• Anonym (Alene)

    Hur är man ensam utan att känna sig ensam?!

    kan man va ensam, alltså nästan utan ett socialt nätverk, familj och vänner men ändå må bra. Liksom köra sin egen grej? Finns det någon som så.

    Jag är jävligt ensam men ändå nöjd. Med sambo och barn dock.

    Men ibland kan jag verkligen sakna någon vän, eller några vi som familj kan umgås med.

    Ibland tänker jag att det är mig det är fel på som inte fixar att ha vänner.

    Men oftare tänker jag att det är självvalt.

    Vill höra från andra.

  • Svar på tråden Hur är man ensam utan att känna sig ensam?!
  • Anonym (likadan)
    Anonym (Alene) skrev 2017-03-28 22:05:33 följande:

    kan man va ensam, alltså nästan utan ett socialt nätverk, familj och vänner men ändå må bra. Liksom köra sin egen grej? Finns det någon som så.

    Jag är jävligt ensam men ändå nöjd. Med sambo och barn dock.

    Men ibland kan jag verkligen sakna någon vän, eller några vi som familj kan umgås med.

    Ibland tänker jag att det är mig det är fel på som inte fixar att ha vänner.

    Men oftare tänker jag att det är självvalt.

    Vill höra från andra.


    Hej är likadan, trivs bra i mitt eget sällskap och har alltid varit sådan.
    Har få vänner (går att räkna på en hand). Är social på jobbet men när jag kommer hem trivs jag i lugnet. Ja nu är väl iofs lugnet utbytt mot fullt ös med två små barn (2,5  år och en på 3veckor). 
    Jag är inte på något sätt enstöring, jag känner att jag får tillräckligt social stimulans via arbetet, familjen och de få gånger vi träffar vännerna. Alla är liksom upptagna med sitt nu när man är småbarnsföräldrar :)
  • Anonym (Alene)
    Anonym (Mznz) skrev 2017-03-28 22:08:37 följande:

    Fast du är ju inte ensam


    Tro mig, jag är väldigt ensam.

    Jag har inga vänner. Ingen som jag, Jag, kan berätta allt för eller som jag kan va mig själv med. Inga människor man träffar och har det bra med om det så är en fika eller en grill. Ingen som ställer upp när man ska flytta osv osv.

    Sen är det väl så att jag som person är väldigt kräsen. Många människor är självupptagna och förväntar sig konstant underhållning. Jag är mer den som låter folk vara som dem är och trygg i att man hörs ibland.

    Jag både älskar och trivs och är ledsen och orolig för min ensamhet.

    Ser alla som umgås och känner ofta att fan, kan jag inte erbjuda mitt barn mer?!
  • Anonym (Alene)
    Anonym (likadan) skrev 2017-03-28 22:14:19 följande:

    Hej är likadan, trivs bra i mitt eget sällskap och har alltid varit sådan.

    Har få vänner (går att räkna på en hand). Är social på jobbet men när jag kommer hem trivs jag i lugnet. Ja nu är väl iofs lugnet utbytt mot fullt ös med två små barn (2,5  år och en på 3veckor). 

    Jag är inte på något sätt enstöring, jag känner att jag får tillräckligt social stimulans via arbetet, familjen och de få gånger vi träffar vännerna. Alla är liksom upptagna med sitt nu när man är småbarnsföräldrar :)


    Känner igen mig=) men du kan ändå räkna några fingrar, jag har en "vän". Några få bekanta. Men Ingen som är mina vänner som man delar vardagen med.

    Men å andra sidan, älskar familjelivet och älskar att köra vår grej och känner även jag att den stimulans jag får på jobb, träning osv räcker väl.

    Men ibland, ändå inte.

    Kan dock sakna den där grejen med att dela familjelivet med likasinnade.
  • Olym

    Jag är en person som trivs bäst själv. För mig räcker det att det finns människor i bakgrunden om man säger så. Jag är absolut inte den där vännen man hör av sig till var och varannan dag, snarare någon man på sin höjd träffar en gång om året. Har många gånger romantiserat tanken om att ha en "bästa kompis" man träffar mer regelbundet och kan prata mer vardagligt med men det passar inte mig alls. Jag blir bara kvävd och slutar att höra av mig av den anledningen. Sedan känner jag att en sådan kontakt trampar mig på tårna och försätter mig i obekväma situationer. Jag är inte heller den personen som skulle åka iväg på ett spontant spinningpass på gymmet eller välkomna spontanbesök en lördag förmiddag. Min integritet är för stor för att kunna ha den typen av kontakt.

