• Tihi

    Kan någon hjälpa mig angående en Macbook?

    Jag ska skaffa en Macbook och har lite frågor om det. Jag ska enbart ha den att surfa med och inget annat.

    Jag vill inte synka datorn med mina andra iPrylar. Kan jag stänga av Facetime, iMessage, bildström etc på Macbook precis som man kan på andra iPrylar?

    Bör jag skaffa ett nytt ID enbart för datorn för att slippa krångel med ofrivillig synkning eller kan jag använda någon i familjens ID? Jag upprepar att jag inte vill synka något från våra andra iPrylar. Vilket blir bäst? Gammalt ID eller nytt?

    Har Macbook något inbyggt virusskydd som Windows Defender? Om inte, har Apple något eget virusskydd man kan ladda ner från App store? Gäller det fortfarande att Mac är mindre utsatt för virus än PC?

    Jag är ganska bra på iPad och iPhone men kommer jag att ha problem att begripa mig på datorn?

    Sen är jag lite nyfiken på hur länge jag kan räkna med att en Mac bör hålla och fungera bra men det är inte en så viktig fråga alls.

  • Svar på tråden Kan någon hjälpa mig angående en Macbook?
  • Studentpappa

    Jag har en mid 2009 som går klockrent varje dag. Dvs du kan räkna med lång livslängd, synkning styr du som du vill. Jag har inget virusskydd och har aldrig haft något problem, även om kanske ryssen spionerar på mig i hemlighet..


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Tihi
    Studentpappa skrev 2017-04-05 17:20:37 följande:
    Jag har en mid 2009 som går klockrent varje dag. Dvs du kan räkna med lång livslängd, synkning styr du som du vill. Jag har inget virusskydd och har aldrig haft något problem, även om kanske ryssen spionerar på mig i hemlighet..
    Härligt med lång livslängd för jag hatar att byta prylar.

    Så du skulle köra gammalt ID och stänga av synkningen? Det går lätt att stänga av allt med typ av och på knapp bara eller?

    Jag tänker skaffa virusskydd för att slippa spioner, haha, så kanske någon annan här kan tipsa om ett bra och helst gratis?
  • driver28

    Det behöver inte logga in med något Apple id alls. Bara att hoppa över det steget. Det finns ett slags dolt antimalware men om du vill ha något vettigt så finns malwarebytes Free och även ClamXAV att hämta från respektive webbsida att scanna datorn med.

  • Tihi
    driver28 skrev 2017-04-05 17:27:08 följande:
    Det behöver inte logga in med något Apple id alls. Bara att hoppa över det steget. Det finns ett slags dolt antimalware men om du vill ha något vettigt så finns malwarebytes Free och även ClamXAV att hämta från respektive webbsida att scanna datorn med.
    Åh, behöver man inget ID alls?! Det vore ju toppen att slippa krångla med det när jag ändå bara ska surfa. Kommer den inte att fråga om det tusen gånger för att ens få igång maskinen? Hur går det med uppdateringar av OS sen om man inte har angett ett ID? Och eventuella nedladdningar av virusskydd?

    Malwarebytes har jag på min PC och det har funkat bra. Kul att det finns till Mac också.
  • Tihi

    Jag har ett par frågor igen. Oskyldig Ska jag ha Air eller Pro? Mycket eller lite minne? Jag använder inte molntjänster och kommer aldrig att göra det. Jag ska ju visserligen bara surfa med den men fyller det någon funktion att köpa en "bättre" dator ändå med mer minne?

  • Tihi
    driver28 skrev 2017-04-05 17:27:08 följande:
    Det behöver inte logga in med något Apple id alls. Bara att hoppa över det steget. Det finns ett slags dolt antimalware men om du vill ha något vettigt så finns malwarebytes Free och även ClamXAV att hämta från respektive webbsida att scanna datorn med.
    Jag missade att du skrev att det finns ett dolt antimalware. Menar du att Apple har byggt in ett virusskydd som alltid går och håller sig uppdaterad i bakgrunden utan att användaren gör något?
  • Studentpappa
    Tihi skrev 2017-04-06 16:03:09 följande:

    Jag har ett par frågor igen.  Ska jag ha Air eller Pro? Mycket eller lite minne? Jag använder inte molntjänster och kommer aldrig att göra det. Jag ska ju visserligen bara surfa med den men fyller det någon funktion att köpa en "bättre" dator ändå med mer minne?


