• Lollan1

    Måltider med lite kalorier

    Hej.

    Jag är just nu igång med min hälsoresa, som bland annat innebär att jag för tillfället räknar kalorier. Jag undrar om det finns någon som har tips på bra, mättande frukost, lunch eller middag med få kalorier? Gärna med bilder också :)

    Har varit igång med detta i tre veckor hittills och har en bra viktnedgång men börjar bli trött på den lille repertoar av frukostar/luncher/middagar som jag hittills har använt och vill ha lite mer variation. :)

    Tack på förhand, om det är någon som orkar komma med tips :)

  • Svar på tråden Måltider med lite kalorier
  • MrsP79

    Spenatsoppa (135 kalorier)

    Vispa ut 0,5 msk vetemjöl i 2,5 dl buljong. Koka upp och låt sjuda 3-4 min. Tillsätt 175 g frusna spenatbitar och låt tina. Smaksätt med salt, peppar och 1 msk finskuren gräslök. Servera med ett kokt ägg.

    Bananpannkaka (166 kalorier)

    65 gram banan = 65 kcal

    1 ägg = 84 kcal (60 gram ägg)

    1 äggvita= 15 kcal (36 gram)

    salt

    Mixa 65 g banan, ett ägg och en äggvita i en skål (jag brukar köra med handmixer). Tillsätt en nypa salt. Stek i stekjärn (inte för stora, de är svåra att vända). Servera med bär och/eller kanel om du vill.

  • Zibi

    Fisksoppa!

    Köp kalorifattig fisk (den är fortfarande nyttig med alla dess vitaminer, mineraler och framförallt protein) och blanda i broccoli, kryddor och lite andra grönsaker. Paprika och majs är en favorit.

    Det är gott, nyttigt, kalorisnålt och ja.. Det är vad du söker. Tungan ute

Svar på tråden Måltider med lite kalorier