• Anonym (Irriterad)

    Autistisk kille

    Grannens unge är superautistisk och någon annan diagnos också som jag inte har i huvudet. Mitt barn är fem och normal.

    Nu till problemet, grannens kille springer dagligen in i vår trädgård och leker med min barns leksaker bl.a. så har vi en plasttraktor som mitt lilla barn älskar med som den här relativt tjocka ungen alltid ska sitta på fast jag många gånger sagt att han inte får leka med för att den kan gå sönder. Dels av hans tyngd men också av att han är otroligt vårdslös med allt som kommer i hans väg.

    Jag flera gånger tagit upp detta med hans föräldrar och de menar att felet är vårt för att vi låter våra leksaker vara ute ( på vår privata gård) vilket "frestar" killen att springa över till oss.

    Jag menar att det är föräldrarnas ansvar att se till att han inte kommer hit, inte mitt.

    Det hjälper inte att köra iväg honom heller. Jag vill liksom inte hålla på att plocka in och låsa in alla våra leksaker varje kväll, utan jag vill bara kunna släppa ut mina barn utan att behöva öppna ett garage och plocka ut allt varje gång. Det finns en anledning till att vi skaffade hus med EGEN tomt.

    Hur får vi grannarna att förstå att deras son är deras problem!

  • Svar på tråden Autistisk kille
  • Dixie

    Om du redan pratat med dem flera gånger undrar jag om de kommer att förstå.... fixa staket runt er trädgård så slipper du problemet!

  • Skfkkekkd

    Förstår att det är jobbigt. Men reality check: pojken kommer inte förstå. Grannarna som har ansvaret verkar inte heller ändra sig. (Som förälder till barn med NPF undrar jag hur de vågar honom vara ute själv, men det är en annan fråga). Återstår att du ändrar något. Exempelvis sätter upp bastant staket. Eller lär ditt eget barn att plocka undan sina leksaker efter leken - tex i någon bod, lekstuga eller dylikt.

Svar på tråden Autistisk kille