• Anonym (Rynka)

    Värre med rynkkrämer?

    Jag upptäckte för ca 1 år sedan en stor rynka. Har alltid haft lite påsar, men inga rynkor. Jag har fått en rynka som är längs påslinjen ungefär. Är bara på ena ögat, vilket är konstigt. 


    Har köpt 3 olika krämer, men ingen har hjälpt. Tycker bara det har blivit värre och är påväg o få en rynka brevid också? 


    Jag är bara 28 år. Det syns tydligt i solljus och bra ljus, annars är det lugnt. Men mår dåligt över detta och undviker kolla på folk i olika ljus. Ser så fult ut och slitet. 


    Har ni några tips?

  • Svar på tråden Värre med rynkkrämer?
  • Anonym (Alice)

    Du kanske bara behöver extra återfuktning? Vad använder du för produkter nu? Dricker du mycket vatten?

    Annars tror jag inte det finns så mycket man kan göra mot redan existerande rynkor. Inte med krämer, i alla fall.

    Det du skulle kunna testa är ett serum med retinol/retinoid. Dom kan vara dyra, men The Ordinary (du kan beställa från ASOS) har ett för under hundralappen som du kan testa (Advanced Retinoid 2%). Det är en väldigt bra ingrediens för anti-age. Köper du det, så var bara noga att använda det på kvällen, och vara noga med solskyddsfaktor om dagarna. Retinol/retinoids kan göra huden med känslig mot UV-strålar.

    Annars skulle jag bara rekommendera mycket vatten och regelbunden exfoliering, och att du ska inte lägga allt för mycket energi på en rynka.

  • Anonym (Rynka)

    Tränar väldigt mycket så dricker nog lite för dåligt kanske. 


    Köpte någon kräm för 400 kr o sen blev det värre eller ingen skillnad. Köpte förra månaden 


    Eucerin Hyaluron


    Finns det någon länk på den produkten som du tipsade om och gärna från Sverige?


     


     


     

  • Anonym (T)

    Exkuviance är vetenskaplig bevisat att de ska hjälpa. Tyvärr rätt dyra:/

  • Anonym (Alice)

    Hyaluronsyra (som ingrediens) är också bra att använda. Den hjälper huden att bättre ta upp fukt och hålla sig återfuktad. Känner inte till den krämen speciellt eller vet om just den är bra.

    Tror inte att The Ordinary finns i butik i Sverige, eller om en svensk webshop har den. Har beställt grejer från ASOS i flera år, och aldrig haft problem. De har gratis internationell frakt också om du beställer över £20. Tror att de har gratis returer också, vilket har fungerat jättebra för mig.

    m.asos.com/the-ordinary/the-ordinary-advanced-retinoid-2-30ml/prd/7554570&clr=Advancedretinoid&SearchQuery=Retinoid&SearchRedirect=true

    Du kan också läsa på om produkten på The Ordinarys egen hemsida om du vill ha mer info om just den produkten och om du känner att det är något du vill testa. Man kan beställa därifrån, men brukar gå via ASOS, då jag känner till den sidan och aldrig haft problem.

  • Domesticgoddess
    Anonym (T) skrev 2017-03-24 14:49:30 följande:

    Exkuviance är vetenskaplig bevisat att de ska hjälpa. Tyvärr rätt dyra:/


    Vill också slå ett slag för exuviance och tycker dessutom de är väldigt prisvärda. Är en hudvårdsnörd och har provat en massa olika märken varav majoriteten dyrare än Exuviance men aldrig fått lika bra resultat av något annat.

    Eftersom det rör sig om en enstaka rynka är mitt tips att kolla in deras targeted wrinkle repair och samtidigt återfukta massor, både med vatten och genom de produkter du använder.
  • Anonym (detta)

    Det är bara solskyddsmedel och A-vitaminsyra (obs ej samma som A-vitamin) som bevisligen (enligt vetenskapen) kan förebygga rynkor, tydligen. Och var hittar man det då? Läste på lite, o fann att A-vitaminsyra finns i t ex vissa Acne-medel samt i Nyponrosfröolja, eller nyponrosolja. Så nu använder jag det.