    Air är ju grymt smidig men på den tiden jag köpte min gick inte Air att uppgradera. Med det sagt så vet jag inte hur det är med Pro idag, det kanske är samma visa där. SSD är ju mer eller mindre ett krav tycker iaf jag.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Tihi
    Studentpappa skrev 2017-04-06 18:23:09 följande:
    Air är ju grymt smidig men på den tiden jag köpte min gick inte Air att uppgradera. Med det sagt så vet jag inte hur det är med Pro idag, det kanske är samma visa där. SSD är ju mer eller mindre ett krav tycker iaf jag.
    Vad betyder det där på svenska? Oskyldig Och vad är SSD?
  • Studentpappa

    SSD = solid state disk snabbare än en mekanisk disk och gör stor skillnad. Att kunna uppgradera din dator innebär att kunna utöka minne etc allteftersom kraven höjs när den blir äldre.

    Jag har bytt hårddisk och ramminne i min tex.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Tihi
    Studentpappa skrev 2017-04-06 19:28:54 följande:
    SSD = solid state disk snabbare än en mekanisk disk och gör stor skillnad. Att kunna uppgradera din dator innebär att kunna utöka minne etc allteftersom kraven höjs när den blir äldre.

    Jag har bytt hårddisk och ramminne i min tex.
    Då är jag med. Hur vet jag om det går att göra på Air eller Pro? Vad ska jag titta efter för att få reda på det?
  • Studentpappa
    Tihi skrev 2017-04-06 20:05:52 följande:
    Då är jag med. Hur vet jag om det går att göra på Air eller Pro? Vad ska jag titta efter för att få reda på det?
    Googla det hittar du, men på Air kan du utgå ifrån att det inte går då det inte gick för 7 år sedan. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Qaöö

    Köp den billigaste du tycker om att använda efter att ha provat i butiken. Hade två från 2008 som precis dött pga vätska. De var fortfarande helt utmärkta surfdatorer. Faktiskt tycker jag en mac är onödigt dyrt som surfdator - särskilt om du inte vill synka med dina andra prylar. De är helt suveräna maskiner, men för surf hade jag ändå köpt en chromebook för fyra tusen. Med det sagt har vi bara macar här :)

    (Är man ok med stationär skärm finns det ju enkortsdatorer för några hundringar som raspberry pi på tex Kjell o co/teknikmagasinet som duger mer än väl för surf)

  • petersex
    Qaöö skrev 2017-04-06 21:10:17 följande:

    Köp den billigaste du tycker om att använda efter att ha provat i butiken. Hade två från 2008 som precis dött pga vätska. De var fortfarande helt utmärkta surfdatorer. Faktiskt tycker jag en mac är onödigt dyrt som surfdator - särskilt om du inte vill synka med dina andra prylar. De är helt suveräna maskiner, men för surf hade jag ändå köpt en chromebook för fyra tusen. Med det sagt har vi bara macar här :)

    (Är man ok med stationär skärm finns det ju enkortsdatorer för några hundringar som raspberry pi på tex Kjell o co/teknikmagasinet som duger mer än väl för surf)


    Håller med, jag kör mac, iPhone, iPad osv, men ska man bara surfa, köp en pc för 2500:-.
  • Studentpappa
    petersex skrev 2017-04-07 15:02:59 följande:
    Håller med, jag kör mac, iPhone, iPad osv, men ska man bara surfa, köp en pc för 2500:-.

    Nu ska jag väl inte var sån men en PC för 2500:- är inte vidare trevlig att hålla på med. Dåliga knappar, kass pekplatta, ingen vidare skärm etc. Jag har en till dottern på fem år och det är ju inget jag använder i onödan. 

    Då köper jag hellre en begagnad Macbook eller PC i en högre klass.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • petersex
    Studentpappa skrev 2017-04-07 15:58:05 följande:

    Nu ska jag väl inte var sån men en PC för 2500:- är inte vidare trevlig att hålla på med. Dåliga knappar, kass pekplatta, ingen vidare skärm etc. Jag har en till dottern på fem år och det är ju inget jag använder i onödan. 

    Då köper jag hellre en begagnad Macbook eller PC i en högre klass.


    Köp denna blir inte bättre:

    www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro&step=config#
Svar på tråden Kan någon hjälpa mig angående en Macbook?