  • Anonym (Alene)
    Olym skrev 2017-03-28 23:06:36 följande:

    Jag är en person som trivs bäst själv. För mig räcker det att det finns människor i bakgrunden om man säger så. Jag är absolut inte den där vännen man hör av sig till var och varannan dag, snarare någon man på sin höjd träffar en gång om året. Har många gånger romantiserat tanken om att ha en "bästa kompis" man träffar mer regelbundet och kan prata mer vardagligt med men det passar inte mig alls. Jag blir bara kvävd och slutar att höra av mig av den anledningen. Sedan känner jag att en sådan kontakt trampar mig på tårna och försätter mig i obekväma situationer. Jag är inte heller den personen som skulle åka iväg på ett spontant spinningpass på gymmet eller välkomna spontanbesök en lördag förmiddag. Min integritet är för stor för att kunna ha den typen av kontakt.


    Det verkar inte vara så för dig men det verkar vara svårt och svårt för mig att liksom Stå för min ensamhet och många av de drag du beskriver. Som att det är något fel på än för att man inte är som "alla andra".
  • Olym
    Anonym (Alene) skrev 2017-03-28 23:22:12 följande:
    Det verkar inte vara så för dig men det verkar vara svårt och svårt för mig att liksom Stå för min ensamhet och många av de drag du beskriver. Som att det är något fel på än för att man inte är som "alla andra".
    Jag kan inte säga att självvald ensamhet är lätt för det är det inte. Man blir bemött utifrån en uppfattning om att man ska tycka om att umgås och knyta kontakter jämt. Många tycker att man beter sig konstigt och undrar vad som är fel, det provocerar och skapar till och med konflikter ibland. Så jag tror inte bara att det sitter "inuti" utan att man även får dem tankarna utifrån. Jag har försökt att vara så genuin mot mig själv och andra som möjligt så till slut har det sjunkit in att jag inte behöver vara som alla andra. De flesta tycker bara att man är häftig som vågar hålla fast vid sina principer och köra sin egen grej.
  • Anonym (q)
    Anonym (Alene) skrev 2017-03-28 22:18:17 följande:
    Tro mig, jag är väldigt ensam.

    Jag har inga vänner. Ingen som jag, Jag, kan berätta allt för eller som jag kan va mig själv med. Inga människor man träffar och har det bra med om det så är en fika eller en grill. Ingen som ställer upp när man ska flytta osv osv.

    Sen är det väl så att jag som person är väldigt kräsen. Många människor är självupptagna och förväntar sig konstant underhållning. Jag är mer den som låter folk vara som dem är och trygg i att man hörs ibland.

    Jag både älskar och trivs och är ledsen och orolig för min ensamhet.

    Ser alla som umgås och känner ofta att fan, kan jag inte erbjuda mitt barn mer?!
    Då är vi nog ganska lika. 

    Jag har fullt upp med folk på mitt jobb så när jag har arbetat färdigt vill jag helst bara vara hemma (sambo och barn). Det räcker för mig.
    När släkt vill ses gör vi ju det men jag kan ofta tycka det räcker med ett par timmar och lite fika, sen vill jag helst att eventet ska vara över :)

    Vänner har jag några men ingen speciellt supernära. Kan ses emellanåt. Hade för några veckor sedan ett par över på en em-fika, det var första gången på så länge att jag inte kommer ihåg när det var senast  (träffar släkt oftare). 

    Barnen har ju sina vänner även om vi vuxna kanske verkar lite "tråkiga". Min sambo är som jag som tur är :)

    Jag tror att när jag är gammal och ensam kommer jag vara en tant med katter, haha
  • Anonym (Alene)
    Anonym (q) skrev 2017-03-29 15:08:21 följande:

    Då är vi nog ganska lika. 

    Jag har fullt upp med folk på mitt jobb så när jag har arbetat färdigt vill jag helst bara vara hemma (sambo och barn). Det räcker för mig.

