• Alexi

    Hur hanterar ni era barns inträde i internet-världen, sociala medier osv?

    Hur hanterar ni era barns inträde i internet-världen, sociala medier osv? Hur hjälper ni barnen och guidar dem i detta?


     


    Jag vänder mig till er som har barn i yngre skolåldern. Hur hanterar ni internet, hur diskuterar ni fördelar och nackdelar med nätet med barnen? Vad sätter ni för begränsningar, hur styr ni användandet (då menar jag inte tidsmässig användning utan innehåll)?


     


    Dottern går i tvåan och fick sin första mobil för några månader sedan. Vi har sagt helt nej till Instagram och Facebook, säger att man måste vara 13 år för dessa. Men det går ändå ruskigt snabbt allting och det är svårt som förälder att hänga med och veta vad vi ska hänga med på.


     


    Nästan direkt efter att hon börjat använda mobilen hade hon ett program som heter musical.ly på mobilen som hon älskar. Många kompisar använder också detta. Det är himla roligt att se hur hon gör små videos, lite dans och musik och det kändes väldigt harmlöst. Vi ställde in inställningarna så att det är ett privat konto och följare måste godkännas och trodde det var bra. Men inser nu att hon har kanske hundra följare på sitt konto varav många är okända för oss och äldre. Jag försökte rensa i listan men det lär ju inte hjälpa så långt. För hon godkänner ju förstås alla som vill följa henne. Inser att jakten på Likes redan börjat.



    Dessutom insåg vi igår att hon kör en dans och till en låt med rätt uttalade sexuella rörelser och sexuellt innehåll. Problemet är ju att hon inte förstår det över huvud taget. Hon vet ingenting om sex och för henne är det bara en dans som andra. Och engelska ord i en hög av andra engelska ord som hon inte förstår.


     


    Ge mig input, hur hanterar ni allt sånt här?

  • Svar på tråden Hur hanterar ni era barns inträde i internet-världen, sociala medier osv?
  • PoL

    Detta är en så viktig - och svår - frågeställning!!
    Jag är stenhård på 13-årsgränsen på sociala medier och får i omgångar diskutera detta med min 10-åring som har flera nära jämnåriga vänner vara föräldrar låtit dom skaffa både Insta och Fb mm.
    Vad gäller musically har jag sagt att mitt barn endast får publicera nån enstaka video till sina vänner, samt klargjort att hon måste vara fullt påklädd (tex inte tröja o trosor) och att hon bara ska medge följare som hon känner.
    Det är jättesvårt att sätta regler för att skydda barn i denna miljö, tycker jag, de vill ju så gärna få samma saker som sina vänner vars föräldrar har ett helt annat resonemang... det jag gör är att jag förklarar varför jag sätter krav o begränsningar; på så sätt ger jag mitt barn bättre utgångsläge att förstå vilka risker som finns. När barnen testar gränserna - vilket de ofelbart kommer göra - kanske de iaf är lite försiktiga och kloka.

  • Alexi
    PoL skrev 2017-03-24 10:08:15 följande:
    Detta är en så viktig - och svår - frågeställning!! Jag är stenhård på 13-årsgränsen på sociala medier och får i omgångar diskutera detta med min 10-åring som har flera nära jämnåriga vänner vara föräldrar låtit dom skaffa både Insta och Fb mm. Vad gäller musically har jag sagt att mitt barn endast får publicera nån enstaka video till sina vänner, samt klargjort att hon måste vara fullt påklädd (tex inte tröja o trosor) och att hon bara ska medge följare som hon känner. Det är jättesvårt att sätta regler för att skydda barn i denna miljö, tycker jag, de vill ju så gärna få samma saker som sina vänner vars föräldrar har ett helt annat resonemang... det jag gör är att jag förklarar varför jag sätter krav o begränsningar; på så sätt ger jag mitt barn bättre utgångsläge att förstå vilka risker som finns. När barnen testar gränserna - vilket de ofelbart kommer göra - kanske de iaf är lite försiktiga och kloka.
    Tack vilket bra svar! Jag ska ta efter dina regler gällande musical.ly.
  • Tyllkjolar

    Man behöver börja innan skolåldern. Vi pratar regelbundet med vår femåring om vad reklam är och att det finns läskiga saker på paddan och vad hon ska göra om hon ser sånt.

  • Nyfikna72

    Jag skulle nog hellre fundera över varför man som förälder ser sexuella rörelser i ett barn som dansar......

  • Alexi
    Nyfikna72 skrev 2017-03-25 14:25:04 följande:

    Jag skulle nog hellre fundera över varför man som förälder ser sexuella rörelser i ett barn som dansar......


    Öh va? Om man sett originaldansen som hon härmar så vet man väl om det föreställer sexuella rörelser eller inte.
  • Nyfikna72

    Ja det är en erfarenhet du har som vuxen..........ett barn dansar och rör sig för att det är roligt, punkt slut. Vad ska du säga? Nej du får inte dansa och ha roligt för vi vuxna ser sexuella rörelser i dansen?

  • Alexi

    Men när drar man gränsen menar du? När bör ett barn bli medveten om att juckarrörelser uppfattas på ett visst sätt? Vid 8, 10, 12, 14, 16?

  • Träskvatten

    Jag tror inte alls på åldersgränser därför att:
    1.  Det är lätt att komma åt ändå när barnet inte är hemma och då sker det utom all kontroll.
    2. Barnen blir inte magiskt mognare, klokare och kan tackla avigsidor i samband med årsdagen. Och framförallt bli inte föräldern mer insatt.

    Jag tror istället på att man pratar med barnet och  förklarar de nackdelar som finns, tex grooming. Och man gör det igen och igen och igen nästan på gränsen till att man gnatar hål i huvudet på ungarna. Det ska mao vara en ständig dialog man för.

    Samtidigt måste man som förälder hålla koll, var de rör sig, vem de pratar med. Dvs barnet måste acceptera att man läser vad som skrivs tills man har godkänt en kontakt och föräldern måste göra det med så pass mycket finess att barnet inte blir kränkt. Dvs, man måste göra sig blind för när barnet tex skriver att mamma är den största idioten i världen. Man håller således koll på vad barnet skriver att skydda det från omvärlden, inte för att ställa den till svars för vad den skriver.

    Att försöka motverka antal likes med att rensa listor tror jag är fel väg, alla vill ju ha uppskattning. Gillar inte ni sexuella anspelningar måste ni vara öppna med det och prata sex med henne så att hon faktiskt förstår. Skulle gissa att när hon förstår kommer hon att avstå frivilligt...

  • helenabjork

    Hej!

    Mycket intressant tråd!

    Jag är journalist och håller på med ett radioinslag om just de här frågorna. Jag vill gärna höra föräldrars tankar och hur ni hanterar det i vardagen. Det vore väldigt värdefullt om du ville höra av dig till mig. 

    Mvh/Helena Björk
    helena.bjork@sverigesradio.se

Svar på tråden Hur hanterar ni era barns inträde i internet-världen, sociala medier osv?