• Treansresa

    Vilket garn och storlek på stickor?

    Hej!

    Hoppas någon vänlig själ är stickkunnig här!

    Jag har bestämt mig att sticka en sovorm. Dock är det omöjligt att hitta ett mönster och jag är lite fundersam på vad jag ska ha för garn samt storlek på rundstickan.

    Någon där ute som kan hjälpa mig med det? Vi har ingen garnaffär här så kan ej få hjälp så.

  • Svar på tråden Vilket garn och storlek på stickor?
  • Treansresa
    Petter och jag skrev 2017-03-13 20:21:42 följande:

    Vad är en sovorm?


    En stor stickad orm som man kan ha i sängen till barnet:) finns många i tyg men har fastnat för en stickad. Så ett stort stickat gosedjur är nog bästa förklaringen:)
  • Petter och jag

    Googla "sovorm sticka". Första träffen leder till en blogg där en kvinna skriver att hon ska skriva ut mönstret. Mailade henne och be om det.

  • Treansresa
    Petter och jag skrev 2017-03-13 20:32:18 följande:

    Googla "sovorm sticka". Första träffen leder till en blogg där en kvinna skriver att hon ska skriva ut mönstret. Mailade henne och be om det.


    Har varit in på hennes blogg.men tänkte aldrig på att Maila! Tack för tipset,det ska ja pröva:)
  • Petter och jag
    Treansresa skrev 2017-03-13 20:59:09 följande:

    Har varit in på hennes blogg.men tänkte aldrig på att Maila! Tack för tipset,det ska ja pröva:)


    Hon blir säkert glad och smickrad över att du frågat
  • Ramborg

    Vill du ha bomullsgarn finns det ett som heter Tilda som är trevligt.

    Om du vill ha lite gosigare finns numera ullgarn som är Superwash behandlade dvs man kan tvätta dem i 40 grader och de är mjuka, inte sticksiga. Drops baby merino är en bra sort.

    Det brukar stå på nystanet vilken storlek stickor man ska ha. Om man ska sticka eller virka gosedjur kan man testa en halv eller en mm mindre än det rekommenderade, för att få djuret lite fastare.


    42.
Svar på tråden Vilket garn och storlek på stickor?