    När släkt vill ses gör vi ju det men jag kan ofta tycka det räcker med ett par timmar och lite fika, sen vill jag helst att eventet ska vara över :)

    Vänner har jag några men ingen speciellt supernära. Kan ses emellanåt. Hade för några veckor sedan ett par över på en em-fika, det var första gången på så länge att jag inte kommer ihåg när det var senast  (träffar släkt oftare). 

    Barnen har ju sina vänner även om vi vuxna kanske verkar lite "tråkiga". Min sambo är som jag som tur är :)

    Jag tror att när jag är gammal och ensam kommer jag vara en tant med katter, haha


    Ja, för det är ju absolut inget fel i detta liv. Tvärtom så värdesätter jag det väldigt mycket. Från att tidigare varit översocial men allt över fest och krök. Inget hållbart i längden. Inget man ville fortsätta vara del av. Livet nu är iaf självvalt och så genuint det kan va, och vardag tidigare skeptisk mot familjelivet så är jag nu den som värnar det mest. Man Kan fortf va cool med barn och man=p

    För jag tänker, hellre ensam än massa blaha kontakter som inte ger så mycket, så kanske det dyker upp någon på vägen som man verkligen klickar med. Förhoppningsvis tillsammans med mannen, och barn. Då blir man glad.

    När det gäller mitt barn så är det väl det att Jag växte upp med så mycket folk runtomkring mig, på gott. Punkare, olika härkomster osv. Och va med om mycket via min mamma. Ser många idag som blandat umgås med sina barn och vuxna på en väldigt fin jämställd nivå liksom och Där kan jag känna lite saknad.

    Mest bara jag och min dotter då jag hittar på saker och min man när han är ledig. Men antar att hon skapar sina referensramar utifrån vårt liv och lär väl klara sig.

    Men jaa, håller med. Finns Inget bättre än hemma med sin familj och så där.
  • Anonym (Alene)
    Olym skrev 2017-03-29 15:02:52 följande:

    Jag kan inte säga att självvald ensamhet är lätt för det är det inte. Man blir bemött utifrån en uppfattning om att man ska tycka om att umgås och knyta kontakter jämt. Många tycker att man beter sig konstigt och undrar vad som är fel, det provocerar och skapar till och med konflikter ibland. Så jag tror inte bara att det sitter "inuti" utan att man även får dem tankarna utifrån. Jag har försökt att vara så genuin mot mig själv och andra som möjligt så till slut har det sjunkit in att jag inte behöver vara som alla andra. De flesta tycker bara att man är häftig som vågar hålla fast vid sina principer och köra sin egen grej.


    Vad är det för principer du har? Och hur ser en relation med dig ut då, vad får man liksom?!=)

    Jag testade medvetet människor ibland genom att vid tex en nyfunnen bekant/vän säga att räkna inte med mig 24h om dygnet osv. Alltså jag berättade svart på vitt det man otvunget egentligen bara borde få vara. Där tog det stopp direkt med vissa medans andra var liskom wha ever.

    Men det var länge sen.

    Jag vet inte, har du alltid varit denna typen eller har det förändrats med tiden i ditt liv?

    Jag var väldigt social under många år meb absolut inte kontakt med mig själv. Säkert också väldigt mån om andras värde och inte så mycket mitt egna.

    Sen växte det och takt med det började man på allvar genomskåda människor.

    Så steg för steg blev det en definitivt självvald ensamhet.

    Men! Har aldrig varit bra på relationer, självdestruktiv och dåligt självförtroende och inga riktlinjer från barndomen gjorde det inte bättre. Så det är väl varför jag ibland ställer mig själv frågan om jag är ägget eller hönan. Haha
  • Anonym (q)

    Det är intressant ändå att man är så olika. 

    Jag har ett arbete där man möter massor med olika människor varje dag och ingen dag är den andra lik. Kräver oftast ett stort fokus av mig. Då är det kanske inte så konstigt att jag helst tillbringar fritiden hemma i lugn och ro och grejar med mitt. Nu tex ska det snart vara en personalfest och jag har svårt bestämma mig för om jag ska vara med eller inte. Har fantastiska kollegor men då går hela fredagkvällen till festen och så vet jag att jag är väldigt trött på lördagen (ska inte ens dricka men blir  trött av allt ståhejet) 

