• Anonym (Whattodo)

    Sjukskriven och pengarna bara försvinner

    Sjukskriven pga utmattnings symptom vilket påverkade mig så att hela kroppen kraschade. Två barn i nedre skolåldern varannan vecka.

    Varit hemma sen förra sommaren.

    Ska snart börja jobba 25 % mest för att jag inte har råd att vara hemma längre.

    Räkningarna slukar alla pengar, då jag jobbade extremt mkt fick jag ihop en bra buffert på sparade pengar. Pengar som jag varje månad måste ta av för att "överleva" De är snart slut och jag har dragit in på allt som går. Den inre stressen kommer krypandes och jag tänker på pengar hela tiden....

    Nån som har nåt bra tips på hur man kan "komma på fötter"?

    Ville mest skriva av mig.

  • Svar på tråden Sjukskriven och pengarna bara försvinner
  • Anonym (jan-erik)
    Anonym (Whattodo) skrev 2017-03-24 18:35:26 följande:

    Sjukskriven pga utmattnings symptom vilket påverkade mig så att hela kroppen kraschade. Två barn i nedre skolåldern varannan vecka.

    Varit hemma sen förra sommaren.

    Ska snart börja jobba 25 % mest för att jag inte har råd att vara hemma längre.

    Räkningarna slukar alla pengar, då jag jobbade extremt mkt fick jag ihop en bra buffert på sparade pengar. Pengar som jag varje månad måste ta av för att "överleva" De är snart slut och jag har dragit in på allt som går. Den inre stressen kommer krypandes och jag tänker på pengar hela tiden....

    Nån som har nåt bra tips på hur man kan "komma på fötter"?

    Ville mest skriva av mig.


    tråkigt och jag tycker synd om dig. tänker på hur fel samhället fördelar resurserna idag. du arbetar, lever troligtvis helt lagligt och har barn och nu blivit sjukskriven med lite pengar samtidigt som man lägger enorma pengar på välfärdsflyktingar som kommit hit och som kommer leva på bidrag livet ut.

    Suck så orättvis, tycker vi ska ta hand om våra egna först.
  • Anonym (Whattodo)

    Ja jag hade två jobb och ibland ett extra jobb... är väl därför jag sitter här idag. Plus att smällen från separationen kom lite senare.

    Alltid jobbat hårt och gjort rätt för mig, kunnat unna mig saker men varit väldigt ekonomisk.

    Känns tråkigt att lägga pengarna man sparat ihop för att kunna resa eller hitta på något med barnen på räkningar och mat.

    Och ja, irritationen växer faktiskt när nyanlända kommer hit och får bidrag på bidrag, men sånt får man inte säga högt för då är man rasist. För min del får människor gärna vara gröna, blir irriterad på beteendet bara.

    Den finns det dom som har det bra Mkt sämre än mig så jag vill inte klaga.

    Känns bara tråkigt att känna sig tvingad till att börja jobba för att man inte har råd att vara sjukskriven längre...

  • Holma

    Sjukpenning bör vara ganska hög om du hade två jobb , barnbidrag , AFA ersättning , hur , mycket räkningar har du egentligen ?

  • modsey
    Holma skrev 2017-03-24 19:31:48 följande:

    Sjukpenning bör vara ganska hög om du hade två jobb , barnbidrag , AFA ersättning , hur , mycket räkningar har du egentligen ?


    Vi är nog rätt många som förlorar ganska mycket vud sjukdom.

    Det finna ju ett tak för inkomsten till försäkringskassan som inte är så högt satt.

    Så inga 80% av lön då inte.
  • Anonym (Whattodo)

    Tjänade väl hyfsat, någon månad går det helt ok men så kommer det utgifter som man inte räknat med....

    Tvättmaskinen går sönder, sen torktumlaren. Nya däck på bilen, bilskatt, besiktning.

    Och nu andra gången Restsksatt på flera tusen.

    Som jag sa, finns de som har det betydligt värre och jag begär inte att någon ska tycka synd om mig.

