• mylittleponny

    Livrädd för Äggplock på måndag.. Erfarenheter och tips sökes!

    På måndag ska jag göra mitt första äggplock.


    Har kört korta metoden, och det är manlig faktor som är problemet.


    Jag är jätte spruträdd och har haft det super jobbigt både med gonal f och orgalutranen i dagar.. Samt har jag mått jätte dåligt av dom..


    Nu idag var jag på ultraljud och jag ska fortsätta med mina sprutor fram till lördag till min stora besvikelse... Sen på lördag så tar jag ovitrelle trigger shot. Och på måndag ska äggplocket ske.. Jag är så nervös, för smärta, för nålar, för att ha ont, och att ha ont efter. Och är livrädd att bli överstimulerad också..


    Hur var det för er? Hur har ni mått?

  • Svar på tråden Livrädd för Äggplock på måndag.. Erfarenheter och tips sökes!
  • Tino

    Som du var jag rädd för sprutorna, jätterädd och jag darrade varje gång jag skulle ta de. Det gick ändå ok med Puregon och Cetrotide (som orgalutran fast att man får blanda den själv). Jag är så stolt över mig själv att jag klarade det. Jag tyckte det gjorde ont ibland att ta sprutorna men ibland inte.

    Jag var väldigt rädd innan äggplock. Rädd för att få en infart, få morfin och att de skulle sticka mig. Jag berättade innan att jag var rädd för barnmorskan. Barnmorskan var mycket pedagogisk och stöttande. Läkaren också. Jag kände mig väldigt trygg när jag väl låg där. Ja, det gjorde ont när de väl stack för att ta ut äggen. Men det var hanterbart. På vissa ställen gjorde det mer ont, men fortfarande hanterbart. Jag fokuserade på att andas och att titta på hur blåsorna punkterades. Der var lite fint och meditativt på något sätt. Jag hade många blåsor (ca 25 tror jag) så det tog ganska lång tid att göra äggplocket. När det gjorde ont fick jag mer morfin så det gick bra. Morfinet kändes ok att få. Jag blev lite snurrig. Jag sa också att jag är rädd för att bli överstimulerad och att jag inte vill riskera att bli sjuk, det är inte värt att bli sjuk tycker.jag och min man. Eftersom att jag hade lite vätska i buken bestämde läkaren tillsammans med mig och maken att vi gör totalfrys. Det innebär att man gör insättning efter några månader och inte efter själva äggplocket. Det kändes bra tyckte vi för det miskar risken att man blir sjuk. Blir man gravid riskerar överstimuleringen att blossa upp i full kraft.

    Efteråt hade jag lite ont. Jag fick morfintabletter som jag tog en dag. Jag var också väldigt trött. Några dagar behövde jag äta Alvedon men behövde inte morfintabletterna. Det tog några veckor innan jag kände mig helt återställd. Jag var ganska svullen och var öm också några veckor. Det var ändå hanterbart men skippade sex och träning ca 2 veckor efteråt.

    Hade jag tjatat tror jag att de säkert hade gått med på att göra insättning direkt. Men jag har en bekant som blivit väldigt väldigt dålig av IVF och vi vill inte riskera det. Jag tror därför att det är viktigt att berätta om den oro man har.

    Av de 25 blåsorna fick vi 8 befruktade ägg varav 3 klarade sig till frysen. Så även om du får många blåsor, bli inte besviken om det inte blir så många ägg.

    Det kommer gå bra ska du se! Berätta om din rädsla och kom ihåg att de möter så många i sama sits så detta är standardingrepp.

  • Anonym (Ssss)

    Jag hade turen att jag mådde som vanligt när jag tog ivf medecinen.

    När det var dags att plocka ut äggen så får man ju något smärtstillande. Det gjorde jätte ont, det hjälpte att ha någon som man kunde krama handen med. Det går ändå hyfsat snabbt.

    Det kommer gå jätte bra ska du se, försök att slappna av.

  • mylittleponny
    Tino skrev 2017-03-15 15:16:34 följande:

    Som du var jag rädd för sprutorna, jätterädd och jag darrade varje gång jag skulle ta de. Det gick ändå ok med Puregon och Cetrotide (som orgalutran fast att man får blanda den själv). Jag är så stolt över mig själv att jag klarade det. Jag tyckte det gjorde ont ibland att ta sprutorna men ibland inte.

