Inlägg från: kt h |Visa alla inlägg
  • kt h

    Jehovas Vittnar. Är dem en sekt?

    LightScreen skrev 2017-03-18 13:53:06 följande:

    Hej.

    Jag vill inte förarga någon, men jag har hört en massa konstiga saker om Jehovas Vittnar och jag undrar om dem är en sekt.


    Dom första kristna anklagades också för att vara en sekt:

    "Vi har funnit att den här mannen är en smitthärd som sprider oro bland judarna på alla håll i världen och att han är ledare för nasareernas sekt."(Apg 24:5 Bibel2000)

    "Men jag erkänner att jag följer Vägen, som de kallar för en sekt, och att jag på det sättet tjänar våra fäders Gud, samtidigt som jag tror på allt som lagen säger och allt som står skrivet hos profeterna."(Apg 24:14 Bibel2000)

    Dessutom finns det massor med olika definitioner på vad en sekt är, först måste man bestämma sig för vad man menar med en "sekt".
    LightScreen skrev 2017-03-18 13:53:06 följande:

    Jag har hört att när man har "syndat" till exempel haft sex före äktenskapet så blir man utesluten och när man blir utesluten får man vara i deras lokal, men man får sitta längst bak och lyssna utan att ha kontakt med dem andra.

    Detta här är en av sakerna jag har hört och jag undrar om det stämmer. För mig låter detta lite väl extrem och omänskligt för att hur kan människor uppföra sig så?


    Det är helt enligt bibeln:

    "Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. Själv har jag redan ? som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden ? fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn, när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.
    Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.
    I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen. Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond."(1 Kor 5:1-13 Bibel2000)

    "Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen.

    Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare.
    " (Matteus 18:15-17 Bibel2000)

    Judarna behandlade hedningar och tullindrivare med att inte umgås med dom.

    Detta var alltså Jesu egna ord.
  • kt h
    adisa skrev 2017-03-18 21:16:52 följande:
    1) att den är sluten och manipulativ, 
    Stämmer inte på Jehovas vittnen.
    adisa skrev 2017-03-18 21:16:52 följande:
    2) att medlemmarna anser att de har den absoluta sanningen, 
    Stämmer inte på Jehovas vittnen. Man anser sig har förstått sanningen i bibeln, men man anser sig inte ha en "absolut" sanning, man har inte förstått hela sanningen (alla delar av bibelns profetior t.ex.).
    adisa skrev 2017-03-18 21:16:52 följande:
    3) att ledarstilen är auktoritär, 

    Stämmer inte på Jehovas vittnen.
    adisa skrev 2017-03-18 21:16:52 följande:
    4) och att den gör skarp åtskillnad mellan "goda medlemmar" och "onda ickemedlemmar". 
    Stämmer inte heller på Jehovas vittnen. Bara Gud kan döma om någon människa är ond eller god. Det kan finnas onda medlemmar och det kan finnas goda ickemedlemmar.
  • kt h
    modsey skrev 2017-03-18 22:03:55 följande:
    Som väldiga nära familj som jv. Håller inte med dig. Jv kvalar definitivt in som sekt
    Har du bevis på t.ex. att Jehovas vittnen anser sig ha "den absoluta sanningen"?
  • kt h
    adisa skrev 2017-03-18 22:23:15 följande:
    Säger man inte inom Jehovas vittnen att en medlem som väljer att lämna vänder ryggen mot sanningen och i grund och botten menar man med det "den absoluta sanningen", som endast går att finna hos JH?
    Om en människa vänder ryggen till Gud kan bara Gud döma, som jag citerade Paulus så är det inte kristnas sak att döma dom som är utanför församlingen:

    "De utomstående är det väl inte min sak att döma?... De utomstående skall Gud döma."(1 Kor 5:12-13 Bibel2000)

    Men visst, vi tror att vi har sanningen, med meningen att vi förstått majoriteten av lärorna i bibeln. Jesus själv säger att människor ska kunna förstå sanningen:

    "Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria." (Johannes 8:32 Bibel2000)


    Men det betyder inte att vi har "den absoluta sanningen", att vi skulle på något sätt vara fullärda och fullkomliga, nej så tänker vi inte. Tvärtom har Jehovas vittnen fått ändra på sina läror massor med gånger när dom förstått att dom inte har lärt ut det som bibeln lär ut.

    Däremot har Gud "den absoluta sanningen", och att det existerar en absolut sanning. Den absoluta sanningen kan man alltså endast finna hos Gud, och bibeln förmedlar denna sanning:

    "Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning." (Joh 17:17 Bibel2000)

    "Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar." (2 Tim 3:16-17 Bibel2000)

    Bibeln talar ofta om "sanningen", för Jehovas vittnen skulle det vara främmande att inte tala om sanningen bara för att vissa har bestämt att det är kriteriet för en sekt. Det talar istället mer om den som har hittat på den regeln än om Jehovas vittnen.
  • kt h
    adisa skrev 2017-03-19 07:24:19 följande:

    @ kt h

    Okej, men det lutar ändå åt det hållet då. Nu vet ju inte jag om det med "absolut sanning" stämmer in på beskrivningen av alla sekter heller, utan det var bara ett citat jag tog från länken som postats ovan.