  • Anonym (jan-erik)
    Anonym (Whattodo) skrev 2017-03-24 19:02:00 följande:

    Ja jag hade två jobb och ibland ett extra jobb... är väl därför jag sitter här idag. Plus att smällen från separationen kom lite senare.

    Alltid jobbat hårt och gjort rätt för mig, kunnat unna mig saker men varit väldigt ekonomisk.

    Känns tråkigt att lägga pengarna man sparat ihop för att kunna resa eller hitta på något med barnen på räkningar och mat.

    Och ja, irritationen växer faktiskt när nyanlända kommer hit och får bidrag på bidrag, men sånt får man inte säga högt för då är man rasist. För min del får människor gärna vara gröna, blir irriterad på beteendet bara.

    Den finns det dom som har det bra Mkt sämre än mig så jag vill inte klaga.

    Känns bara tråkigt att känna sig tvingad till att börja jobba för att man inte har råd att vara sjukskriven längre...


    Sverige har blivit landet där vi först hjälper andra och inte våra egna.
  • Anonym (Hilja)
    Anonym (Whattodo) skrev 2017-03-24 19:02:00 följande:

    Ja jag hade två jobb och ibland ett extra jobb... är väl därför jag sitter här idag. Plus att smällen från separationen kom lite senare.

    Alltid jobbat hårt och gjort rätt för mig, kunnat unna mig saker men varit väldigt ekonomisk.

    Känns tråkigt att lägga pengarna man sparat ihop för att kunna resa eller hitta på något med barnen på räkningar och mat.

    Och ja, irritationen växer faktiskt när nyanlända kommer hit och får bidrag på bidrag, men sånt får man inte säga högt för då är man rasist. För min del får människor gärna vara gröna, blir irriterad på beteendet bara.

    Den finns det dom som har det bra Mkt sämre än mig så jag vill inte klaga.

    Känns bara tråkigt att känna sig tvingad till att börja jobba för att man inte har råd att vara sjukskriven längre...


    Ja du. Jag är också långtidssjukskriven på grund av utmattningsdepression, och det suger verkligen. På flera olika sätt. Men det innebär inte att jag ändå inte är tacksam att jag är född och uppvuxen i Sverige. (Min släkt har bott här sedan urminnes tider.) För jag är samtidigt allmänbildad och empatisk nog att inse att det INTE hade varit bättre att ha varit exempelvis en syrisk flykting. 

    - Ja, det suger att vara sjuk och ha ont om pengar. Men jag tycker nog det är liiite värre att tvingas fly ett land som ligger i ruiner och att kanske ha mist hela eller delar av sin släkt och familj.

    Men det är väl bara jag det. Naturligtvis skulle väl du byta med någon i den situationen vilken dag som helst. Inte minst för att precis varenda flykting lär ha en strålande hälsa (trauma och psd, vad är det?) och massvis med pengar! Ja, herregud vad mycket pengar de får! Och så fint de bor på flyktingförläggningarna. Eller inte. (Det finns siffror på det för den som är intresserad. Och nej, då menar jag inte felaktiga "fake news" som sprids av högerextrema krafter. Det finns riktiga, officiella sanna siffror om hur mycket en asylsökande får att leva på. Och det är inte många kronor.) 

    Förlåt om jag går lite hårt åt dig, men det blir så himla dumt att jämföra päron och bananer. Det suger visserligen att vara utmattad och ha ont om pengar. Men har man minsta lilla empati inser man att det knappast hade varit bättre att vara asylsökande. 

    Bara för att man själv mår dåligt, behöver man inte försöka slå på den som har det ännu sämre. Jag vill i alla fall vara en större människa än så.
  • Holma
    modsey skrev 2017-03-24 19:36:35 följande:
    Vi är nog rätt många som förlorar ganska mycket vud sjukdom.

    Det finna ju ett tak för inkomsten till försäkringskassan som inte är så högt satt.

    Så inga 80% av lön då inte.
    Nä men kommer man upp i Max har man en bra sjukpenning .
Svar på tråden Sjukskriven och pengarna bara försvinner