    Min svärmor är übersocial. Kanske beror på att hon är sjukpensionär men älskar att prata med folk och vill inte ha det för tråkigt. 
    Om hon ringer och försöker boka in en kväll med middag med oss och barnbarnen, kan man ge sig den på att hon alltid försöker få in de andra barnen och barnbarnen också,  (det finns tre olika familjer) och hon blir förtvivlad om någon inte kan. Då försöker hon byta tillfälle så alla ska kunna. Ibland får hon lite motvilligt inse att 2 av 3 familjer är vad det blir för att de andra är bortresta eller liknande. 
    Jag för min del skulle kunna tycka det räcker med att det bara är hon och svärfar + vi emellanåt, men nej, är det hon som bjuder in ska alla bjudas in.  Helt ok för större träffar som jul eller födelsedag. 

  • FallenAngelNr1000
    Anonym (Alene) skrev 2017-03-29 15:43:28 följande:

    Vad är det för principer du har? Och hur ser en relation med dig ut då, vad får man liksom?!=)

    Jag testade medvetet människor ibland genom att vid tex en nyfunnen bekant/vän säga att räkna inte med mig 24h om dygnet osv. Alltså jag berättade svart på vitt det man otvunget egentligen bara borde få vara. Där tog det stopp direkt med vissa medans andra var liskom wha ever.

    Men det var länge sen.

    Jag vet inte, har du alltid varit denna typen eller har det förändrats med tiden i ditt liv?

    Jag var väldigt social under många år meb absolut inte kontakt med mig själv. Säkert också väldigt mån om andras värde och inte så mycket mitt egna.

    Sen växte det och takt med det började man på allvar genomskåda människor.

    Så steg för steg blev det en definitivt självvald ensamhet.

    Men! Har aldrig varit bra på relationer, självdestruktiv och dåligt självförtroende och inga riktlinjer från barndomen gjorde det inte bättre. Så det är väl varför jag ibland ställer mig själv frågan om jag är ägget eller hönan. Haha


    Du låter ju precis som mig! Vill du skaffa barn m mig o gillar du hund ? ^^ :p såg att du har ett barn redan, men d skadar ju inte med erfarenhet ^^ :p
  • Olym
    Anonym (Alene) skrev 2017-03-29 15:43:28 följande:
    Vad är det för principer du har? Och hur ser en relation med dig ut då, vad får man liksom?!=)

    Jag testade medvetet människor ibland genom att vid tex en nyfunnen bekant/vän säga att räkna inte med mig 24h om dygnet osv. Alltså jag berättade svart på vitt det man otvunget egentligen bara borde få vara. Där tog det stopp direkt med vissa medans andra var liskom wha ever.

    Men det var länge sen.

    Jag vet inte, har du alltid varit denna typen eller har det förändrats med tiden i ditt liv?

    Jag var väldigt social under många år meb absolut inte kontakt med mig själv. Säkert också väldigt mån om andras värde och inte så mycket mitt egna.

    Sen växte det och takt med det började man på allvar genomskåda människor.

    Så steg för steg blev det en definitivt självvald ensamhet.

    Men! Har aldrig varit bra på relationer, självdestruktiv och dåligt självförtroende och inga riktlinjer från barndomen gjorde det inte bättre. Så det är väl varför jag ibland ställer mig själv frågan om jag är ägget eller hönan. Haha
    I grunden så handlar det om att jag inte låter mig påverkas av påtryckningar från omgivningen utan att jag vågar välja det som jag vill och som känns bra för mig. Det kan vara att jag stänger av mobilen när jag är ledig eller att jag väljer att läsa en intressant bok eller gå en promenad istället för att umgås på eftermiddagsrasten på jobbet. Jag håller gärna människor på distans på så sätt att man inte träffas eller hörs så ofta, men jag vill ändå ha kvalité när man väl umgås. Prata om sådant som berör på djupet, diskutera de svårare sakerna i livet, dela tankar och känslor och få nya perspektiv på tillvaron. När jag var yngre var jag likadan. Jag var tillgjort social och inte heller i kontakt med mig själv så jag mådde väldigt dåligt under den perioden. Jag har alltid varit densamma som person men jag har på senare år mer börjat leva efter hur jag är.
  • Anonym (du är inte ensam)

    Fast TS, du är ju inte ensam. Du kanske vill vara för dig själv iband, eller tycker att du inte har tillräkligt med kompisar, men du är inte ensam. Jag, däremot, är ensam. Jag har ingen och inget. Ingen familj, inga vänner, inget jobb och därmed inga arbetskamrater. Jag träffar 3 personer i snitt på ett år, alla tre är myndighetspersoner. Jag har inga husdjur heller. 

