• Jencie

    Får barn 2017 lunginflammation?

    Som rubriken lyder.

    Då det ingår i vaccinations programmet fr o m 2006 (?)) Min son är född 2015 borde väl vars skyddad?

    mvh livrädd

  • Svar på tråden Får barn 2017 lunginflammation?
  • Holma

    Barn är inte skyddad helt mot lunginflammation av det vaccinet , det skyddar mot den allvarliga varianten

  • Jencie

    Jag har arbetat på intensivvården och vet hur allvarligt det kan bli väldigt fort och att man ofta underskattar just lunginflammation. .

  • Bibbidi
    Jencie skrev 2017-03-09 18:58:26 följande:

    Jag har arbetat på intensivvården och vet hur allvarligt det kan bli väldigt fort och att man ofta underskattar just lunginflammation. .


    Okej, då förstår jag. Men det händer som sagt då och då i alla fall. Får hålla tummarna och hoppas det inte händer ditt barn.{#emotions_dlg.flower}
  • Tyrfing

    Åh, jag förstår din rädsla. Jag har träffat ett spädbarn med RS och det skrämde skiten ur mig. Vad du ser på IVA vill jag inte ens tänka på... Gråter 

    Lite trött så trodde jag först att det här var en anti-vaxx-tråd och var beredd att stångas. Trots att jag aldrig har hört nån ifrågasätta lunginflammationens existens i dagens samhälle... Obestämd Skyller på trötthet och ett litet glas whiskey. SkålTomte

    Du är en av landets hårt arbetande änglar. Solig Ville passa på att säga det.  

  • Minimalen

    Det finns flera sorters pneumokocker och pneumokockvaccinet skyddar inte mot alla. Det sa iallafall läkaren till mig när jag lades in på sjukhuset för drygt 1 månad sen för just lunginflammation. Hade aldrig trott att det var lunginflammation (pigg, feberfri, knappt någon hosta längre men jävulusiskt ont i ryggen på vänster sida)

  • gamlapappan

    Tvyärr finns det många, många olika saker som kan ge lunginflammation, inte bara pneumokocker. Det vaccin som barnen får skyddar enbart mot vissa stammar av pneumokocker det finns många fler (dock ovanliga), så barn är tyvärr inte helt skyddade mot  lunginflammation idag.

  • gamlapappan

    2016 var det 1351 personer som fick mycket allvarlig (invasiv) form av lunginflammation orsakad av pneumokocker, 2,4% var 0-4 år och 0,6% 5-9 år av dessa, dvs. ca 32 resp. ca 8 barn enligt Folkhälsomyndighetens sjukdomsstatistik.

Svar på tråden Får barn 2017 lunginflammation?