• Anonym (Alltid undrat)

    Finns det några genetiska skillnader...

    På ljus- och mörkhyade människor?

  • Svar på tråden Finns det några genetiska skillnader...
  • Anonym (forskare rpdktbi)

    Det finns gigantiska genetiska skillnader mellan raserna.

    Inte enbart baserade på hudfärg självfallet.

    Asiater tål sprit sämre då de saknar genetiska kodningen för acetaldehyde-acetat

    Asiater och svarta har helt annan typ av öronvax än vita människor

    Svarta män får prostatacancer 50 % mer än vita män

    Sedan har vi extremt mycket mer som jag inte ens orkar babbla upp. Folk får hitta det själva. Eller tro på MSM.

  • Anonym (...)
    Anonym (Alltid undrat) skrev 2017-03-29 02:25:21 följande:

    På ljus- och mörkhyade människor?


    Du missade lektionen om arv o miljö va? Och lektionen om Darwin?

    Om det inte fanns några genetiska skillnader skulle alla vara lika identiska som enäggstvillingar
  • Anonym (Tjejkompisen)

    Generellt ja men man kan inte säga att en mörkhyad kommer ha en viss gen och en ljushyad inte eftersom vi är så blandade. Jämför med tex längd hos män och kvinnor. De flesta män är längre men det finns vissa kvinnor som är längre än vissa män. Samma sak när det gäller de flesta gener som är vanliga hos en "ras" hos människor. En kul grej tex är att de flesta ljushyade har några procent neandertal-DNA medan de flesta mörkhyade (från Afrikas mitt, inte de andra) inte har det utan är 100% människor. Men det man alltid kan säga är väl att mörkhyade människor har mer gener för färgpigmentproduktion i huden, annars skulle de inte ha mörk hy.

  • Mrs Moneybags

    Det finns genetiska skillnader på alla som inte är enäggstvillingar.

    Något som de flesta inte vet, är att människor i Afrika har den största genetiska variationen av alla kontinenter. 

  • flygrl
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2017-03-29 07:12:42 följande:

    Generellt ja men man kan inte säga att en mörkhyad kommer ha en viss gen och en ljushyad inte eftersom vi är så blandade. Jämför med tex längd hos män och kvinnor. De flesta män är längre men det finns vissa kvinnor som är längre än vissa män. Samma sak när det gäller de flesta gener som är vanliga hos en "ras" hos människor. En kul grej tex är att de flesta ljushyade har några procent neandertal-DNA medan de flesta mörkhyade (från Afrikas mitt, inte de andra) inte har det utan är 100% människor. Men det man alltid kan säga är väl att mörkhyade människor har mer gener för färgpigmentproduktion i huden, annars skulle de inte ha mörk hy.


    Intressant inlägg. ;) Men som svart person vill jag bara säga jag aldrig skulle se nån enda människa som mindre människa än nån annan oavsett hudfärg. Vi e alla delar av en enda mänsklighet. Apropå neandertal-DNA alltså.
  • flygrl
    Mrs Moneybags skrev 2017-03-29 09:51:06 följande:

    Det finns genetiska skillnader på alla som inte är enäggstvillingar.

    Något som de flesta inte vet, är att människor i Afrika har den största genetiska variationen av alla kontinenter. 


    Också vettigt. :)
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2017-03-29 07:12:42 följande:

    Generellt ja men man kan inte säga att en mörkhyad kommer ha en viss gen och en ljushyad inte eftersom vi är så blandade. Jämför med tex längd hos män och kvinnor. De flesta män är längre men det finns vissa kvinnor som är längre än vissa män. Samma sak när det gäller de flesta gener som är vanliga hos en "ras" hos människor. En kul grej tex är att de flesta ljushyade har några procent neandertal-DNA medan de flesta mörkhyade (från Afrikas mitt, inte de andra) inte har det utan är 100% människor. Men det man alltid kan säga är väl att mörkhyade människor har mer gener för färgpigmentproduktion i huden, annars skulle de inte ha mörk hy.


    När det gäller neanderthal-DNA, så har alla folkgrupper utanför Afrika några procent av det - oavsett hudfärg. Glöm inte att det finns mörkhyade människor både i Asien och Amerika (syd och mellan, i alla fall). Det har inte med hudfärgen att göra, alltså, utan det faktum att de människor som lämnade Afrika hade sex med neanderthalare som de mötte på vägen ut i världen.

    Jag är själv hälften afrikan och har en relativt sett hög andel neanderthal-DNA, så det gäller säkerligen många andra svarta utanför Afrika också.
  • Anonym (gener)

    Det sägs att nordeuropeer har trängre blodkärl än många andra. Inte bara medelhavskost som gör skillnad för hjärta/kärl.

    Vi är alla människor!

Svar på tråden Finns det några genetiska skillnader...