    Jag var väldigt rädd innan äggplock. Rädd för att få en infart, få morfin och att de skulle sticka mig. Jag berättade innan att jag var rädd för barnmorskan. Barnmorskan var mycket pedagogisk och stöttande. Läkaren också. Jag kände mig väldigt trygg när jag väl låg där. Ja, det gjorde ont när de väl stack för att ta ut äggen. Men det var hanterbart. På vissa ställen gjorde det mer ont, men fortfarande hanterbart. Jag fokuserade på att andas och att titta på hur blåsorna punkterades. Der var lite fint och meditativt på något sätt. Jag hade många blåsor (ca 25 tror jag) så det tog ganska lång tid att göra äggplocket. När det gjorde ont fick jag mer morfin så det gick bra. Morfinet kändes ok att få. Jag blev lite snurrig. Jag sa också att jag är rädd för att bli överstimulerad och att jag inte vill riskera att bli sjuk, det är inte värt att bli sjuk tycker.jag och min man. Eftersom att jag hade lite vätska i buken bestämde läkaren tillsammans med mig och maken att vi gör totalfrys. Det innebär att man gör insättning efter några månader och inte efter själva äggplocket. Det kändes bra tyckte vi för det miskar risken att man blir sjuk. Blir man gravid riskerar överstimuleringen att blossa upp i full kraft.

    Efteråt hade jag lite ont. Jag fick morfintabletter som jag tog en dag. Jag var också väldigt trött. Några dagar behövde jag äta Alvedon men behövde inte morfintabletterna. Det tog några veckor innan jag kände mig helt återställd. Jag var ganska svullen och var öm också några veckor. Det var ändå hanterbart men skippade sex och träning ca 2 veckor efteråt.

    Hade jag tjatat tror jag att de säkert hade gått med på att göra insättning direkt. Men jag har en bekant som blivit väldigt väldigt dålig av IVF och vi vill inte riskera det. Jag tror därför att det är viktigt att berätta om den oro man har.

    Av de 25 blåsorna fick vi 8 befruktade ägg varav 3 klarade sig till frysen. Så även om du får många blåsor, bli inte besviken om det inte blir så många ägg.

    Det kommer gå bra ska du se! Berätta om din rädsla och kom ihåg att de möter så många i sama sits så detta är standardingrepp.


    Tack för ett ingående svar, så du hade ändå ont trots morfin även om det var hanterbart ont?


    Ja om jag får många blåsor då tror jag också att det är smart med totalfrys som du. Men hur ser dom att man har lite vätska i buken?


    För vi har bara gjort ett ultraljud och det är det enda vi kommer ha gjort på alla 12 dagar som vi sprutar, vi har haft noll kontakt med kliniken. Sen är ju äggplocket på måndag, sen har dom inga mer efterkontroller eller något. Utan bara äggplock måndag, sen hem, sen eventuellt återföring på onsdag eller fredag. När ska dom se att man har vätska i buken?

  • Tino

    Lite ont gjorde det men det var verkligen hanterbart. Får du mycket ont får du mer morfin. Jag ville inte få mycket morfin så jag får lite skylla mig själv.

    Jag gjorde också bara ett UL. de såg vätska i buken på detta UL sedan blev det äggplock redan två dagar senare. På äggplocket såg de mer vätska i buken. Det är tecken på att överstimulering är på gång.

    Jag tycker inte alls att det fysiska onda var så jobbigt under IVFen. Snarare det psykiska. Jag kände mig väldigt trygg under äggplocket. Läkaren vet vad hen gör. Behöver jag göra IVF igen kommer jag vara betydligt mindre rädd. Det kommer gå bra!

  • Malin79

    Mitt första äggplock så hade jag i princip inte ont alls under ingreppet. Jag hade fått så mycket morfin så jag kände mig helt borta. Andra gången sa jag att jag ville ha mindre morfin för jag tyckte det vara tråkigt att jag var så borta första gången så jag inte hängde med på vad de gjorde. Efter ett tag fick jag ont men de var snabba med att ge mer då jag sa till. Nu tredje gången kom jag på att det som funkar bäst för mig är lagom med morfin men jag vill skippa lugnande. Det är ju olika för var och en vad man behöver men det kan kännas bra att ha lite extra första gången. Andra gången är man ju lugnare för man vet vad man ska gå igenom.

    Personalen har verkligen varit toppen. De har förståelse och lyssnar väldigt bra. Man behöver absolut inte känna sig dum utan det är bara att prata med dom. Jag tycker att jag har blivit bemött på ett helt annat sätt då än hur jag har blivit bemött allmänt i vården.

