• Anonym (kristen)

    Frågor till er troende kristna. Humor eller hädelse?

    Hur ser ni troende kristna på liknande klipp? Är dessa för er humor eller hädelse? Jag har diskuterat med flera bekanta och åsikterna varierar. Motivera gärna era svar.













    Likaså verkar en del kristna tycka att det är ok att lyssna på all typ av musik (sexistisk, hårdrock osv) och andra inte?

  • Svar på tråden Frågor till er troende kristna. Humor eller hädelse?
  • Fnollet

    Jag skulle väl klassa dem som humor, men jag dock att de två första var lite för "snuskiga" för min smak. Monty pytons älskar jag, så hade inget alls problem med det videoklippet. Jag älskar filmen life of Brian :D

    Jag är kristen, men har relativt hög tolerans mot satir och komedi gällande kristendomen. Sexuella skämt har jag aldrig tyckt särskilt mycket om, och det har inget med min religion att göra.

    Jag förespråkar kärlek och förlåtelse, och kan därmed egentligen inte kritisera satir om kristendom då det inte är min sak att dömma. Viss satir kan vara rätt roligt och korrekt :) och om något sprider glädje så ser jag det som något "gott". Men om det görs "förnedrande" satir om kristendomen om saker som inte ens det står i bibeln eller ingår i kristendomen kan jag dock reagera och vilja korrigera den felaktiga informationen de använt. Men som sagt var klippen ovan helt okej för mig, jag är mest lite rädd för att första klippet kan påverka unga på ett negativt sätt om de inte förstått satiren. Men men.

  • Anonym (gudharhumor)

    Humor. Man kan inte vara 100% allvarlig hela tiden.

  • Anonym (kristen)

    Oj... och ni är aktiva kristna?

    Själv ser jag dem som hädelse. Jag ogillar också att lyssna på musik där de svär osv...

  • Anonym (gudharhumor)
    Anonym (kristen) skrev 2017-03-28 13:28:12 följande:
    Oj... och ni är aktiva kristna?
    Själv ser jag dem som hädelse. Jag ogillar också att lyssna på musik där de svär osv...
    Ja, till och med präster jag känner skulle tycka att det här var roligt.... Lite distans få man väl ha.
  • Anonym (humor)

    Tittade inte. Men monty python tycker jag är jättekul. :D Är troende på Jesus ja. Det är nog de flesta som kan skratta, men oftast är ju humorn så barnslig så man bryr sig inte. Finns inga hädelsestraff vad jag vet i kristendom... Och varför skulle det? Det är ju bara personen själv som drabbas om den haft något ont uppsåt och aldrig tror att Jesus dog för våra synder. Jesus älskar ju alla liksom. Men synd som är medveten är själva handlingen fel, men aldrig människan.

    Men ja humor är kul! Men man måste ta hänsyn till om någon är ledsen såklart, alltså sammanhanget, inte gå på om någon är i en särskild situation.

  • Fnollet
    Anonym (kristen) skrev 2017-03-28 13:28:12 följande:

    Oj... och ni är aktiva kristna?

    Själv ser jag dem som hädelse. Jag ogillar också att lyssna på musik där de svär osv...


    Varför ser du det som hädelse? Antagligen så är flertalet av dessa inte ens kristna, så varför ska vi dömma dem för att de ser saker på ett annat sätt? Det är sunt att kunna diskutera religion och få ifrågasätta varför saker är som de är. Gud gav oss den fria viljan, och jag tror inte Gud kommer bestraffa någon för att de ifrågasätter kristendomen vilket hädelse i princip innebär. Så länge man inte avsiktligt har motiv att kränka/håna någon så tar jag inte illa vid mig. Jag ser alla människor som lika värda, och den enda jag kan dömma är mig själv. Visst kan jag ibland bli ledsen om någon väljer att diskriminera och förnedra mig bara för min tro, men då får jag istället visa dem att jag förespråkar kärlek och förlåtelse, och vänder andra kinden till. Begreppet hädelse tycker jag själv är mer GT än NT, och jag vill helst inte använda mig av detta ord öht.

