• Svar på tråden Monoamniotiska
  • legomum

    tvåäggs här så nej. Är du inte med i tvillinggrupper på fb skulle jag råda dig att fråga där. Du kommer bli överröst med svar =)

    Stort grattis till två små HjärtaHjärta

  • GrönaDruvan

    Ingen erfarenhet av just den sortens tvillingar, men det är ju stora risker med den sortens tvillingar. Dels att de delar moderkaka och dessutom delar säck utan någon skiljevägg. Skulle allt gå vägen med båda så tas de ofta ut ganska tidigt pga risken att trassla in sig i varandra och på så sätt avlida.
    Jag väntade själv monokoriotiska tvillingar där de fick tts och endast en överlevde efter operation i vecka 17.
    Det är så stora risker med enäggstvillingar och tyvärr minskar ju inte direkt riskerna efter vecka 12 som med de flesta andra graviditeter, utan riskerna ökar...

  • modsey

    Visst är det en förhöjd risk men endast 10 15% utvecklar TTS ändå och många kan opererad och räddad av de procenten!

    Av monoamniotiska så klarar sig 60 % minst ändå och då man tar ut dem tidigare så även om det blir en längre sjukhustid så går det ju ändå bra för mpnga.

    Ts lycka till !

  • GrönaDruvan
    modsey skrev 2017-03-14 22:36:24 följande:

    Visst är det en förhöjd risk men endast 10 15% utvecklar TTS ändå och många kan opererad och räddad av de procenten!

    Av monoamniotiska så klarar sig 60 % minst ändå och då man tar ut dem tidigare så även om det blir en längre sjukhustid så går det ju ändå bra för mpnga.

    Ts lycka till !


    Den sortens tvillingar TS frågar om har rätt dåliga odds...högt räknat har barnen ca.20% chans att klara sig igenom en graviditet och bli friska. TTS är ju bara en del i det som kan hända tyvärr...
    såklart kan det ju gå bra också, men det är viktigt att vara påläst om risker och vara lite förberedd även om det är jobbigt...
  • modsey
    GrönaDruvan skrev 2017-03-14 22:44:05 följande:

    Den sortens tvillingar TS frågar om har rätt dåliga odds...högt räknat har barnen ca.20% chans att klara sig igenom en graviditet och bli friska. TTS är ju bara en del i det som kan hända tyvärr...

    såklart kan det ju gå bra också, men det är viktigt att vara påläst om risker och vara lite förberedd även om det är jobbigt...


    Var hittar du siffror om 20 % överlevnad ? Det är inte det jag läste när jag väntade enäggstvillingar med delad moderkaka o där vi först trodde de var just monoamniotiska ( men till slut fann de en tunn tunn skiljevägg)
  • legomum
    GrönaDruvan skrev 2017-03-14 22:44:05 följande:
    Den sortens tvillingar TS frågar om har rätt dåliga odds...högt räknat har barnen ca.20% chans att klara sig igenom en graviditet och bli friska. TTS är ju bara en del i det som kan hända tyvärr...
    såklart kan det ju gå bra också, men det är viktigt att vara påläst om risker och vara lite förberedd även om det är jobbigt...
    Men sluta skräm upp ts det är inte ok på något sätt.
  • GrönaDruvan
    legomum skrev 2017-03-14 22:52:59 följande:
    Men sluta skräm upp ts det är inte ok på något sätt.
    Fast det är verkligen inte min mening att skrämma upp någon. Jag skriver ju bara så det är. Såklart går det ju bra i många fall och det hoppas jag såklart att det gör.
    Jag vet ju dock av egen erfarenhet att det är viktigt att veta riskerna och vara påläst om något sker. Sen om det är att skrämma upp så får det väl vara det. Jag är själv den sortens människa som gärna hör sanningen istället för att folk ska linda in allt i bomull och låtsas att det inte är nån fara.
    Vill man inte höra ska man heller inte fråga eller söka info. Det hjälper ju vissa också, då forum och nätet ofta skapar större oro.
  • legomum
    GrönaDruvan skrev 2017-03-14 23:10:50 följande:
    Fast det är verkligen inte min mening att skrämma upp någon. Jag skriver ju bara så det är. Såklart går det ju bra i många fall och det hoppas jag såklart att det gör.
    Jag vet ju dock av egen erfarenhet att det är viktigt att veta riskerna och vara påläst om något sker. Sen om det är att skrämma upp så får det väl vara det. Jag är själv den sortens människa som gärna hör sanningen istället för att folk ska linda in allt i bomull och låtsas att det inte är nån fara.
    Vill man inte höra ska man heller inte fråga eller söka info. Det hjälper ju vissa också, då forum och nätet ofta skapar större oro.
    Jag är också en person som hellre vill ha all info och kunna göra bra bedömningar efter den kunskap jag då har. Men ska man ge info som kan vara väldigt känslig att få, tycker jag att man ska vara väldigt försiktig i hur man säger saker.
  • GrönaDruvan
    modsey skrev 2017-03-14 23:19:53 följande:

    TTS med rätt diagnos i tid och rätt behandling överlever 75 % www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx


    Efter operation överlever i 80-90% ett av barnen. I 50% båda barnen. Det är info vi får när vi är på Huddinge och ska genomgå operationen. Det är även det som står i deras papper.
    Vad gäller det andra så hoppas jag att den info jag läst är fel.
    Aldrig min mening att skrämma upp.
Svar på tråden Monoamniotiska