• Detblåserpåvästkusten

    Hur får man ordförslag när man skriver sms i iPhone?

    Har precis bytt mobil från Samsung till iPhone och dröm om min förvåning när jag upptäcker att funktionen hos Samsung-telefonen som memorerar saker jag skrivit så den kan föreslå dem nästa gång jag börjar skriva samma sak (både i sms och i anteckningsappen), inte finns öht i iPhone 7 ... Känner mig helt handikappad, det tar minst tre gånger så lång tid att skriva ett sms nu, känns inte alls roligt att skriva något. Vad göra? Finns det någon app som kan det här? 

  • Svar på tråden Hur får man ordförslag när man skriver sms i iPhone?
  • Almina

    Har inte haft någon Samsung, så jag vet inte exakt hur den funkar. Men Gboard (laddas ner som en app från Appstore) har i alla fall ordförslag.

  • Valkyria75

    Jag får upp förslag på ord när jag skriver på min iPhone. Inte alltid, men ofta. De kommer i en liten ruta precis under min text. Men menar du något annat?

  • Detblåserpåvästkusten

    Ja, det är något annat. Jag har det du nämner i iPhonen. Förslagen baseras på en ordlista som aldrig ändras, du får aldrig mer hjälp än den du redan får och den är mycket knapphändig. I Samsung så lär sig programmet av det du skrivit tidigare, så nästa gång du skriver "skaldjursbestick" så behöver du bara skriva "skal" på sin höjd, så får du ett förslag på hela ordet. Mycket praktiskt efter ett tag, särskilt om man skriver mycket anteckningar och sms i sin telefon.

    Funderade på Swiftkey (som app) ett tag och installerade den. Men den skulle ha tillgång till allt möjligt i telefonen så det kändes för läskigt att använda, raderade den rätt snabbt.

  • AnkiC

    Den funktionen finns på vissa tangentbord bara. Tex det engelska tangentbordet har ordförslag. Inte det svenska tyvärr. Synd tycker jag.

  • Anghammarad

    iOS gör detta automatiskt, dvs ord som du använder ofta kommer att läggas in i ordlistan och föreslås när du börjar skriva dem. Däremot kommer du inte att få upp en lista med olika förslag som i Android.

Svar på tråden Hur får man ordförslag när man skriver sms i iPhone?