    Så för att fråga dig igen, varför tycker du att dessa klipp påkallar Guds vrede? Tror du att Gud kommer bestraffa dem för deras satir, eller hur menar du när du använder ordet hädelse?
  • Fnollet
    Anonym (humor) skrev 2017-03-28 14:29:51 följande:

    Tittade inte. Men monty python tycker jag är jättekul. :D Är troende på Jesus ja. Det är nog de flesta som kan skratta, men oftast är ju humorn så barnslig så man bryr sig inte. Finns inga hädelsestraff vad jag vet i kristendom... Och varför skulle det? Det är ju bara personen själv som drabbas om den haft något ont uppsåt och aldrig tror att Jesus dog för våra synder. Jesus älskar ju alla liksom. Men synd som är medveten är själva handlingen fel, men aldrig människan.

    Men ja humor är kul! Men man måste ta hänsyn till om någon är ledsen såklart, alltså sammanhanget, inte gå på om någon är i en särskild situation.


    Jag håller med dig :)

    Får man fråga varför du skriver att du tror på Jesus istället för att skriva att du är Kristen? Bara nyfiken :)
  • Anonym (kristen)
    Fnollet skrev 2017-03-28 14:47:37 följande:

    Varför ser du det som hädelse? Antagligen så är flertalet av dessa inte ens kristna, så varför ska vi dömma dem för att de ser saker på ett annat sätt? Det är sunt att kunna diskutera religion och få ifrågasätta varför saker är som de är. Gud gav oss den fria viljan, och jag tror inte Gud kommer bestraffa någon för att de ifrågasätter kristendomen vilket hädelse i princip innebär. Så länge man inte avsiktligt har motiv att kränka/håna någon så tar jag inte illa vid mig. Jag ser alla människor som lika värda, och den enda jag kan dömma är mig själv. Visst kan jag ibland bli ledsen om någon väljer att diskriminera och förnedra mig bara för min tro, men då får jag istället visa dem att jag förespråkar kärlek och förlåtelse, och vänder andra kinden till. Begreppet hädelse tycker jag själv är mer GT än NT, och jag vill helst inte använda mig av detta ord öht.

    Så för att fråga dig igen, varför tycker du att dessa klipp påkallar Guds vrede? Tror du att Gud kommer bestraffa dem för deras satir, eller hur menar du när du använder ordet hädelse?


    Jag tänker att man som kristen hädar om man tycker om att se på dylika klipp..? Eller om man lyssnar på viss typ av musik osv.

    Flera med åsikter?
  • Anonym (humor)
    Anonym (kristen) skrev 2017-03-28 13:28:12 följande:

    Oj... och ni är aktiva kristna?

    Själv ser jag dem som hädelse. Jag ogillar också att lyssna på musik där de svär osv...


    Kan du hänvisa till Bibeln där det står att detta är hädelse?

    Jag vet inte det i så fall men vill gärna veta då.

    Gillar inte heller att lyssna på musik där de svär eller sjunger om sexuella grejer. Tycker det är osmakligt.
  • Anonym (humor)
    Fnollet skrev 2017-03-28 14:50:30 följande:

    Jag håller med dig :)

    Får man fråga varför du skriver att du tror på Jesus istället för att skriva att du är Kristen? Bara nyfiken :)


    Vet inte varför jag skrev så, men antagligen därför att Jesus är central.

    Jesus är allas Räddare, Frälsaren från döden till det eviga Livet hos Far! :) Tack Jesus!
  • Fnollet
    Anonym (humor) skrev 2017-03-28 17:33:02 följande:

    Kan du hänvisa till Bibeln där det står att detta är hädelse?

    Jag vet inte det i så fall men vill gärna veta då.

    Gillar inte heller att lyssna på musik där de svär eller sjunger om sexuella grejer. Tycker det är osmakligt.


    Jag vet att det står om det i GT, men tror inte det nämns alls i NT. Jag ska kolla upp exakt vart det står i GT, så återkommer strax :)
  • Fnollet
    Anonym (kristen) skrev 2017-03-28 17:32:49 följande:

    Jag tänker att man som kristen hädar om man tycker om att se på dylika klipp..? Eller om man lyssnar på viss typ av musik osv.

    Flera med åsikter?


