• Anonym (Fp)

    Varför tar så många ut alla sina fpdagar direkt?

    När barnet börjar förskolan,så är det ju så att varje år,är det ett par dagar varje år som det är stängningsdagar. Det är ju ingen nyhet och då är det ju bra att man har sparade dagar från fp kvar till detta och även till viss del loven.

    Att ha en del sparade dagar är guld värt i dessa fall. Kan ju inte vara kul för något barn att vara den som aldrig får vara ledig på loven för att ens föräldrar inte tänkt längre än just nu!

  • Svar på tråden Varför tar så många ut alla sina fpdagar direkt?
  • Carambolan

    Nå, har man inte haft ett välavlönat jobb innan barnen kan det vara svårt av ekonomiska skäl att snåla med dagarna.

  • Birgitta02
    Anonym (Fp) skrev 2017-03-29 14:37:51 följande:
    När barnet börjar förskolan,så är det ju så att varje år,är det ett par dagar varje år som det är stängningsdagar. Det är ju ingen nyhet och då är det ju bra att man har sparade dagar från fp kvar till detta och även till viss del loven.
    Att ha en del sparade dagar är guld värt i dessa fall. Kan ju inte vara kul för något barn att vara den som aldrig får vara ledig på loven för att ens föräldrar inte tänkt längre än just nu!
    Men snälla du. Det finns massor med ensamstående föräldrar som inte har råd att spara dagar. Det finns massor med föräldrar som har stora utgifter och inte kan spara dagar. Det finns massor med föräldrar som inte har så hög lön så de inte kan spara dagar.

    Vem är du att döma?
  • Michael 310

    För att dom brinner inne.. Vi har 115 dagar som måste tas ut innan januari annars försvinner dom eftersom man bara får ha 96kvar när barnet fyller 4...

  • Dixie

    Finns nog massor av anledningar, men tror att en del faktiskt inte tänker så långt - utan ser föräldraledigheten som ett mellanår - för att livet sedan ska återgå som vanligt - att man skulle ha nytta av sparade dagar tänker de inte på!

  • Anonym (Fp)
    Carambolan skrev 2017-03-29 14:39:21 följande:

    Nå, har man inte haft ett välavlönat jobb innan barnen kan det vara svårt av ekonomiska skäl att snåla med dagarna.


    Själv var jag arbetslös innan mitt första barn. Var hemma 1 år. Skolade in barnet på förskolan och jag anmälde mig på af. Mina dagar var slut och om jag hade velat så hade jag fått överta dagar från pappan men det gjorde jag inte då för att jag ville komma in på arbetsmarknaden så fort som möjligt. Bodde då ihop med pappan. Pappans del av dagarna gick till bl.a. stängningsdagarna, längre sommarlov mm tills barnet hade gått ut 1:a klass.

    Likadant var det nästan med andra.

    Fast då hade jag arbete innan, men anställningen skulle gå ut 8 mån efter barnet föddes. Eftersom barnet föddes i slutet av året så var jag hemma helt fram till sommaren, sen tog pappan över under sommaren så att jag kunde jobba mina sista månader under sommaren. Gjorde detta för att man inte visste hur det skulle bli med jobb eller studier efter detta. Visade sig iaf att jag kom in på skolan jag hade sökt. Så när jag gick i skolan innan barnet kom in på förskolan så var barnet antingen med pappan eller hos mina föräldrar.
  • Anonym (Fp)
    Dixie skrev 2017-03-29 14:52:43 följande:

    Finns nog massor av anledningar, men tror att en del faktiskt inte tänker så långt - utan ser föräldraledigheten som ett mellanår - för att livet sedan ska återgå som vanligt - att man skulle ha nytta av sparade dagar tänker de inte på!


    Så kan det många gånger vara.
  • Duckan

    Jag tog ut alla mina för att behövde pengarna helt enkelt. Var hemma nästan 19 mån.
    Alla dessa dagar löser vi ändå så det har inte varit ett problem och semester det har flickan massor av med oss.

  • Anonym (Fp)
    Duckan skrev 2017-03-29 15:10:54 följande:

    Jag tog ut alla mina för att behövde pengarna helt enkelt. Var hemma nästan 19 mån.

    Alla dessa dagar löser vi ändå så det har inte varit ett problem och semester det har flickan massor av med oss.


    Ja, kan man lösa det så, så är det ju bra.
  • Carambolan
    Anonym (Fp) skrev 2017-03-29 15:06:00 följande:

    Själv var jag arbetslös innan mitt första barn. Var hemma 1 år. Skolade in barnet på förskolan och jag anmälde mig på af. Mina dagar var slut och om jag hade velat så hade jag fått överta dagar från pappan men det gjorde jag inte då för att jag ville komma in på arbetsmarknaden så fort som möjligt. Bodde då ihop med pappan. Pappans del av dagarna gick till bl.a. stängningsdagarna, längre sommarlov mm tills barnet hade gått ut 1:a klass.


    Här har vi ju en annan föräldraskapsideologisk fråga. Många skulle undra hur sjutton ni tänkte som satte en ettåring på förskola trots att pappan hade sina föräldradagar kvar. Är långa lov verkligen bättre än tidig inskolning? Där tror jag att alla efter bästa förmåga gör det de tror är bäst för sina barn.
  • Anonym (Fp)
    Birgitta02 skrev 2017-03-29 14:46:19 följande:

    Men snälla du. Det finns massor med ensamstående föräldrar som inte har råd att spara dagar. Det finns massor med föräldrar som har stora utgifter och inte kan spara dagar. Det finns massor med föräldrar som inte har så hög lön så de inte kan spara dagar.

    Vem är du att döma?


    Fast då är det ju bra om man kommer ut i arbetslivet så fort man kan och inte väntar ut att dagarna ska ta slut direkt. Det är ju ingen som säger att man måste vara hemma tills dagarna är slut. Möjligtvis om man lever på soc men annars nej.
Svar på tråden Varför tar så många ut alla sina fpdagar direkt?