardagsrummet eller en promenad på lunchen.

    Lycka till!


    Tack så mycket!


     


    Idag har jag än så länge druckit 2 färdiga shakes. Jag ska dricka en till innan jag lägger mig. Så kommer landa på 3 shakes men det är inte tänkt att det ska fortsätta så utan jag ska dricka 4 stycken...Dessutom så drack jag 2 dl äggvita :D Det var ínte trevligt :) Jag vill än så länge undvika att "äta" något för att jag är rädd att jag inte ska kunna hålla mig till det här då så därför valde jag att dricka flytande äggvita :) 


    Min startvikt är 86kg. Jag skrev igår att jag ska väga mig varje dag men har ändrat mig nu och ska försöka undvika att väga mig för mycket i början då man ändå bara tappar vätska :)


    Anonym (Lol) skrev 2017-02-27 16:59:14 följande:
    Jodå. Men så som ts skriver så låter hon inte speciellt utbildad. Ffa inte inom detta området. Hade precis lika gärna kunnat vara undersköterska eller vårdare på psyk som läkare eller dietist.

     


    Anonym (:)) skrev 2017-02-27 17:49:55 följande:
    Hur hon skriver har väl ingenting med hur utbildad hon är att göra? Tro det eller ej, läkare kan också vara ohälsosamma och dietister kan äta skräp trots att de kan allt och vet vad som händer med kroppen.



    Jag skrev mitt inlägg halvsovandes igår. :

Svar på tråden Naturdiet Viktraset på 1månad 19 dagar...