• Privatajag

    "Om någon tar ens post?"

    Nu har jag en fråga.

    Jag är 15 år i sommar. Jag har bott hos min mamma i snart ett år men all post åker till min pappa. Folkbokförd där men skickat in papprerna för att byta. Men min pappa kommer streta emot och anmäla och hålla på som sjutton. Problemet är att t.ex så hade jag akut järnbrist och fick ej reda på det för att min pappa bara tar all post utan det. Jag hade tänkt ta AM kort men problemet är att körkortstillståndet kommer skickas till honom och han kommer inte ge mig det = inget körkort och han vill ej ge mig mitt pass. Sen är det massa saker som han sitter och läser som kommer till mig som han inte ska läsa. Han läser och använder det emot mig och min mamma. Jag är livrädd för han av olika anledningar så jag vågar inte träffa honom. Samt att han kommer ansöka om ensamvårdnad och det vill inte jag överhuvudtaget. Det han gjort mot mig räknas som psykisk misshandel men jag har inga bevis mot honom.

    Vad ska man göra?

  • Svar på tråden "Om någon tar ens post?"
  • Carambolan

    Ett första steg kan vara att beställa tillfällig adressändring, då eftersänder posten din post utan att du byter folkbokföringsadress.

    Steg två är att kontakta skatteverket och berätta att din pappa inte godkänner din adressändring. Då kommer de att starta en utredning där de tar reda på var du bor mest och sedan ändrar de din adress till den plats där du faktiskt bor huvuddelen av din tid.

  • Privatajag
    Carambolan skrev 2017-03-23 07:40:58 följande:

    Ett första steg kan vara att beställa tillfällig adressändring, då eftersänder posten din post utan att du byter folkbokföringsadress.

    Steg två är att kontakta skatteverket och berätta att din pappa inte godkänner din adressändring. Då kommer de att starta en utredning där de tar reda på var du bor mest och sedan ändrar de din adress till den plats där du faktiskt bor huvuddelen av din tid.


    Under 16 år kan man ej byta tillfälligt.

    Min pappa kommer ljuga ihop historia för Skatteverket. Han är väldigt manipulativ. Jag har mailat dom.
  • LiaSthlm

    Om du bor heltid hos din mamma ansöker hon om adressändring för dig. De kommer då skicka ut papper till både din mamma och pappa där de ska skriva vart du är under större delen av tiden.

    Ljuger han om det kommer de ta in att någon kan styrka att du är där och han kommer inte kunna ljuga om det om du aldrig är där.

    Be din mamma ta kontakt med familjerätten också så hon kan få hjälp med kommunikationen med din pappa.

    Ensam vårdnad kommer han inte heller kunna få om din mamma inte är olämplig som mamma och skadar dig.

  • Privatajag
    LiaSthlm skrev 2017-03-23 08:15:56 följande:

    Om du bor heltid hos din mamma ansöker hon om adressändring för dig. De kommer då skicka ut papper till både din mamma och pappa där de ska skriva vart du är under större delen av tiden.

    Ljuger han om det kommer de ta in att någon kan styrka att du är där och han kommer inte kunna ljuga om det om du aldrig är där.

    Be din mamma ta kontakt med familjerätten också så hon kan få hjälp med kommunikationen med din pappa.

    Ensam vårdnad kommer han inte heller kunna få om din mamma inte är olämplig som mamma och skadar dig.


    Tro mig. Vi snackar inte om vem som helst. Han får alltid sin vilja fram. Han har alltid något i baktanke när han gör något. Han har redan knäckt 2 hos socialtjänsten under en utredning som nu är sjukskrivna. Han ljuger för att få din vilja och han kan skicka fram falska bevis hur lätt som helst. Han är fruktansvärt manipulativ. Vi får se vad som händer men problemet är att han har b.la en polisutredning hos sig som jag är med i som han sitter och läser. Han har tagit läkarpapper och sjukintyg. Sjuktntyg till skolan, när dom inte fick de som dom skulle och jag inte hörde av mig eftersom jag hade ju ett sjukintyg som jag trodde dom fått. Då började skolan efter att ha pratat med pappa anmäla till socialen att jag inte kommer till skolan. Då vet han att det finns sjukintyg. Har nämligen varit och hämtat grejer hos han och såg då att han fått papprerna.
  • Anonym (Lider med dig)

    Men alltså, om du är 16 så kan du ju tala för dig själv vid en vårdnadstvist. De lägger stor vikt vid vad du vill. Du får påminna om att det inte handlar om föräldrars rätt till sina barn, utan om barnens rätt till sina föräldrar. Du väljer om du vill träffa din pappa eller inte. Han kan inte tvinga dig. 

    När det gäller posten så borde du eller din mamma ringa skatteverket och fråga hur ni ska gå tillväga när din pappa vägrar skriva på adressändringen. Är det lagligt ens att öppna någon annan post, oavsett om du är omyndig?

  • Poppy75

    Om brevet är adresserat till dig så får inte din pappa öppna det. Det är ett brott. Är brevet adresserat "till målsman för ..." då får han öppna det.

    Om du vet ( eller har en stark misstanke) att han har öppnat brev adresserat till dig så kan du göra en polisanmälan. Det borde snabba på saker om du hänvisar till polisanmälan när du kontaktar Skatteverket för adressändring.

    Nu antar jag att du hade goda skäl att vara borta från skolan IOM sjukintyget men om du är borta mycket från skolan utan goda skäl då kan det tyvärr äventyra att du får bo kvar hos din mamma.

  • Annelie 76

    Om du skickar efter nåt så ange c/o adress. Alltså så det står så här på kuvertet
    Ditt namn
    C/o din mammas namn
    Din mammas adress

    Skrivs det så här så behöver inte folkbokföringen ändras.

Svar på tråden "Om någon tar ens post?"