Ungen äter ingenting av det som bjuds!
Jag behöver råd om vad jag ska göra med en unge som bor hos mig några dagar ibland. Han har alltid varit jobbig med maten för att föräldarna låter honom äta det han vill och aldrig tvingar i honom normal mat. Jag trodde att det skulle växa bort men nu börjar jag tappa hoppet då han är 13 år och värre än nånsin.
Han var hos mig i helgen och skulle äta middag. Han var jättehungrig men inget av följande dög fast jag försökte erbjuda så barnvänlig mat som möjligt:
Vegetarisk lasagne som mest smakade pasta och ostsås. Han smakade men den var "äcklig" så han slutade äta.
Mannagrynsgröt. Blää.
Felix potatismos med korv. Är inte sugen på det.
Mjölk och corn flakes. Gillar inte mjölk med flingor.
Vaniljyoghurt. Fel smak.
Potatisgratäng. Usch.
Våfflor. Inte idag.
Inte ens McDonalds som vi erbjöd i ren desperation dög för han hade redan ätit där tidigare på dagen med pappan.
Det slutade med att han åt en påse popcorn och cola till middag. Inte heller dög vanliga kex med chokladbitar eller bullar till fika och chipsen var fel smak. Till frukost så kunde han bara tänka sig äggröra och rostat bröd. Jag gav honom en vanlig vit bagel som han tog en liten, liten tugga av och sa att den smakar som rostbröd. Bra, visst är den god? svarade jag hoppfullt men nej, den var äcklig sa han så han åt inte upp den. Han vägrade även att smaka Filadelfia-ost på bageln utan tog smör.
Det är helt tröstlöst och så jobbigt när han kommer och hälsar på pga att han inte äter nånting man erbjuder. Det är fel på allt, allt, allt hur barnvänligt det än må vara så snart får han inte komma på besök längre. Det vore jättesynd för han är underbar på alla andra sätt men vi orkar inte hålla på med att kämpa med maten varje gång vi ska äta eller fika. Vi har pratat med föräldrarna och dom säger att dom ska jobba på det men nu har det gått flera år och det blir snarare värre, inte bättre. Hur skulle du tackla det här?! Ska vi bara låta ungen svälta när han hälsar på och hoppas på att han börjar äta?