• Alnak

    Gravid med missbrukande partner

    Hej,
     Ni som blivit gravid med en missbrukande partner. 
    Har de slutat och/eller kan man låta dem träffa sitt barn när de är nyktra?

    Min partner är missbrukare (har haft 6 återfall på 10 månader), säger att han vill sluta nu när vi ska ha barn . Barnet var inte planerat. Jag är väldigt tveksam till att jag ska fortsätta graviditeten då jag inte vill vara ensamstående mamma och inte har min familj i närheten, vet ju inte alls hur det kommer gå för honom att sluta. Pappan till barnet vill väldigt gärna ha barnet och för en kampanj för att jag ska behålla det, då han looovar att han ska vara där. Mina föräldrar tycker att jag ska göra abort eftersom jag bor så långt bort och att det är så jobbigt att vara ensamstående.

    Jag har så svårt att känna vad jag vill, då jag pendlar från ena stunden vara säker på att jag ska ta bort det och i nästa vilja behålla det. Sånt jävla jobbigt val.

    Ni som har erfarenhet av föräldrarskap och missbrukare, vad är era tankar?

    Jag själv är stabil och drogfri, 30 år.

  • Svar på tråden Gravid med missbrukande partner
  • Anonym (Bsjdb)

    Tycker det är förjävligt att sätta barn till världen med en förälder som missbrukar. Att ni ens kunde låta detta ske är ett under.

  • Alnak

    Jag förstår vad du menar, men nu är det så, och du får gärna utveckla med din egen erfarenhet av missbrukande förälder/partner..

  • Anonym (Simple)

    Lämna pappan och behåll barnet eller stanna och gör en abort. Finns inga andra alternativ.

  • Carambolan

    Jag tycker att du ska räkna kallt med att bli ensamstående. Kan du tänka dig det? Behåll, annars inte.

  • jejo91

    Tycker att du ska fundera på om det är värt alla risker. Risker finns överallt och det drabbar alla..

    Ser du en framtid ihop med denna kille? Får du starka intuitioner av att han kommer fortsätta få återfall? Du måste vara beredd på att allting blir till motsatsen av vad du hoppats och då vara beredd att tackla det. Att skaffa barn är ingen garanti på att han kommer bli frisk, viktigt att du tänker på det.

    Förstår att det är väldigt komplex situation, men jag själv skulle nog inte våga ta den risken, utan hellre då se att han varit ren i minst ett år, låta honom på så vis visa att han verkligen vill - för varken du eller framtida barnet kommer må bra om allting skiter sig. När missbruk är med i bilden så är det viktigt med tydliga ultimatum.

  • Anonym (Mum)

    Ju tidigare desto lättare göra abort.

    Min f d sambo en fin person utbildad till sjuksköterska och hade tre barn.

    Kunde trots perfekt familj och jobb ändå inte släppa alkoholen i perioder.

    Död 63 år gammal och den enda som stod underskriven i dödsannonsen var

    " Mamma", också hon en mycket fin mor till sin ende son...

  • Anonym (Emot abort)

    Jag säger som tidigare, vill du behålla så lämna pappan, du kommer bara få en massa falska förhoppningar om att han kommer finnas där.

    Är strängt emot abort men nu gäller de ju inte mig så :)

  • Anonym (Mum)

    Vår granne en svensk kvinna roade sig och reste samt jobbade som undersköterska hela livet tills 35 års ålder då hon insåg att det var dags att bestämma sig för att bilda familj.

    Gick på träningar och blev tillsammans med ledaren och de reste utomlands och hon blev gravid som de ville bli.

    Mannen en renlevnadsmänniska då men ordblind och hans far tidigt död pga alkoholism.

    Snart visade sig alltmer drickande och barnet nu 20 år har ordblindhet och gick specialklasser under skolgången.

    Mannen flyttade ifrån kvinnans stora fina lägenhet redan då barnet var under året. Kvinnan en positiv stark frisk person som fortsatt jobba.

    Mannen flyttade hem till sin mor som också gillade en flaska vin utan att skämmas för det.

    Kvinnan ansökte genast om underhåll för barnet men det fick Försäkringskassan betala eftersom mannen bara tog ströjobb... Och drack.

Svar på tråden Gravid med missbrukande partner