• Anonym (Hanna)

    Väga sig varje gång på MVC?

    Förra veckan var jag hos min bm och fick då reda på att varje besök framöver ska man kontrollera vikt, blodtryck, mäta mage, lyssna på hjärtljud. Hade ni gått med på att väga er varje gång? Jag har rätt mycket komplex för min vikt och orkar inte med massa tjat om att jag gått upp "för mycket"!

    (Än så länge har barnmorskan inte sagt något trots att jag är överviktig redan innan graviditeten.)

  • Svar på tråden Väga sig varje gång på MVC?
  • Valocipedd

    Jag har inte vägt mig varje gång. De tyckte inte att det behövdes.

    Du kan alltid tacka nej till vård, men vägningen görs för din och barnets skull. Är du överviktig ökar risken för graviditetsdiabetes och då är det bra att ha koll på vikten. Graviditetsdiabetes kan bland annat göra barnet mycket stort vilket kan göra förlossningen riskfylld.

    Prata med din barnmorska så att hen vet hur du känner.

  • Anonym (Helena)

    Nu har jag aldrig varit gravid, men jag väger mig BARA på villkoret att jag inte ser resultatet och att personen inte säger det till mig.
    Det är bara ok att säga tex att jag gått upp/ner 5kg sedan startvikt/sedan sist. Inte tex från 75 till 80. För attveta min exakta vikt är inget som gör mig gott. Måste de kontrollera så får de ha respekt nog att bara tala om hur många kg som förändrats, inte vad min totala vikt är. Punkt.

  • Anonym (Hanna)

    Tack för era svar!

    Jag vet ju själv vad jag väger, jag oroar väl mest mig för om det kommer bli mycket gnäll om jag går upp för mycket.

    Jag får kanske helt enkelt försöka tänka att det är för min egen och bebisens skull som de vill hålla koll på vikten. Visste inte det med diabetesen, tacksam för den infon :)

  • Snuttis2

    Vägt mig varje gång o aldrig funderat över det! Har sett det som en hjälp/redskap för att gå upp rimligt mkt istället för för mkt eller för lite!

  • elyse

    Nä. Och blodsockernivåer samt järn kollar de ju med blodprov.

  • Anonym (78)

    Jag var normalviktig när jag började, men gick upp för mycket enligt vad man bör, men de sa ingenting. Dessutom rasade 14 kg av på lika många dar när jag väl fått barn.

  • LaFontaine

    Jag vägde mig inte en enda gång på MVC. Jag meddelade min startvikt och sen tittade barnmorskan på mig. Däremot vägde jag mig hemmavid ibland. Jag har haft ätstörningar och viktuppgången var rätt ångestladdad för mig. Därför sa jag redan från början ifrån vägningar på MVC.

  • Erla

    Jag har fått väga mig vid båda mina besök och har också haft grava komplex för min vikt trots att jag alltid har haft en normal vikt. Är dock idag fri från mina komplex och bryr mig inte speciellt mycket om min vikt.

    Första gången var de tvungna att väga mig då jag själv inte visste min exakta vikt. Hade inte vägt mig sedan 6 månader tidigare så visste bara på ett ungefär vad jag vägde. Andra gången fick jag väga mig då jag vid första vägningen upptäckt att jag gått ner i vikt sedan den gången jag vägde mig innan invägningen. Kommer mest troligt få väga mig vid nästa besök då min vikt inte hade rört sig ett smack sedan första invägningen. Tänker att de gör detta för att det finns risker vid för mycket ned- och uppgång. Du får försöka tänka på att kontrollerna av vikten görs för att du och ditt barn ska hålla er så friska som möjligt. Hoppas dock inte att de tjatar och gnäller på dig utan snarare ger dig tips för vad du kan göra för att inte riskera att gå upp alldeles för mycket, precis som jag fick tips om vad jag kunde göra för att inte stå still i vikten eller gå ner mer.

  • Anonym (Greta)

    Det är väl helt normalt av barnmorskan att vilja ha koll. Men du har full rätt att neka och säga nej.

    Själv har jag inga problem med vikt och kilon numera. Är sedan tidigare ätstörd och har lidit av bulimi. Men just som gravid (väntar mitt andra barn) så vet jag att det är oundvikligt att öka i vikt och det är ett sunt tecken i sammanhanget att jag gått upp några kilon eftersom barn + vatten + mer blod i kroppen + moderkaka och allt annat väger. Så det vore inte rimligt av mig att tro att jag skulle kunna vara viktstabil som gravid.

    Men hade jag känt minsta obehag inför detta så hade jag sagt till min barnmorska.

  • vikkey

    Jag vägde mig på inskrivningen i typ v11-12. Sen har jag inte vägt mig efter det, är i v37 nu. Är också överviktig och orkade inte med hetsen o fingervisningarna, så jag sa till min BM att min vikt var orelevant så länge inget visade på att jag eller barnet tar stryk av den. Har lågt blodtryck, bra blodvärde, blodsocker etc. Så hon har inte sagt ngt. Ska dock väga mig nästa vecka, då det behöver finnas en vikt i min journal om det skulle bli tex akutsnitt under förlossning osv.

Svar på tråden Väga sig varje gång på MVC?