• Mammaxst

    Hjälp! Problem i skolan med 6-åring.

    Nu behöver jag verkligen hjälp...

    Ursäkta om det här blir rörigt men de ringde precis från skolan för tredje gången på mindre än en vecka och jag är så oerhört frustrerad.

    Jag har en kille på 6 år som går i förskoleklass och han göra illa de andra barnen. Han slår eller på andra sätt gör illa dem och vägrar lyssna på personalen.

    Vi föräldrar + sonen har varit och prata i skolan med en lärare för att han ska förstå allvaret i det här, vi har på flera olika sätt tagit upp det här hemma och han har fått träffa skolkuratorn men inget hjälper.

    Det är oftast lugnt på lektionerna. Problemen uppstår oftast i samband med raster, fritids eller annan "fri tid".

    Hur ska jag nå fram till honom och få honom att sluta?!

    Lite extra info...

    Jag och sonens pappa flyttade ifrån varandra för drygt tre år sedan och det har varit en lång, bråkig och utdragen skilsmässa.

    Barnen (6+8 år) bor varannan vecka hos mig och varannan hos sin pappa.

    Det är nu i 6-årsåldern som sonen börjat fundera en hel del runt det här och vi har försökt att möta upp med svar på frågor och tillmötesgå önskemål.

  • Svar på tråden Hjälp! Problem i skolan med 6-åring.
  • Anonym (x)

    Skulle ni/du kunna vara med i skolan i några dagar?

  • Mammaxst
    Carambolan skrev 2017-03-27 15:01:54 följande:

    Har ni varit i kontakt med BUP?


    Vi har inte haft någon kontakt med BUP och kuratorn som han pratat med säger att hon tycker att han är lite för liten att prata med än även om han har många kloka tankar. Vet att det är väldigt långa väntetider till BUP också...
  • Mammaxst
    Anonym (x) skrev 2017-03-27 15:03:12 följande:

    Skulle ni/du kunna vara med i skolan i några dagar?


    Ja, det skulle vi kunna men jag vet faktiskt inte om det skulle hjälpa så mycket. Ska iaf ta upp det med lärarna och höra vad de tror.

    Tack!
  • Mammaxst
    Anonym (Hm) skrev 2017-03-27 15:32:49 följande:

    Hur hanterar personalen hans utbrott i skolan?


    De försöker ha extra koll på honom och hjälpa honom med att uttrycka sig när det händer något.

    När jag pratade med läraren idag lät det som att de mer och mer inte låter honom vara med utan att han bl.a får sitta ensam inne på rasterna.
  • Anonym (resurs)

    Ni måste slåss för att han ska få resurs (eller resurs till klassen men som punktmarkerar sonen på rasterna). Sedan bör skolan tillsammans med er upprätta en handlingsplan för sonen. Finns det specialpedagog på skolan? Skolpyskolog? Elelvårdsteam måste ju finnas. 

    Be skolan om stöd för att initiera hjälpinsats från BUP och eventuell utredning.

  • Qaslwleld

    Kan vara helt vanliga svårigheter att hantera frustration och det sociala spelet pga omognad, lite otrygg osv. Men det kan definitivt också vara BUP-läge. Första barnet här var också "för litet" hela tiden men fick sin diagnos redan på förskolan. När personalen fick rätt kunskap så gick han från den folk var rädda för till en mycket omtyckt kompis. Bara genom att de förstod hur de skulle möta honom. Men att komma över tröskeln var svårt. I skolan fick vi börja om i stort sett då de ville göra de flesta misstag själva först. Men nu funkar det jättebra. (har bla autism o adhd)

  • Fru Ve

    Min son hade resurs i 5-årsgruppen och i f-klass trots att han inte utretts och fått en diagnos. Han går i åk 3 nu och det går bra utan extra stöd. Dock fick inte han resurs p.g.a. utåtagerande beteende utan mer för att han var allmänt "seg", t.ex. hann han inte klä på sig förrän rasten redan var slut, vägrade följa med på aktiviteter utan bara la sig ner på marken, var omogen vad det gällde kiss/bajs o.s.v. Jag tycker skolan har ansvaret för att det ska fungera för ditt barn TS. Han kan ju inte behöva sitta inne själv. Det kanske inte skadar att vända sig till BUP heller men skolan måste ju hjälpa till oavsett om en utredning dragits igång eller inte.

  • Allimac15

    Jag tycker att du ska be skolans specialpedagog att observera honom och sedan be om ett möte. På möte kommer specialpedagogen troligen berätta om de svårigheter som hen sett att er son har. Då ska du fråga vad skolan har för plan för att stötta din son så han får möjlighet att utveckla sina färdigheter som han har svårt med. Det ingår i skolans uppdrag.

Svar på tråden Hjälp! Problem i skolan med 6-åring.