    Om jag har torr hud så bara nån billig fuktkräm med karbamid, det får räcka för egen del. Men om man känner sig lyxigare med nån dyr kräm från ett fint märke ska man förstås köra på det. Har ju en viss psykologisk effekt iaf, nog så viktigt kanske?

  • Anonym (Alice)
    Anonym (detta) skrev 2017-03-24 17:52:02 följande:

    Det är bara solskyddsmedel och A-vitaminsyra (obs ej samma som A-vitamin) som bevisligen (enligt vetenskapen) kan förebygga rynkor, tydligen. Och var hittar man det då? Läste på lite, o fann att A-vitaminsyra finns i t ex vissa Acne-medel samt i Nyponrosfröolja, eller nyponrosolja. Så nu använder jag det.

    Om jag har torr hud så bara nån billig fuktkräm med karbamid, det får räcka för egen del. Men om man känner sig lyxigare med nån dyr kräm från ett fint märke ska man förstås köra på det. Har ju en viss psykologisk effekt iaf, nog så viktigt kanske?


    A-vitaminsyra är förresten samma sak som retinoid/retinol. ????
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Alice) skrev 2017-03-24 18:37:57 följande:

    A-vitaminsyra är förresten samma sak som retinoid/retinol. ????


    Äsch. Råkade göra en emoji, menade inte att det skulle bli fyra frågetecken...
  • Anonym (detta)
    Anonym (Alice) skrev 2017-03-24 18:37:57 följande:
    A-vitaminsyra är förresten samma sak som retinoid/retinol. ????
    Ja, det kan vara bra att hålla i minnet!
  • Anonym (lite salt)
    Anonym (detta) skrev 2017-03-24 17:52:02 följande:

    Det är bara solskyddsmedel och A-vitaminsyra (obs ej samma som A-vitamin) som bevisligen (enligt vetenskapen) kan förebygga rynkor, tydligen. Och var hittar man det då? Läste på lite, o fann att A-vitaminsyra finns i t ex vissa Acne-medel samt i Nyponrosfröolja, eller nyponrosolja. Så nu använder jag det.

    Om jag har torr hud så bara nån billig fuktkräm med karbamid, det får räcka för egen del. Men om man känner sig lyxigare med nån dyr kräm från ett fint märke ska man förstås köra på det. Har ju en viss psykologisk effekt iaf, nog så viktigt kanske?


    Jag har hört samma. Det ska dock vara ganska mycket a-vitaminsyra för att ge effekt, tydligen.
  • Anonym (detta)
    Anonym (lite salt) skrev 2017-03-24 19:08:53 följande:
    Jag har hört samma. Det ska dock vara ganska mycket a-vitaminsyra för att ge effekt, tydligen.
    Jo, frågan är bara hur mycket? För hög halt verkar dom ju varna för. Själv kör jag på nyponfröolja för att det är billigt, o  för att koncentrationen av A-vitaminsyra (retinol, retinsyra) ska vara rätt hög. O för att det är en av få naturliga råvaror som innehåller det. 
  • Anonym (Rynka)

    Så ni tycker jag ska köpa nyponfröolja? Tänkte om någon har fått resultat? Är det bra vid ögonen?

  • Nyfikna72

    Det bästa tipset är att acceptera hur man ser ut. Billigt är det också. Finns ingen annan än en själv som retar upp sig på sånt där.

  • Anonym (Rynka)

    Känner mig snyggare utan rynkor och vill att andra ska tycka jag är snygg också

  • Nyfikna72

    Om du tänker så redan nu, hur ska du då tänka om 20år om du redan nu fått rynkor? Eller planerar du att inte bli äldre?

Svar på tråden Värre med rynkkrämer?