• Anonym (Själen)

    Vilka kroppsliga symtom på stress och ångest har du haft?

    Något gick snett och plötsligt förändrades allt. Jag går runt och tror mig ha cancer. Både här och där. Jag har googlat mig panikslagen, jag har gått från den ena cancern till den andra. Jag litar inte på läkarnas "det ser bra ut" för jag vet ju att läkarna missar massor av cancer. Det läser man ju om i tidningar och på nätet. Jag klämmer och känner dagligen på min kropp och hittar såklart både ömma punkter och knölar.

    Och nu har kroppen börjat protestera tror jag. Jag är glömsk, inget är roligt längre, jag har dödsångest, muntorrhet, klumpkänsla i halsen, hjärtklappning, illamående mm Allt beror enligt mig på cancer. Men jag anar att stressen jag levt under har börjat ge symtom.

    Så nu undrar jag, någon mer än jag som har fysiska symtom pga psykiska orsaker?

    Kan tillägga att jag börjar hos en psykolog för detta och googlar inte längre.

  • Svar på tråden Vilka kroppsliga symtom på stress och ångest har du haft?
  • Anonym (Qwerty)

    Sömnsvårigheter är typ det enda jag fick pga stress. Sedan fick jag massa andra besvär pga sömnbristen. Man blir liksom på riktigt galen till slut om man lever på enbart 2-3 timmars sömn per dygn en längre period.

  • huskur

    Hudutslag. Sömnsvårigheter. Och sen något som liknade hypoglykemi, men inte var det. Det var helt psykiskt och gick långsamt över när jag blev tvungen att tänka på annat. 

    Har en kompis som har det som du. Hon har hälsoångest och har börjat i KBT-behandling för det. Har förstått att det ibland börjar med att man först verkligen haft någon sjukdom som skrämt en så att man senare fått förhöjd vaksamhet mot nya symtom av olika slag. 

  • Anonym (Samma)

    Jag tror mig också ha cancer här och där. Just nu har jag i magen och lite i svalget.

    För inte kan väl den psykiska ge så tydliga fysiska symtom? Mina symtom har varit problem med halsen, klump känsla, stryp känsla ect, svårt att andas under en lång period (pågående), tung i bröstet, svaghetskänsla i kroppen, trötthet, smärtor lite här och där, muskelspänningar, hjärtklappning/ hjärtrusning. Och mycket mer!

    Skit jobbigt är det, man tror man är fysiskt sjuk och så visar det aldrig något på undersökningarna. Inte så lätt att bli av med det psykosomatiska. Suck

  • Anonym (E)

    Vanligtvis får jag diffus smärta i magen och illamående. Det sitter liksom längst upp i magen men känns nere i tarmarna också. Som om man är jättenervös hela tiden och nästan vill bajsa på sig, samtidigt som ett illamående som ger aptitlöshet och kväljningar. Annars får jag urinträngningar, ständig kissnödighetskänsla, andnöd, yrsel, domningar i ansikte och händer, huvudvärk. Listan kan göras lång.

  • Anonym (Mia)

    Sömnsvårigheter, andnöd panikkänslor och urinträngningar, ja ren inkontinens t.om.

  • Manjana

    Jag trodde jag hade bröstcancer under flera år, vaknade varje morgon mes smärta i bröstet. Var på mammografi och ultraljud flera gånger, alltid med goda resultat. En skön känsla infann sig i ett par dagar, sen var det igång igen. Jag var även hos en kirurg för att diskutera huruvida jag kunde få operera bort mina bröst, han avrådde mig, vilket jag är tacksam för idag.

    Senare kom symptom som domningar o stickningar i händer o fötter. Min mage krånglade ordentligt med förstoppningar osv.
    Jag "fick" även cancer på andra ställen, som konstigt nog flyttade runt hejvilt i kroppen.
    Efter många vändor kbt, psykologhjälp o massa samtal med vänner så vände det nästan över en natt.. jag är numera nästan tvärtom, inte rädd för ett skit för det orkar jag inte va mer, har varit tillräckligt rädd för att dö!

  • Fringe

    Jag kan nog lista upp de flesta fysiska symptom på stress och bocka av dem! Hjärtklappning, ont i kroppen med smärta som flyttar sig runt, tinnitus, minnesstörningar, muntorrhet, eksem och andra hudutslag osv osv.....

  • Anonym (Många)

    Började med att jag trodde jag var allergisk mot något pga att "halsen svullnade" (klump i halsen-känsla). Försökte köra uteslutningsmetoden själv men kom bara fram till kött, vilket kändes osannolikt. Efter att jag fått halsröntgen mm kom läkaren fram till att jag led av globussyndrom, helt psykosomatiskt, sannolikt pga stress. Jag blev helt ställd och lite förolämpad eftersom jag verkligen inte var en sådan som "sökte läkarhjälp i onödan" (fördomar).

    Sedan fattade jag att han hade rätt. Det lustiga är att syndromet då avtog och stressymptomen flyttade på sig: spända käkar, huvudvärk och tandgnissling. Hjärtklappning/oregelbunden hjärtrytm. Sömnstörningar. IBS. Psykiska besvär pga sömnstörningarna (katastroftänk, depressionssymptom, ätstörningar mm). En del löste sig när jag såg till att TVINGA MIG att äta och sova regelbundet.

Svar på tråden Vilka kroppsliga symtom på stress och ångest har du haft?