    Du är inte ensam, och det är nästan elakt att du säger att du är det.

  • Anonym (Alene)
    Anonym (du är inte ensam) skrev 2017-03-29 17:56:09 följande:

    Fast TS, du är ju inte ensam. Du kanske vill vara för dig själv iband, eller tycker att du inte har tillräkligt med kompisar, men du är inte ensam. Jag, däremot, är ensam. Jag har ingen och inget. Ingen familj, inga vänner, inget jobb och därmed inga arbetskamrater. Jag träffar 3 personer i snitt på ett år, alla tre är myndighetspersoner. Jag har inga husdjur heller. 

    Du är inte ensam, och det är nästan elakt att du säger att du är det.


    Jag förstår absolut din vinkel av det och hur det skulle kunna verka bortskämt och nästipp elakt att säga att jag är ensam., för jag vet att jag inte är det.

    Men jag tror och känner inte nu i denna skrivandes stund att jag syftade på den typen av ensamhet som du upplever. Lider du av den? Varför ser ditt liv ut som det gör, om du vill dela med dig dvs?!

    Den typen av rädsla du pratar om är nog en av mina största rädslor att uppleva, och nog många andras. Men även du Är inte ensam. Vi kommunicerar i detta nu och mina tankar och energi är riktade rakt till dig. Du existerar och är viktig.

    Jag känner mig ensam även om jag har en sambo för det finns Ingen som är synkroniserad med mig och för min personlighet så är det som ett långsamt självmord, att inte kunna få dela mig själv med någon som... ja. Vet inte.. äggen kommer brännas

    <3
  • Anonym (Alene)
    FallenAngelNr1000 skrev 2017-03-29 17:00:39 följande:

    Du låter ju precis som mig! Vill du skaffa barn m mig o gillar du hund ? ^^ :p såg att du har ett barn redan, men d skadar ju inte med erfarenhet ^^ :p


    Haha! Om våra vägar möts tidigare kanske men nej, meb möts våra vägar kanske kanske vi blir polare, som typ aldrig hörs=p
  • Anonym (Alene)
    Olym skrev 2017-03-29 17:47:45 följande:

    I grunden så handlar det om att jag inte låter mig påverkas av påtryckningar från omgivningen utan att jag vågar välja det som jag vill och som känns bra för mig. Det kan vara att jag stänger av mobilen när jag är ledig eller att jag väljer att läsa en intressant bok eller gå en promenad istället för att umgås på eftermiddagsrasten på jobbet. Jag håller gärna människor på distans på så sätt att man inte träffas eller hörs så ofta, men jag vill ändå ha kvalité när man väl umgås. Prata om sådant som berör på djupet, diskutera de svårare sakerna i livet, dela tankar och känslor och få nya perspektiv på tillvaron. När jag var yngre var jag likadan. Jag var tillgjort social och inte heller i kontakt med mig själv så jag mådde väldigt dåligt under den perioden. Jag har alltid varit densamma som person men jag har på senare år mer börjat leva efter hur jag är.


    Okej, då förstår jag dig mer i det hela=) det är starkt och nämnvärt imponerande!! Personer med dina liknelser är intressanta dock för oftast har dem tendensen att dra Till sig människor .. kanske just för att ni är så tryggt otillgängliga och därmed lite av en gåta.

    Människor verkar även ofta ha det där behovet av bekräftelse och får dem inte det så Kan dem bara inte fatta Varför?!=)
  • FallenAngelNr1000
    Anonym (Alene) skrev 2017-03-29 22:07:31 följande:

    Haha! Om våra vägar möts tidigare kanske men nej, meb möts våra vägar kanske kanske vi blir polare, som typ aldrig hörs=p


    Haha ! Ingen fara, vill ändå bosätta mig i värmen o ha mina barn där jag kan se dom ! :) plus har tackat nej till 15 chanser ska hitta den "rätta" ;p Skojja då du ändå lät så lik mig ^^ Men kanske vi blir polare om ödet vill det då ! (Inshalla) :D
Svar på tråden Hur är man ensam utan att känna sig ensam?!