• HeltBlast

    återbetalningsskyldig?

    Hej,

    Jag och min sambo fick barn nu i fredags. Kom ut en liten flicka på 1700gram, cirka 9v för tidigt.


     


    Vi fick då utskrivet VAB (tillfällig föräldrapenning) på oss bägge två fram till Maj 2017.


    Min chef ringde mig och sa "Företaget kommer fylla upp varenda krona du förlorar på detta, så oroa er inte för ekonomin nu. Vi ser till att du får full lön".

    Nu till frågan, är detta okej? Eller kan jag komma att bli ersättningsskyldig emot Försäkringskassan för det?


    Stolt nybliven pappa
  • Svar på tråden återbetalningsskyldig?
  • Carambolan

    Nej, det är inte otillåtet att få löneutfyllnad från arbetsgivaren vid vab så länge ni fortfarande är hemma med barnet.

    Många kollektivavtal innehåller föräldralön, där arbetsgivaren fyller upp vid föräldraledighet. Utfyllnad vid vab är något som flera fackförbund har lyft in som prioriterade frågor i avtalsrörelsen det här året.

  • Holma
    Carambolan skrev 2017-03-22 12:51:28 följande:

    Nej, det är inte otillåtet att få löneutfyllnad från arbetsgivaren vid vab så länge ni fortfarande är hemma med barnet.

    Många kollektivavtal innehåller föräldralön, där arbetsgivaren fyller upp vid föräldraledighet. Utfyllnad vid vab är något som flera fackförbund har lyft in som prioriterade frågor i avtalsrörelsen det här året.


    Det som dock är lite konstigt o detta är att vab skrivs så länge , det är ju bara så länge man vårdar barnet på sjukhus som man får vab o hur vet dom hur länge redan nu
  • HeltBlast
    Holma skrev 2017-03-22 15:05:31 följande:
    Det som dock är lite konstigt o detta är att vab skrivs så länge , det är ju bara så länge man vårdar barnet på sjukhus som man får vab o hur vet dom hur länge redan nu
    Vi ligger med henne på neonatalen med sondmatning, syrgas och 24tim vård. Dom släpper inte hem barn som kommit 10v för tidigt förrän dom minst nått v37. Därför skriver sjukhuset ut VAB till det datum där barnet når v37. Som i detta fall är ganska exakt sista April. Så vet inte riktigt vad som är så konstigt med det.
  • Holma
    HeltBlast skrev 2017-03-22 15:10:56 följande:
    Vi ligger med henne på neonatalen med sondmatning, syrgas och 24tim vård. Dom släpper inte hem barn som kommit 10v för tidigt förrän dom minst nått v37. Därför skriver sjukhuset ut VAB till det datum där barnet når v37. Som i detta fall är ganska exakt sista April. Så vet inte riktigt vad som är så konstigt med det.
    Vi åkte hem när v 35 var uppnådd för viktökning o allt var ok
  • HeltBlast
    Holma skrev 2017-03-22 18:10:50 följande:
    Vi åkte hem när v 35 var uppnådd för viktökning o allt var ok
    Här har dom som policy att "aldrig" (beror säkert på om allt går bra, men knappast om inte barnet kan andas själv) släppa någon för hemvård förrän v37. Sen skriver dom om VAB-intyget för x antal veckor vid tidig hemgång.
  • Pand

    Företaget kan naturligtvis välja att ge dig full llön under tiden som din nyfödda ligger på neo, men du får inte ta ut ersättning från försäkringskassan samtidigt som du får lön från företaget. 

    Tar du vanliga föräldradagar så kan företaget fylla upp med ett föräldratillägg, men det finns inte när det gäller VAB efter vad jag vet.

  • Carambolan
    Pand skrev 2017-03-23 11:25:59 följande:

    Tar du vanliga föräldradagar så kan företaget fylla upp med ett föräldratillägg, men det finns inte när det gäller VAB efter vad jag vet.


    Jo i vissa kollektivavtal finns det. Många statliga verk betalar tex ut 10% av lönen vid vab, men begränsat till 10 dagar per år.
  • cloudberry79

    En del arbetsgivare ger utfyllnad vid VAB, inget konstigt egentligen, man kan ju få utfyllnad vid vanlig FP också. Så länge det bara är utfyllnad kan du inte bli återbetalningsskyldig, det måste framgå på lönespecen att det är utfyllnadslön i så fall. Vi var inskrivna i 63 dygn på neo och jag fick utfyllnad från jobbet hela perioden som jag fick VAB och sedan även på FPn som jag tog därefter.


    Just NO.
Svar på tråden återbetalningsskyldig?