• Sylta34

    Vågar ni resa till Turkiet?

    Hej!

    Jag vill så gärna resa till Alanya i sommar, men vågar man det?

    Någon som varit där på senaste tiden eller ska resa snart?

    Jag är ingen rädd person egentligen, men man blir ju lite orolig just gällande terrordåd och liknande. Då tänker jag mest på flygplatsen och bussresan, inte på själva hotellet.

  • Svar på tråden Vågar ni resa till Turkiet?
  • Birgitta02

    UD är uppdaterade, så kontrollera alltid vad de säger.

    Terrordåd kan hända var som helst i västvärlden där det samlas mycket folk. På flygplatser, på större event, på centralstationer, på stora fotbollsmatcher.

    Hade UD inte avrått från att åka, så hade jag åkt. Avråder UD så hade jag definitivt inte åkt.

  • Långbenopluto

    Men varför vill du resa till ett land med diktatur?

    Det finns ju jättemånga andra resmål som du kan åka till utan att stödja diktatur.

  • Sylta34
    Tofflans skrev 2017-03-27 13:41:23 följande:

    Men varför vill du resa till ett land med diktatur?

    Det finns ju jättemånga andra resmål som du kan åka till utan att stödja diktatur.


    Ja, du har ju egentligen helt rätt...här föll jag för att jag hittade ett fantastiskt hotell till ett bra pris...men du har rätt...
  • Sylta34
    Birgitta02 skrev 2017-03-27 13:41:14 följande:

    UD är uppdaterade, så kontrollera alltid vad de säger.

    Terrordåd kan hända var som helst i västvärlden där det samlas mycket folk. På flygplatser, på större event, på centralstationer, på stora fotbollsmatcher.

    Hade UD inte avrått från att åka, så hade jag åkt. Avråder UD så hade jag definitivt inte åkt.


    Jag ringde till UD. De avråder inte charter till klassiska turistorter. Dock avråder de att resa till platser nära gränsen till Syrien.


  • Griseknoen35

    Vi har en resa bokad i sommar. Så länge inte UD avråder ser inte vi några problem med att åka. Ett terrordåd kan lika bra ske på centralen som jag passerar varje dag, eller på konserten man går på osv här i Sverige.

    Det här med att stödja diktatur tycker jag är ett löjligt argument, ett land är så mycket mer än politik och styre. Bara för att man åker till ett speciellt land betyder det inte att man tycker om styret. Thailand åker mängder till men om någon vill till Turkiet ska man inte åka för då stödjer man diktaturen. Det finns garanterat saker i de flesta länder som man inte tycker om så då kan man ju egentligen inte åka någotstanns för då stödjer man ju det.

  • Themis
    Griseknoen35 skrev 2017-03-27 14:44:43 följande:

    Vi har en resa bokad i sommar. Så länge inte UD avråder ser inte vi några problem med att åka. Ett terrordåd kan lika bra ske på centralen som jag passerar varje dag, eller på konserten man går på osv här i Sverige.

    Det här med att stödja diktatur tycker jag är ett löjligt argument, ett land är så mycket mer än politik och styre. Bara för att man åker till ett speciellt land betyder det inte att man tycker om styret. Thailand åker mängder till men om någon vill till Turkiet ska man inte åka för då stödjer man diktaturen. Det finns garanterat saker i de flesta länder som man inte tycker om så då kan man ju egentligen inte åka någotstanns för då stödjer man ju det.


    Så där kan man snacka om allting men fortfarande finns det grader i helvetet.

    Jag skulle inte åka till något land som listas på den här sidan i alla fall:

    freedomhouse.org/report/special-reports/worst-worst-2012-worlds-most-repressive-societies

    Turkiet står på tröskeln till EU och därmed blir deras behandling av människor och minoriteter en angelägenhet för hela EU. Jag anser inte att hela unionen ska behöva skämmas för deras medeltida sätt och då måste något ge med sig.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Dr Nail

    Jag var där 2 ggr förra månaden, bara några timmar sammanlagt, när jag väntade på ett annat flyg i Ataturk-flygplatsen. Det märks att de höjt säkerheten. Undvik större folksamlingar om du är rädd, annars tror jag inte att risken är högre just nu än i många europeiska huvudstäder.

  • Bullimor

    Jag hade inte tvekat en sekund, har varit i Turkiet många gånger.
    Nu har dessvärre alla resor dit ställts in från min lokala flygplats så i år blir det andra resmål.
    Fast kanske, kanske det blir en sistaminuten i sommar från Arlanda.

    Så länge inte UD avråder åker jag, charterbolagen brukar följa UDs råd. Åker man däremot mot denna avrådan så gäller inte reseförsäkringen som vanligt, något man måste ha koll på.

  • Sylta34
    Dr Nail skrev 2017-03-27 20:45:17 följande:

    Jag var där 2 ggr förra månaden, bara några timmar sammanlagt, när jag väntade på ett annat flyg i Ataturk-flygplatsen. Det märks att de höjt säkerheten. Undvik större folksamlingar om du är rädd, annars tror jag inte att risken är högre just nu än i många europeiska huvudstäder.


    Tack för ett tryggt svar!
  • Sylta34
    Bullimor skrev 2017-03-27 20:49:43 följande:

    Jag hade inte tvekat en sekund, har varit i Turkiet många gånger.

    Nu har dessvärre alla resor dit ställts in från min lokala flygplats så i år blir det andra resmål.

    Fast kanske, kanske det blir en sistaminuten i sommar från Arlanda.

    Så länge inte UD avråder åker jag, charterbolagen brukar följa UDs råd. Åker man däremot mot denna avrådan så gäller inte reseförsäkringen som vanligt, något man måste ha koll på.


    Tack för dina tankar.

    Jag vill så gärna åka. Just nu är det min man som tvekar mest.
Svar på tråden Vågar ni resa till Turkiet?