• Syselche

    När slutade ni amma?

    Min lilla bebis är nu 6m och jag funderar på att sluta amma när han blir 8m. Jag ska resa iväg då några dagar och de blir svårt att ta med bebis (vilket jag gör om han skulle behöva det), Han började med lite mat när han var 5m ganska långsamt och nu äter han lite lunch (kanske halv portion) och gröt till middag.
    Men min äldsta son var det lätt för att han slutade själv (ville inte ha) vid 7m, jag tror att det var ingen mjölk kvar och han bara slutade. Han har alltid haft flaska som tillägg och han åt mest mat vid 7m så det var inga problem alls. Men med barn nr2 är det svårare då han har ammats helt till 5m och kan inte ta tag i flaska nu. Jag är lite rädd att han kommer inte vara redo att sluta amma vid 8m.. Vi tänker börja ge lite mat vid mellanmål nu också (fruktpure/yoghurt/liknande) och försöka ersätta lunchen helt med mat.
    Jag undrar när slutade ni amma era små? Hur gjorde ni och hur tänkte ni när ni bestämde er att göra så?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När slutade ni amma?
  • Carambolan

    Har slutat helamma mina tre mellan 6-9 månader och slutat nattamma någon gång mellan 1,5-2,5 år. (Den längsta var den svåraste att avvänja medan de tidigare två slutade självmant).

  • Tangent

    Helammade ca 5mån. Delammade i 5,5 år, då slutade hn självmant. Gjorde några försök att sluta när han var ca 1 år, och vid 2 år.

  • elyse

    Helammade ca fem månader. Delammade till två år. Hade massor av mjölk. Sjukdom och graviditet avslutade det hela.

  • Linnis92

    Jag helammade till 4 månader, och har delammat sedan dess, nu är hon 9 månader. Men har ammat mindre och mindre, nu på slutet har det blivit en gång om dagen. Tror dock det är i princip över nu då hon är väldigt ointresserad och äter hellre riktig mat. Idag ville hon inte ens mysamma så det är nog på gång att avslutas som sagt.

    Kan säga också att när hon var 7 månader så valde jag att avsluta nattamningen, resten har hon styrt själv.

  • Syselche

    Roligt att få läsa hur andra gör, och att det är så individuellt. Det blir nog svårt att få bebis att somna utan att amma, nu är det bara det som fungerar..Och jag vill inte vara hård mot honom och neka amning om han vill, jag tycker också det är mysigt men kanske bara morgon och kväll och inte på natten :) Jag vet inte om det finns ett snällt sätt att ta bort amningen..

  • cloudberry79

    Jag helammade sju månader, hon var inte intresserad alls av att ens prova något annat. Någon vecka efter tvåårsdagen ammade jag henne för sista gången, sedan ville hon inte mer. Det var hon som valde att sluta helt enkelt.


    Just NO.
  • Stella was a diver

    Jag slutade dagamma när han var drygt ett år, nattammar fortfarande (han är 15 månader). Jag har hört att just vid åtta månader är det inte så bra att sluta amma eftersom de har någon fas som gör att de är känsliga för separationer och att sluta amma ser bebisar som en sorts separation. Tror det var psykologen i podden Barnvagnspromenader som sa det.

  • Syselche
    Linnis92 skrev 2017-03-06 21:00:11 följande:

    Kan säga också att när hon var 7 månader så valde jag att avsluta nattamningen, resten har hon styrt själv.


    Hur gjorde du då? Bara vagga och krama om hon vaknar på natten?
  • Syselche
    Stella was a diver skrev 2017-03-07 09:49:55 följande:

    Jag har hört att just vid åtta månader är det inte så bra att sluta amma eftersom de har någon fas som gör att de är känsliga för separationer och att sluta amma ser bebisar som en sorts separation. Tror det var psykologen i podden Barnvagnspromenader som sa det.


    Bra att veta, kanske inte bäst att göra det vid 8m, jag tror inte han blir redo innan så det blir nog efter det..
  • elyse

    Många börjar ge vatten i flaska när de ska sluta natt-amma. Du får inte bort att barnet vaknar och vill suga på något, men du slipper ju vara den enda som kan ge det barnet vill ha. Vatten kan ju vem som helst ge.

  • Linnis92
    Syselche skrev 2017-03-07 11:37:32 följande:

    Hur gjorde du då? Bara vagga och krama om hon vaknar på natten?


    Jag bestämde att hon inte får äta mellan 23-06. Så det sista jag gör vid 23 är att amma henne, oasvett om hon sover eller ej. Sen om hon vaknar under natten så erbjuder jag henne vatten och kramar och smeker ryggen, ligger nära nära och vyssjar. Första natten var hon ledsen i 1,5 timme, andra natten 30 minuter och sen var det förbi. Hon har ätit på natten två gånger på två månader då hon varit sjuk. Samt bett om det vid ett par tillfällen och blivit ledsen några minuter när hon inte fått så för det mesta har det gått toppenbra!
  • Linnis92
    Linnis92 skrev 2017-03-07 12:10:11 följande:

    Jag bestämde att hon inte får äta mellan 23-06. Så det sista jag gör vid 23 är att amma henne, oasvett om hon sover eller ej. Sen om hon vaknar under natten så erbjuder jag henne vatten och kramar och smeker ryggen, ligger nära nära och vyssjar. Första natten var hon ledsen i 1,5 timme, andra natten 30 minuter och sen var det förbi. Hon har ätit på natten två gånger på två månader då hon varit sjuk. Samt bett om det vid ett par tillfällen och blivit ledsen några minuter när hon inte fått så för det mesta har det gått toppenbra!


    Kan tillägga också att hon för det mesta sover hela nätterna sen vi slutade nattamma. Ibland vaknar hon av att hon inte hittar nappen men annars så sover hon som en stock
  • Syselche

    Tack för tips! Det är ett problem för oss att han inte tar nappflaska eller napp, men kanske det är någonting man kan lära honom att göra? Han dricker vatten ur en pipmugg med två små hål så han behöver inte suga på den, och det kan vara svårt på natten. Men ibland problemet är att han somnar tidigt vid 20 och han vaknar mitt på natten kanske mellan 14 och 15. Man kanske skulle kunna väcka honom vid 23 eller 24 bara att amma..

  • Brumma

    1:an ammade nog tills han var sju månader. Han tappade intresset när han började äta smakportioner och sedan slutade han självmant.

    Tvåan slutade jag tvärt med när han var 6.5 månader. Han åt var 20e minut HELA nätterna - en kväll tog han plötsligt flaskan och sov tre timmar. Det var ljuvligt :D

    Efter det fick han enbart flaska.

Svar på tråden När slutade ni amma?