• Kenya

    Svårt att passa in på arbetsplatsen

    Jag har nyligen börjat på ett nytt jobb, trivs bra med arbetsuppgifterna ochvdet mesta flyter på.. Men.. här kommer kruxet. . Jag känner inte att jag passar in i gruppen. Vissa arbetskollegor kommer jag bra överens med och speciellt 2-4 st men det som blir en aning konstigt är när alla sitter tsm, och då speciellt vissa av de äldre.. det känns som om allt man säger är totalt främmande i deras öron/ögon.. man känner sigen som ett ufo i deras närhet. 1 och 1 går bra men så fort det är i grupp kan jag inte känna mig mer malplacerad och obekväm. Det är som om vi är från helt olika planeter och man kan känna stämningen i luften.. så jag brukar oftast "dra" men då upplever jag det som om de tror att jag dissar dom på ngt sett.. vad bör jag göra i denna situation, tips?

  • Svar på tråden Svårt att passa in på arbetsplatsen
  • Kenya
    Anna74a skrev 2017-03-28 13:10:51 följande:

    Lägg allting på en neutral nivå,det är en bra startpunkt.


    Något exempel?
  • Kenya
    KarlaVonRymden skrev 2017-03-28 12:55:05 följande:

    Fika färdigt och le ????


    Visst men stundtals väldigt awekward att bara sitta där som ett ljus och bara le.. hehe!
  • KarlaVonRymden
    Kenya skrev 2017-03-28 14:54:22 följande:

    Visst men stundtals väldigt awekward att bara sitta där som ett ljus och bara le.. hehe!


    Varför?

    Ni är ju ihoptvingade, du har inte valt dessa människor som vänner och vice versa. Gör ditt arbete väl det är det du är där för och får betalt att utföra, inte för att mingla med folk du inte känner något för inte har fått kontakt med.
  • nnnnnnnn

    bara humma med och låt dem prata på.

    Brukar vara enklast att fiska lite efter deras intressen och sedan brukar folk bli självgående då de älskar att prata om sig själva och sina egna intressen

    exempel:

    Om du hör någon prata om barn/barnbarn/trädgård/bakning osv. så fråga gärna om det tex:
    har du några barn? (kan vara känsligt om du inte vet, men om du råkat höra att de har barn så brukar det vara ett bra sätt att få igång pratet) sen är det bara att fortsätta småfrågorna - hur många? hur gamla? har de några hobbies om de är små eller om de är vuxna - vad jobbar de med osv.
    om någon har bakat eller pratar om det (eller trädgård/krukväxter, osv) be om råd i ett fiktivt problem - jag får inte sockerkakan luftig har du något knep? Mina krukväxter tappar färgen på bladen - vad kan det bero på?

  • Kenya
    KarlaVonRymden skrev 2017-04-12 21:54:28 följande:
    Varför?

    Ni är ju ihoptvingade, du har inte valt dessa människor som vänner och vice versa. Gör ditt arbete väl det är det du är där för och får betalt att utföra, inte för att mingla med folk du inte känner något för inte har fått kontakt med.
    Ja jo det är visserligen sant :)
  • Kenya
    nnnnnnnn skrev 2017-04-12 22:12:13 följande:

    bara humma med och låt dem prata på.

    Brukar vara enklast att fiska lite efter deras intressen och sedan brukar folk bli självgående då de älskar att prata om sig själva och sina egna intressen

    exempel:

    Om du hör någon prata om barn/barnbarn/trädgård/bakning osv. så fråga gärna om det tex:
    har du några barn? (kan vara känsligt om du inte vet, men om du råkat höra att de har barn så brukar det vara ett bra sätt att få igång pratet) sen är det bara att fortsätta småfrågorna - hur många? hur gamla? har de några hobbies om de är små eller om de är vuxna - vad jobbar de med osv.
    om någon har bakat eller pratar om det (eller trädgård/krukväxter, osv) be om råd i ett fiktivt problem - jag får inte sockerkakan luftig har du något knep? Mina krukväxter tappar färgen på bladen - vad kan det bero på?


    Låter som en bra idé :)

    Det är sant det du säger om att folk älskar att prata om sig själva. Jag tycker personligen inte om att prata om mig själv så mycket, kanske därför jag har svårt att relatera. Men när jag väl läste det du skrev så lät det precis som det låter kring vårt bord i fikarummet :) Så jag provar med det! Tack
Svar på tråden Svårt att passa in på arbetsplatsen