  • mylittleponny
    Malin79 skrev 2017-03-16 13:29:26 följande:

    Mitt första äggplock så hade jag i princip inte ont alls under ingreppet. Jag hade fått så mycket morfin så jag kände mig helt borta. Andra gången sa jag att jag ville ha mindre morfin för jag tyckte det vara tråkigt att jag var så borta första gången så jag inte hängde med på vad de gjorde. Efter ett tag fick jag ont men de var snabba med att ge mer då jag sa till. Nu tredje gången kom jag på att det som funkar bäst för mig är lagom med morfin men jag vill skippa lugnande. Det är ju olika för var och en vad man behöver men det kan kännas bra att ha lite extra första gången. Andra gången är man ju lugnare för man vet vad man ska gå igenom.

    Personalen har verkligen varit toppen. De har förståelse och lyssnar väldigt bra. Man behöver absolut inte känna sig dum utan det är bara att prata med dom. Jag tycker att jag har blivit bemött på ett helt annat sätt då än hur jag har blivit bemött allmänt i vården.


    Jag har redan super ont i magen av sprutorna och mår redan jätte dåligt. Är orolig att det ska bli att göra mer ont efter äggplocket..


    Hur ont gör det efter? 


    Personalen har tyvärr hittills varit allt annat än trevlig vid alla besök.. Men man får hoppas att dom åtminstone kan sin sak..

  • litetfröimagen

    Jag gjorde mitt äggplock i onsdags. Jag är också spruträdd. Min man har tagit sprutorna på mig, jag hade aldrig klarat det själv. Var jättenervös inför äggplocket, hade en helt underbar barnmorska som tog hand om mig på kliniken, vilket gjorde det mycket mycket lättare. Det gör såå mycket Hur man blir bemött. Jag var mest orolig för momentet när dom sticker igenom slidväggen, men det var inte så farligt. Själva plocket gjorde ont när dom förflyttade sig mellan blåsorna, men hanterbart. Och det går ganska snabbt ändå. Tänk på att andas djupt och fokusera på nått i rummet. Berätta för personalen innan om dina rädslor, och om du har med dig nån så kan den stötta dig i att få fram hur du vill ha det och hur du mår. Jag har har blivit över stimulerad efter äggplocket och vart dålig i veckan, så vi får se om min insättning blir så måndag som planerat eller inte. Jag har en kompis som gjort åtta äggplock och av dessa var det bara ett enda som gjorde ont, så det behöver inte göra ont.

  • emhu

    Ett tips till alla er där ute som är nervösa inför äggplocket: Podcasten "ivfpodden" tog i sitt senaste avsnitt upp just det här med rädsla och nervositet inför äggplocket. Jag lyssnade på den precis och känner mig MYCKET bättre till mods efter det! 

  • Tino
    mylittleponny skrev 2017-03-15 14:32:37 följande:

    På måndag ska jag göra mitt första äggplock.

    Har kört korta metoden, och det är manlig faktor som är problemet.

    Jag är jätte spruträdd och har haft det super jobbigt både med gonal f och orgalutranen i dagar.. Samt har jag mått jätte dåligt av dom..

    Nu idag var jag på ultraljud och jag ska fortsätta med mina sprutor fram till lördag till min stora besvikelse... Sen på lördag så tar jag ovitrelle trigger shot. Och på måndag ska äggplocket ske.. Jag är så nervös, för smärta, för nålar, för att ha ont, och att ha ont efter. Och är livrädd att bli överstimulerad också..

    Hur var det för er? Hur har ni mått?


    Lycka till imorgon! Jag håller mina tummar att det går bra. Hör gärna av dig efteråt. <3
  • Frmid

    Jag är som du, sprut och nålrädd. Har gjort 2 försök med IVF, gått över förväntad med gonal-F och orgalutran sprutorna hemma.

    1a plocket gjorde så vansinnigt ont på mig på vänster sida. Var en av de mest smärtsamma saker jag gjort men läkaren var väldigt forcerad och ville mest få det gjort upplevde jag. Så inför andra försöket där vi var tvungna med nytt äggplock var jag helt hysteriskt ledsen när vi skulle till sjukhuset den dagen.

    Den gången var det en annan läkare, som direkt såg hur stressad och ledsen jag var. Hon frågade vad som hänt och jag berättade hur jag kände. Hon lovade att vi skulle prata inne i rummet igen, väl där gjorde hon ett vul och såg att min vänstra äggstock låg mycket högre upp än normalt, så hon förstod varför det gjorde så ont förra gången.

    Så till poängen, med en läkare som lyssnade på min oro och rädsla så fick jag bedövning på rätt ställe (kanske lite extra morfin med) och kände ingenting! Varken bedövning eller själva plocket.

    Du kommer klara det utmärkt och håll hårt i handen på din partner! :)

Svar på tråden Livrädd för Äggplock på måndag.. Erfarenheter och tips sökes!