• Kamasjo

    Ligamentsmärtor?

    Hej!

    Jag går imorgon in i vecka 18 och har sedan igår natt haft otroligt ont i magen, främst på sidorna och mest på vänster sidan. En smärta som känns som håll eller som att någonting håller brista. Alltså inte molvärk (det har jag haft tidigare). Har inte sovit mycket i natt då det är helt omöjligt att röra på sig, för att inte tala om att vända sig, i sängen utan att det smärtar till så jag vill börja gråta. Bäst är det nästan då jag sitter eller är helt stilla.

    Är detta ligamentsmärtor/hemsk växtvärk eller borde jag oroa mig ? Finns det någonting man i sådant fall kan göra för att lindra smärtan?

  • Svar på tråden Ligamentsmärtor?
  • Akia81

    Hej!
    Jag är inne i vecka 35 och har haft precis samma smärtor som du beskriver av och till från ca vecka 18, framförallt på natten. Min barnmorska har sagt att det är ligamenten som spökar och att detta är helt ofarligt, men kan göra vansinnigt ont! För min del märker jag att det blir värre om jag vänder mig hastigt i sängen. Det blir som en kramp som man bara måste vänta ut. Jag försöker träna på min andning i de lägena...
    Tyvärr finns det väl inte så mycket att göra åt det, mer än att tänka på vilket tempo du håller på dagarna. Jag märkte att det kunde bli värre på nätterna de dagar som jag knappt har hunnit vila.
    Men det ska iallfall vara ofarligt även om det gör väldigt ont!

  • Kamasjo
    Akia81 skrev 2017-03-08 09:46:52 följande:

    Hej!

    Jag är inne i vecka 35 och har haft precis samma smärtor som du beskriver av och till från ca vecka 18, framförallt på natten. Min barnmorska har sagt att det är ligamenten som spökar och att detta är helt ofarligt, men kan göra vansinnigt ont! För min del märker jag att det blir värre om jag vänder mig hastigt i sängen. Det blir som en kramp som man bara måste vänta ut. Jag försöker träna på min andning i de lägena...

    Tyvärr finns det väl inte så mycket att göra åt det, mer än att tänka på vilket tempo du håller på dagarna. Jag märkte att det kunde bli värre på nätterna de dagar som jag knappt har hunnit vila.

    Men det ska iallfall vara ofarligt även om det gör väldigt ont!


    Tack för ditt svar!

    En liten tröst att det i alla fall troligtvis inte är någonting farligt. Jag har försökt ringa min rådgivning och få läkartid idag men har inte fått kontakt/tid. Får vänta tills imorgon. Fortfarande hemska värkar. Antar att jag då bara får försöka vänja mig. Gick i bastun och tog en het dusch, det hjälpte lite. Om det inte blir bättre kommer jag ju bli tvungen att sjukskriva mig, vilket jag förstås inte skulle vilja.
  • Kamasjo

    Tänkte bara meddela att jag på torsdagen blev inlagd på sjukhus då mitt infektionsvärde (CRP) började stiga. Där diagnostiserades jag med myomnekros; ett myom på vänster sidan i buken, utanför livmodern, som börjat "dö" p.g.a bristande blodtillförsel nu då jag är gravid. Hemskt smärta men kroppen läker det själv. Infektionsvärde började gå ner och jag skickades hem utan annan behandling än vila. Smärtorna har lättat något. Så i mitt fall var det i alla fall inte ligamenten.

  • DevilsDaughter

    har samma och har haft ända sedan magen började växa, är i v 39 nu.. Min BM visste inte vad det kan vara säger hon. Trötta magmuskler trodde hon iaf.. Men det där myomet är inget farligt då utan försvinner av sig självt om det nu skulle vara så? Alltså inget man bör kolla upp?

  • Höstaster
    Kamasjo skrev 2017-03-11 13:02:26 följande:

    Tänkte bara meddela att jag på torsdagen blev inlagd på sjukhus då mitt infektionsvärde (CRP) började stiga. Där diagnostiserades jag med myomnekros; ett myom på vänster sidan i buken, utanför livmodern, som börjat "dö" p.g.a bristande blodtillförsel nu då jag är gravid. Hemskt smärta men kroppen läker det själv. Infektionsvärde började gå ner och jag skickades hem utan annan behandling än vila. Smärtorna har lättat något. Så i mitt fall var det i alla fall inte ligamenten.


    Men usch då! Skönt att det kommer att läka iaf, krya på dig!
  • Kamasjo
    DevilsDaughter skrev 2017-03-11 15:51:08 följande:

    har samma och har haft ända sedan magen började växa, är i v 39 nu.. Min BM visste inte vad det kan vara säger hon. Trötta magmuskler trodde hon iaf.. Men det där myomet är inget farligt då utan försvinner av sig självt om det nu skulle vara så? Alltså inget man bör kolla upp?


    Det försvinner kanske inte men ska inte vara farligt för bebis då det sitter på utsidan av livmodern. I mycket sällsynta fall kan det börja blöda och då måste man operera och ta bort blodet tidigare i graviditeten, alternativt göra kejsarsnitt senare i graviditeten. Men läkaren sa att det var mycket ovanligt att det sker. Men jag ska komma in genas till sjukhus om jag får svåra smärtor igen. Så det är enda "vårdplanen".
Svar på tråden Ligamentsmärtor?