• Vattumankillen

    Få personer personröster i riksdagsvalet. Vad tycker ni om personvalet och vad krävs för att ni ska kunna tänka er att personrösta i riksdagsvalet?

    Det var endast 24.85 procent av de som röstade i senaste riksdagsval 2014 som också personröstade. Det krävs minst 5 procent av partiets röster i en valkrets iförutsatt att partiet vann mandatet i den valkretsen för att bli invald. Sänktes ifrån minst 8 procent som det var innan riksdagsvalet 2014. Få personer brukar bli invalda i riksdagen tack vare personröstningen. Det är väldigt svalt intresse ifrån väljarna tror jag för personröstningen.

    Jag tror inte media brukar heller rapportera så mycket om personröstningen och under valnatten räknas inte ens personrösterna utan först i efterhand när länsstyrelserna räknar rösterna under typ veckan efter valdagen. Syftet med personröstningen som infördes 1998 var att väljarna skulle få mer makt och jag tror också att det förväntades att väljarna och medierna skulle ta personröstningen på mer allvar vilket inte har hänt. Vad tycker ni om personröstningen?

    Brukar ni personrösta?

    Vad skulle kunna förändras i valsystemet för personröstningen för att ni skulle kunna tänka er att personrösta om ni inte personröstade i senaste riksdagsvalet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-21 21:15
    det var 24,58 procent personer av de giltiga partirösterna och giltiga personrösterna som både partiröstade och personröstade i riksdagsvalet 2014, inte 24,85 procent

  • Svar på tråden Få personer personröster i riksdagsvalet. Vad tycker ni om personvalet och vad krävs för att ni ska kunna tänka er att personrösta i riksdagsvalet?
  • Vattumankillen
    lejonetDaniel skrev 2017-04-13 14:00:12 följande:

    Det var endast 24.85 procent av de som röstade i senaste riksdagsval 2014 som också personröstade. Det krävs minst 5 procent av partiets röster i en valkrets iförutsatt att partiet vann mandatet i den valkretsen för att bli invald. Sänktes ifrån minst 8 procent som det var innan riksdagsvalet 2014. Få personer brukar bli invalda i riksdagen tack vare personröstningen. Det är väldigt svalt intresse ifrån väljarna tror jag för personröstningen.

    Jag tror inte media brukar heller rapportera så mycket om personröstningen och under valnatten räknas inte ens personrösterna utan först i efterhand när länsstyrelserna räknar rösterna under typ veckan efter valdagen. Syftet med personröstningen som infördes 1998 var att väljarna skulle få mer makt och jag tror också att det förväntades att väljarna och medierna skulle ta personröstningen på mer allvar vilket inte har hänt. Vad tycker ni om personröstningen?

    Brukar ni personrösta?

    Vad skulle kunna förändras i valsystemet för personröstningen för att ni skulle kunna tänka er att personrösta om ni inte personröstade i senaste riksdagsvalet?


    För tydliga. Man partiröstar i riksdagsvalet men det är möjligt att också personrösta på en kandidat.
  • Tecum

    Det är ändå en fjärdedel som personröstar och det är inte så lite. Jag tillhör den fjärdedelen, givetvis ska man som väljare ta tillvara varje möjlighet att påverka. