• MikaelasL

    Någon med aktivt barn?

    Hej!

    Jag har en son som nu snart är 11 månader. Ända sen han var nyfödd har han haft mycket energi och aldrig varit stilla. bvc har sagt flera gånger att vi har en väldigt aktiv kille.. vi får alltid vagga honom till sömns och han vaknar allt från 2-10 gånger per natt och skriker om man inte tar upp honom. Han har alltid varit krånglig med maten både vid amning och nu när han äter vanlig mat. Han skriker om vi åker bil och om han åker vagn. (om det inte är sovstund då har han kunnat somna själv i vagnen) men inte ens det funkar längre. Han är överallt och sitter aldrig still. Jag börjar känna mig helt utmattad av att aldrig få sova mer än någon timme i streck i princip och att känna att det är jobbigt att hitta på saker då han alltid protesterar med gråt och skrik tillslut.. känns som ingen av mina kompisar har sådanna problem med sina barn. Är det någon som känner igen sig? Har någon tips på vad man kan göra? Känns som jag försökt allt...

  • Svar på tråden Någon med aktivt barn?
  • tjejenA

    Jag känner igen det där..fast vår 8, snart 9 månader sover gott i vagnen så länge den rullar och däckar i bilen. Men hemma så vaknar han varje timme eller halvtimme och gråter tills man tar upp han. Och sover han mellan oss så vaknar han ändå och ska försöka sätta sig upp men då gråter han inte. Ute däremot har vi problemet att han inte gillar när okänt folk tittar mot han...han är riktigt reserverad. Det problemet har kommit när han var ca 6 månader. Och ändå har han träffat folk på öppen förskola osv sen han var 4 månader. Fast det värsta är att vi aldrig får sova. Och när han sover middagar sover han 20 min 3 ggr om dagen. Alla jag känner sover middag med barnet men jag kan inte ens göra det. Så jag hänger på här och tar också gärna emot tips.

  • Horsebay

    Vi hade också en aktiv son. Brukade alltid säga att om inte vi kom ut ur huset innan kl 10 var det problem. Vår lösning var att vara ute mycket. Gick promenader i vagn, gungade, kröp/gick runt i trädgården, hoppa i vattenpölar osv. Han sov ute. Helt enkelt mycket utetid i frisk luft och kunna röra sig utan att saker kunde vältas, tuggas osv.

    Vi satt aldrig ner inne i soffan

  • Fru Ve

    Kan han gå ännu? Om inte blir det säkert bättre då han lär sig det om ni är ute mycket och aktiverar honom. Min mellanson var en mycket aktiv bebis och är fortfarande aktiv som 5-åring. Han har massor av "myror i brallan" och var verkligen högt och lågt från tidig ålder. I vårt fall lärde han sig gå vid 9 mån redan vilket var lite jobbigt men också bra då han blev nöjdare. Han hatade också både bil och vagn. Vet inte riktigt vad man kan göra utom att tänka att barnet är som hen är och anpassa sig efter det. Men nätterna och sömnen måste ni dela på så inte en av er blir helt slutkörd.

  • MikaelasL

    Han kan inte gå ännu, tänker också att det kanske blir lite bättre då. Vi är ute mycket samt leker mycket, jag hänger med i hans tempo. Men det är när man ska åka bil som det blir skrik. Han kan aldrig sitta nöjd i vagnen om det inte är så att han ska sova, och då måste vagnen rulla hela tiden annars vaknar han och blir ledsen om jag tex stannar eller går in i en butik osv.

    Han blir arg i bärselet också..

    När jag umgås med mina kompisar är deras barn så lugna och sitter med och är nöjda, medan min bebis är överallt och ska inte sitta still för en sekund. Så att boka in en fika/lunch eller promenad med någon känns bara jobbigt just nu. Menn försöker endå för att han ska vänja sig kanske. Vet att det är kanske så han är bara, men skönt att höra att det är fler som har aktiva barn :)

Svar på tråden Någon med aktivt barn?