    Tror du att Gud kommer bestraffa de kristna som gillar dessa klipp? Tror du inte att Gud kan förlåta ett sådant övertramp? Jag vill mest bara förstå hur du tänker och menar inte att vara kritisk :)

    Jag själv tycker som sagt att det första klippet var väl vulgärt och inte roligt (dock förstår jag att det var satir) men Monty Pyton tycker jag är väldigt roliga :)
  • Fnollet
    Anonym (humor) skrev 2017-03-28 17:33:02 följande:

    Kan du hänvisa till Bibeln där det står att detta är hädelse?

    Jag vet inte det i så fall men vill gärna veta då.

    Gillar inte heller att lyssna på musik där de svär eller sjunger om sexuella grejer. Tycker det är osmakligt.


    Detta hittade jag om hädelse i matt 12:31:

    Därför säger jag er: all synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas.

    Jag vet inte om jag själv skulle klassa ovan nämnda klipp som hädelse mot anden :/ men andra kanske gör det.
  • Fnollet

    Står mer om hädelse i mark 3:28-29

    Allt skall förlåtas människorna, deras synder och hädelser, hur de än hädar. Men den som hädar den helige Ande får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.

    Jag tror att det syftar till samma händelse när Jesus botade en blind man genom att ta ur den onda anden från honom, och att vissa kritiska till Jesus därmed påstodd att Jesus var djävulen i förklädnad. Är inte helt säker dock :/

  • Anonym (humor)

    Han har frälst oss från mörkrets välde och fört oss in i sin älskade Sons rike.

    (Bibeln Kolosserbrevet 1:13)

  • Anonym (kristen)

    Hur är det med musik som t.ex. denna och musik som t.ex. black sabbath och bad religion? Tycker ni att det är ok att lyssna på liknande som kristna? Har diskussioner med en vän och vi ser väldigt olika på saker! Vännen tycker att humor är bara humor och musik bara musik. Jag däremot tycker att båda är övertramp...



  • Anonym (Bea)

    Tvåan är väl knappast hädelse? Man driver med hycklande kristna, inte med gud eller Jesus.

  • Fnollet
    Anonym (kristen) skrev 2017-03-29 09:01:05 följande:

    Hur är det med musik som t.ex. denna och musik som t.ex. black sabbath och bad religion? Tycker ni att det är ok att lyssna på liknande som kristna? Har diskussioner med en vän och vi ser väldigt olika på saker! Vännen tycker att humor är bara humor och musik bara musik. Jag däremot tycker att båda är övertramp...




    Det finns långt värre (i mina ögon) artister än dessa du skrivit. Många musiker är ute efter att just provocera genom religion och sådant. Då är det bättre att ignorera för om man ger dem uppmärkelse och kritik får de ut exakt det som de var ute efter från en början, dvs uppmärksamhet.

    Jag vill inte uttala mig om vad jag tycker andra kristna ska lyssna på, utan det är upp till var och en. Jag själv väljer dock bort viss musik för att jag tycker det är opassande, och låten du länkade fattade jag inte tycke för direkt. Inte för att han använde namnet Jesus (vilket långt fler människor än vår Jesus heter) men för att texten var "ofyndig" och utan syfte mer än att få uppmärksamhet. En väldigt tråkig och intetsägande låt med andra ord.

    Vad tycker ni om Leonard Cohen? Går han över gränsen med?
  • Anonym (Hmm)

    Jag anser att man bör göra skillnad mellan att driva med Gud/Jesus/Helige Ande och att driva med kristna. Det första gränsar alltsomoftast till hädelse medan det andra mer sällan gör det.
    Jag uppfattar att många parodier och satirer på kristendom oftast driver med en del typiska sociala företeelser inom kristna kretsar som inte nödvändigtvis har med Gud att göra. Till exempel klädesnormer, musikstilar, attityder, jargonger o.s.v. Ett intressant exempel på detta är exempelvis Grotesco-sketchen "Bögarnas fel", som på ett genialiskt sätt driver med den frikyrko-jargong som jag vuxit upp med, detsamma gäller även till viss del "Runka Bulle".
    Ursäkta TS, jag besvarar egentligen inte din fråga, och jag har inte kollat på klippen.  Men om jag upplever att något är kränkande direkt gentemot Gud - och parodier på kristna hör inte alltid dit - så undviker jag att konsumera det.

Svar på tråden Frågor till er troende kristna. Humor eller hädelse?