• Maes

    Visnings p-stav, gravid?

    Hej! (Ber om ursäkt på förhand för lång text hehe)

    Så här kommer frågor som jag inte funnit svar på någon annan stans..

    I sommras satte jag in en p-stav i sverige för andra gången, men eftersom jag bor i Norge så skulle den kosta mig. Då hade jag en väldigt snäll barnmorska som lät mig få den P-staven som hon haft som visningsexemplar på sitt kontor. Glad och förnöjd över att slippa betala 1000 kr tänkte jag inte mer på det.

    Jag har efter det haft en mens som flytit på med samma datum och ibland lite mellanlandning. Fram tills nu 10 månader senare, förra månaden var mensen sen 2 veckor innan den kom och bara stannade i 2 dagar och denna månaden har den fortfarande inte kommit 3 och en halv vecka sen.. illamående periodvis om dagarna, otroligt trött och stora bröst.

    Så här börjar man bli orolig! Och då kom mina tankar tillbaka till P-staven!

    Kan det vara så att visningsstaven inte fungerade? Eller att den gått ut eftersom hon haft den länge på sitt kontor?

    Någon som vet sannolikheten att bli gravid med stav? Hoppasser på kloka svar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-05 20:56
    Menar såklart mellanblödning och inte mellanlandning, haha autocorrekt..

  • Svar på tråden Visnings p-stav, gravid?
  • Mantrasina

    Visst, det finns en liten risk att den gått ut. Men det är ju så att inget preventivmedel är 100% säkert, så det går förstås att bli gravid med en helt fungerande och "aktiv" p-stav också. 

  • Mantrasina

    Jag glömde, det brukar sägas att p-stav har 99% säkerhet eller mer, men om vi leker med tanken så är det ju ändå 1 på 100 som blir gravid med p-stav utifrån den siffran.


    För övrigt låter det lite osannolikt att du fått ett visningsex - låg den alltså i den förslutna förpackningen? För en öppnad förpackning med sprutan får de inte använda eftersom den är öppnad och hanterad och visad med och alltså troligen inte kvar med ursprungsmärkningen. 

  • Maes

    Ja det kan kanske vara en idé att ta ett grav test endå om man nu tänker 1 av 100...

    Hmm.. vad jag förstod det som så fick jag den staven som hon haft på sitt kontor för att visa hur den såg ut, men kan ju ha misstagit mig och att det var en förpackning med stav som hon hade där..

  • Mantrasina

    Jag kanske missminner mig, men själva staven tror jag inte syns genom sprutan, så... 

    För övrigt så kostar p-staven även om en bor i sverige, beroende lite på vilket landsting och hur gammal en är. 

  • Maes

    Vet faktiskt inte hur det kan ligga till, det enda jag vet är att jag inte behövde betala någonting eftersom hon hade den liggande på kontoret som "visning" om den redan va öppnad eller inte är oklart..

    Undrar om den kanske kan ha gått ut på datum eftersom hon kan ha haft själva förpackningen länge. Men antar att hon borde ha kollat upp det innan jag fick den.

Svar på tråden Visnings p-stav, gravid?