• 879214

    Barn med "arbetskläder"

    Min sambo driver med sin familj ett familjeföretag som sambons farfar startade för 60 år sedan. Företaget drivs idag av min sambo, hans två syskon och deras pappa. Två av de tre syskonen är intresserade av den bransch som de arbetar med medans tredje "barnet" egentligen har helt andra intressen, det vet jag då personen sagt det. "Barnen" är alla i 30-års åldern. Jag är säker på att dessa barn inte blivit uppmuntrade att bli vad de själva vill utan att pappan sedan de var små "bestämt" att barnen ska driva detta vidare. Pappan är väldigt dominant och skulle inte acceptera att någon vill sluta för att skaffa sig ett "vanligt" jobb.

    Jag och min sambo har ett barn ihop som snart blir 3 år. Jag känner hur min sambos pappa (barnets farfar) försöker "hjärntvätta" vårt barn med att han är nästa generation i företaget. För ett litet tag sedan tryckte de upp nya arbetskläder med deras logotyp på. Självklart skulle vårt barn ha en också. Eller inte en, han har ca 7 st. Och dom frågar gång på gång vårt barn vad det står på tröjan, för det har dom lärt honom.

    Varför väljer man att ge ett litet barn kläder med familjeföretags reklam på? Jag kan inte låta bli att tro att det finns en baktanke. Alltså att vårt barn ska tro att han är en del av företaget redan och därför ska jobba där som vuxen. Jag är helt emot att försöka få in små barn på ett spår som dom själva inte sagt att dom vill "in på". Mina barn ska alltid få välja fritt vad dom vill bli som vuxna, inget jag kommer försöka påverka, bara uppmuntra om dom säger att dom vill bli något specifikt som vuxna och göra allt för att hjälpa dom dit.

    Jag kan inte låta bli att bli arg på detta. Jag är tacksam att han får kläder osv men måste ha få dessa med reklam på?? Jag vill inte att mitt barn ska växa upp med att tro att han inte har något annat val än att jobba på det företaget.. så som min sambo växt upp.

    Vad säger ni?

  • Svar på tråden Barn med "arbetskläder"
  • Dixie

    Det gör väl inget om barnet får kläder med företagsloggan på - låter som du läser in mer i detta än vad det behöver vara - sen kan ju ni föräldrar, när barnet är större, stödja barnet i att ta egna beslut!

  • 879214
    Dixie skrev 2017-03-28 20:52:29 följande:

    Det gör väl inget om barnet får kläder med företagsloggan på - låter som du läser in mer i detta än vad det behöver vara - sen kan ju ni föräldrar, när barnet är större, stödja barnet i att ta egna beslut!


    Men om inte den nya generationen (alltså bland annat mitt barn) driver företaget vidare så måste det säljas eller läggas ner och det kommer dom aldrig gå med på. Att anställa utifrån är inget alternativ. Jag är säker på att dom vill att nya (fjärde) generationen tar över och därmed vill påverka i ung ålder. Min sambo får problem om barnet inte vill arbeta i företaget framöver. Vem ska då arbeta där som sagt..
  • 879214

    Det är "smart" att ge företagskläder i ung ålder så att barnet vare sig han vill eller inte påverkas och tror sig tillhöra företaget och därför "ska" jobba där. Och kanske därför inte ens tänker att det finns en hel värld öppen för honom vad gäller yrken.

  • Dixie
    879214 skrev 2017-03-28 21:37:36 följande:

    Men om inte den nya generationen (alltså bland annat mitt barn) driver företaget vidare så måste det säljas eller läggas ner och det kommer dom aldrig gå med på. Att anställa utifrån är inget alternativ. Jag är säker på att dom vill att nya (fjärde) generationen tar över och därmed vill påverka i ung ålder. Min sambo får problem om barnet inte vill arbeta i företaget framöver. Vem ska då arbeta där som sagt..


    Ja, men då får väl företaget säljas!! Några arbetskläder till en treåring gör ju ingen skillnad i detta fallet!
  • Dixie
    879214 skrev 2017-03-28 21:39:20 följande:

    Det är "smart" att ge företagskläder i ung ålder så att barnet vare sig han vill eller inte påverkas och tror sig tillhöra företaget och därför "ska" jobba där. Och kanske därför inte ens tänker att det finns en hel värld öppen för honom vad gäller yrken.


    Ditt jobb som förälder blir ju att visa olika alternativ för ditt barn - det är ju inte många som bestämmer sin framtid när de är 3 år!
  • cosinus

    Kläderna gör varken till eller från, inte heller vad farfar säger och inte säger.

    Så länge ni föräldrar förmedlar att barnet ska välja utifrån sina egna intressen så finns det inte en chans han blint kommer lyssna på sin farfar.

    När han blir äldre så är det väl bara att uppmuntra att lära sig om företaget (om han vill det) och välja studier som håller andra dörrar öppna av sånt han är intresserad av.

Svar på tråden Barn med "arbetskläder"