    Som sagt, det finns många olika definitioner, förmodligen för att passa deras agenda som hittar på dessa kriterier.
    adisa skrev 2017-03-19 07:24:19 följande:

    Är sekt alltid någonting negativt, enligt dig?



    Det används negativt, som en förnedrande stämpling av en grupp som är annorlunda.

    Jag blev lite inblandad i Livets Ord innan jag blev ett Jehovas vittne, det är i så fall vad jag skulle kalla för sekt, och kriteriet är att man vilseleder varandra med känslomässiga oförnuftiga manifestationer, som t.ex. att tala i tungor, komma i extas och falla baklänges när man får "kontakt med Gud".

    Jehovas vittnen är allt annat än känslomässiga. Många i kristenheten anklagar t.o.m. Jehovas vittnen och deras möten för att vara trista och torra, och det är på grund av att man alltid resonerar om sakfrågor på ett sätt som liknar en skola eller universitet. Inga känslomässiga karismatiska manifestationer och uttryck.
  • kt h
    2barnsPappa2 skrev 2017-03-19 07:43:03 följande:

    Sekt vet jag inte... men dom är intressanta.


    Jag ska ta upp bara några exempel som du har fel och rätt i.
    2barnsPappa2 skrev 2017-03-19 07:43:03 följande:

    Deras gruppering skapades när man ifrågasatte katolsk och protestantisk doktrin. 



    Det stämmer, det började med Martin Luther på 1500-talet främst för att man då hade uppfunnit boktryckarkonsten och att man översatte bibeln från latin till tyska.

    På grund av det kunde "lekmän" själva undersöka vad som stod i bibeln istället för bara prästerna, och då började dom hitta många felaktigheter med tiden i den Katolska läran som inte stämde med bibelns läror.

    Luther ifrågasatte t.ex. läran om avlatsbrev där människor, främst rika, kunde köpa sig fri från deras synder. Detta är uppenbart helt felaktigt enligt bibelns läror.

    I slutet av 1800-talet hade det uppstått många olika grupperingar, Katolska Kyrkan kallade dom för sekter och kättare, som hade upptäckt en viss felaktig lära, och då grundade en egen församling som sedan utvecklades till många av dom rörelser som vi ser idag.

    Det Jehovas vittnen gjorde, alltså Russel med några av hans vänner, var att systematiskt börja undersöka vilka läror som fanns i bibeln och vilka som inte fanns. Man började upptäcka att alla dessa grenar från Katolska Kyrkan hade delar av sanningen från bibeln. Russel och hans vänner samlade ihop dessa sanna läror och tackade t.o.m. andra församlingar för deras bidrag till förståelsen, så här skrev han:
    *** jv kap. 5 sid. 43 Förkunnandet av Herrens återkomst (1870?1914) ***
    ?Steg för steg leddes jag till att se, att, ehuru enhvar af trosbekännelserna innehölle något sanning, de likväl som ett helt betraktade voro vilseledande och stridande mot Guds ord.?
    *** jv kap. 5 sid. 48-49 Förkunnandet av Herrens återkomst (1870?1914) ***
    ?Vi fann att åtskilliga sekter och grupper i århundraden hade delat upp Bibelns läror sinsemellan och sammansmält dem med mer eller mindre mänsklig spekulation och villfarelse. 
    ... Vi fann att den viktiga läran om rättfärdiggörelse genom tro och inte genom gärningar klart och tydligt hade formulerats av Luther och på senare tid av många kristna; 
    att Guds rättvisa och makt och vishet nogsamt omhuldades men inte klart urskildes av presbyterianerna; 
    att metodisterna uppskattade och prisade Guds kärlek och medkänsla; 
    att adventisterna höll fast vid den dyrbara läran om Herrens återkomst; 
    att baptisterna bland andra punkter hade en riktig uppfattning om dopet som en symbol, även om de hade förlorat innebörden i det verkliga dopet ur sikte; 
    att somliga universalister under en längre tid hade haft vissa vaga uppfattningar om ?återställelsen?. 
    Och så vittnade nästan alla samfund om att deras grundare hade trevat efter sanningen: ?
  • kt h

    Nu blev det frågetecken istället för citationstecken igen Foten i munnen

    Att man forskade i bibeln i princip som vetenskapsmän, var orsaken till att Jehovas vittnen först kallade sig för "Bibelforskarna".

