Inlägg från: Kim Possible |Visa alla inlägg
  • Kim Possible

    Kräver skadestånd blev avstängd efter att vägrat ta kvinnor i hand-rätt eller fel?

    Dina svarsalternativ är som alltid lika bedrövliga. Du får jobba mer på det där, då kanske du kan bli iaf något mer trovärdig i dina frågor.

    Till saken, så tycker jag inte det ska gå att särbehandla människor efter kön. Vill en hälsa på ickefysiska sätt - fine, så länge det görs på samma sätt till alla oavsett kön. Självklart ska en inte kunna få skadestånd pga kränkthet som bottnar i att man inte får särbehandla och kränka andra.

    Klarar man inte av att följa de sociala, hygienmässiga, moraliska och arbetsmässiga regler som finns inom ett yrke bör man söka sig ett annat. Inte stämma arbetsgivaren eller staten.

  • Kim Possible
    Queennr1 skrev 2017-03-13 22:58:23 följande:

    Om vi överhuvudtaget ska använda handskakningar som hälsning i vård moderna fredliga land kan ju då kraftigt ifrågasättas om man läser handskakningens historia... Känns inte heller helt relevant

    "Handskakningens ursprung är inte nedtecknat i historien och är därför mer eller mindre omöjligt att fastställa med säkerhet. Den troligtvis äldsta kända användningen av handslaget hittar vi i Egypten kring 2 000 år före Kristus. Att skaka hand med statyer av de egyptiska gudarna representerade då överföring av makt från gudarna till en ledare. De populäraste teorierna om hur den moderna traditionen att skaka hand som hälsning uppstod menar emellertid att den började som ett sätt att visa att man var obeväpnad. Vissa hävdar att seden härstammar från romarna, som då de närmade sig varandra tog tag i varandras underarmar för att kontrollera att den andre inte dolde ett vapen i ärmen. Andra menar att gesten uppkom i medeltida Europa där riddare då de möttes sträckte ut en tom handflata till varandra som ett tecken på att de inte var beväpnade och inte ville varandra illa. Vissa hävdar även att handslaget infördes i västvärlden av den brittiske adelsmannen sir Walter Raleigh i slutet av 1500-talet. "


    Kawthar skrev 2017-03-13 23:20:31 följande:

    Hoppas han vinner , ingen människa ska bli påtvingad fysisk kontakt ! Helt galet att bli avstängd , hans personliga integritet och rätten till sin egen kropp väger såklart tyngre. Att "skaka hand" är ingen rättighet man har, det finns andra sätt att hälsa på.


    Kawthar skrev 2017-03-13 23:20:31 följande:

    Hoppas han vinner , ingen människa ska bli påtvingad fysisk kontakt ! Helt galet att bli avstängd , hans personliga integritet och rätten till sin egen kropp väger såklart tyngre. Att "skaka hand" är ingen rättighet man har, det finns andra sätt att hälsa på.


    Ni har missat att det inte är den uteblivna fysiska kontakten i sig som de flesta vänder sig emot, utan faktumet att han vill ha skadestånd för att han inte får göra skillnad på kön och känner sug kränkt för att han inte får särbehandla människor?
  • Kim Possible
    Kawthar skrev 2017-03-13 23:43:03 följande:

    Han har rätten till sin egna kropp, utan att tvingas bli antastad av en annan människa. Handskakning är som sagt inte en tvingande handling utan ett sätt att hälsa bland många andra sätt. Skulle själv inte vilja påtvinga mig över en annan människas integritet. Skulle du?


    Det där var inte ett svar på min fråga. Jag ogillar Ts insinuanta och trista trådar, inte minst hans urusla svarsalternativ, men jag ogillar även när man försöker kulturrelativisera,in absurdum och börja med en massa snömos. Ogillar ännu ner när man applåderar att folk ska få pengar för att de vägrat göra sitt jobb/behandla alla lika etc.

    Om du vill inte servera folk alkohol - sök inte jobb i en bar.

    Om du har issues angående vilken vård människor är berättigade till eller _vilka_ som är det - sök inte arbete inom vården.

    Om du inte vill befatta dig med människor öht - sök ett arbete där du slipper mänsklig kontakt.

    Har du problem ned att umgås med människor av annat kön - undvik dessa då istället för att kräva att de ska flytta på sig.

    Har du problem med detta - gå med i valfritt parti som stöder liknande skit och börja jobba aktivt politiskt. Då kan du försöka få till vilka absurda lagar du vill.
  • Kim Possible
    Pentagram skrev 2017-03-14 12:38:51 följande:

    Känns ju som att det här hade kunnat lösts smidigare med bättre kommunikation och samarbetsvilja från början.

    "Du, snubben, kvinnorna här känner sig negativt särbehandlade när du inte hälsar på samma sätt på dem som på män"

    "Oj, jag menade inget illa. Det känns bara lite för intimt att ta en kvinna i hand."

    "Må så vara, men fortsättningsvis måste du hälsa lika på alla."

    "Är det ok om jag håller handen på hjärtat när jag hälsar även på män, och skippar handskakningar helt?"

    "Absolut!"

    Problem solved...


    Så funkar det, enligt min erfarenhet i de flesta fall irl. Jag har/har haft kunder där båda i ett par hälsat på annat vis än genom handskakning, de har då även hälsat lika på mig som på en manlig kollega i de fall sådan varit med. Jag har aldrig känt mig kränkt eller förminskad då, har blivit sedd i ögonen, lyssnad på, tagen på allvar av mannen osv, även blivit serverad fika av män. Inget krångel, lika bemötande oavsett kön. Likadant när jag träffat mina sekulariserade vänners mer traditionella föräldrar och äldre släktingar; de tar inte mig i hand, men inte heller min man.

    Problemet tror jag är att det tyvärr blivit en trend/medveten kampanj just nu att driva saker till sin spets för att få igenom okejande för särbehandling efter kön baserat på religion. Liksom att är en trend/medveten kampanj att försöka lobba för lagändringar genom att skrika "kränkt!" så fort man inte får göra vad som helst i sin religions namn, typ sätta sig över yrkesbeskrivningar, arbetsmarknadslagar och liknande (tänk de rabiata "barnmorskorna").

    För mig är det samma skitbeteende oavsett vilken religion de obstinata tillhör. Att försöka snylta till sig pengar och försöka driva igenom sjuka lagar med ickedemokratiska metoder och genom att sätta i system att dra saker in absurdum och medvetet provocera är inget som någonsin kommer att få mitt gillande.
  • Kim Possible
    Queennr1 skrev 2017-03-14 16:20:57 följande:

    Som sagt. De flesta har olika integritetsgränser för motsatt kön. De vi håller oss med är bara så bekanta att du inte reflekterar över dem. Om en herre avvisas från damernas omklädningsrum utsätts han då för diskriminering bara för att damerna inte har några problem att vara nakna med varandra...


    Allvarligt?! Det var en riktigt usel jämförelse. Du kallar dig feminist om jag inte minns fel, men du ser alltså inga problem med särbehandling pga kön?
Svar på tråden Kräver skadestånd blev avstängd efter att vägrat ta kvinnor i hand-rätt eller fel?