  • kt h
    2barnsPappa2 skrev 2017-03-19 07:43:03 följande:

    Jehovas Vittnen skapades igentligen när organisationens grundare dog och hans efterträdare tog över. Folk ansåg att han avvek från grundarens läror och 2/3 lämnade och bildade andra grupperingar. Dom som stannade blev Jehovas Vittnen.


    Nja, Jehovas vittnen skapades med Russell, dom läror man kom fram till i hans tid är dom flesta grundläggande läror som Jehovas vittnen har idag, t.ex. frågan om helvetet.

    Det blev en splittring på grund av att vissa inte tyckte om Rutherfords personlighet, han avvek inte från det mönster som Russell hade fastställt. Det var fortfarande "Russells organisation".

    Att Rutherfords arbete var i rätt riktning visar var Jehovas vittnens organisation är idag i motsats till Rutherfords motståndares organisationer.

    Det splittrades först i två grupperingar. Den gruppen som inte stödde organisationen började fira åminnelsen separat, men det tog inte länge förrän den gruppen splittrades i fler sekter. Det visar bara deras personlighet, att stolthet och ära är viktigare än samarbete och ödmjukhet. Men en del ångrade sig och återvände till Jehovas vittnen.

  • kt h
    2barnsPappa2 skrev 2017-03-19 07:43:03 följande:

    Jehovas anser sig stå över sekulär lag. Endast Guds lag kan döma dom.


    Det stämmer inte, Jehovas vittnen följer samhällets lagar, om det inte är så t.ex. att samhällets lagar förbjuder dom att predika. Jehovas vittnen är befallda att predika, i det avseendet följer dom inte samhällets lagar:

    "Petrus och apostlarna svarade: "Man måste lyda Gud mer än människor."(Apg 5:29 Bibel2000)

    Men en kristen ska underordna sig lagarna i samhället så som Paulus beskriver:

    "Varje själ  skall underordna sig  de överordnade myndigheterna, ty det finns ingen myndighet  annat än av Gud; de existerande myndigheterna är av Gud inordnade i sina relativa  ställningar.  

    Den som motsätter sig  myndigheten gör därför motstånd mot Guds ordning; de som gör motstånd mot den drar en dom över sig själva.    Ty de styrande är inte något att frukta för när det gäller den goda gärningen, utan när det gäller den onda.  Vill du alltså vara utan fruktan för myndigheten? Fortsätt då att göra det goda,  och du skall få beröm av den;  

    den är nämligen Guds tjänare  åt dig till din nytta.  Men om du gör det som är ont,  känn då fruktan: det är nämligen inte för inte som den bär svärdet; den är ju Guds tjänare, en hämnare  som låter vrede drabba den som bedriver det som är ont.
     
    Därför finns det tvingande skäl till  att ni underordnar er, inte bara för denna vredes skull, utan också för ert samvetes.    Det är ju också därför ni betalar skatt; de är nämligen Guds offentliga tjänare   som ständigt tjänar just detta syfte.   Ge  åt alla vad som tillkommer dem: skatt åt honom som kräver skatt,  tull åt honom som kräver tull, fruktan åt honom som kräver fruktan,  ära åt honom som kräver ära. "(Rom 13:1-7 NWT)

    "Påminn dem om att de skall underordna sig och lyda makthavare och myndigheter och alltid vara beredda att göra det som är gott. De får inte förolämpa någon utan skall vara fridsamma och försynta och visa ödmjukhet mot alla människor."(Titus 3:1-2 Bibel2000)
  • kt h
    2barnsPappa2 skrev 2017-03-19 07:43:03 följande:

    Jehovas anser att alla som inte är Jehovas är under Satans inflytande då jorden regeras utav Satan ( vilket förklarar föregående punkt ).


    Det stämmer inte. Alla människor på jorden är mer eller mindre påverkade av den onda andevärlden. Kristna är särskilt utsatta, för dom vill få kristna att avfalla:

    "Var nyktra och vaksamma. Er fiende djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker efter någon att sluka. Håll stånd mot honom, orubbliga i tron. Kom ihåg att ni får utstå detsamma som alla era bröder här i världen."(1 Petr 5:8-9 Bibel2000)

    "Vi vet att vi är från Gud och att hela världen ligger i den Ondes våld." (1 Joh 5:19 Bibel2000)

    Det stämmer alltså att Satan har fått kontrollen över världen:

    "Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: "Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt."(Luk 4:5-7 Bibel2000)

    Men det påverkar inte vår relation till staten eller andra människor, eftersom vi alla är i samma båt, under ondskans inflytande. Vissa är kanske mer påverkade, men det kan vi som människor inte veta, kanske bara ana. Vi kan bara veta att vissa människor är ett dåligt sällskap, och att vi kan välja dom vi vill umgås med:

    "Låt inte bedra er. Dåligt sällskap fördärvar goda vanor "(1 Kor 15:33 Folkbibeln)
Svar på tråden Jehovas Vittnar. Är dem en sekt?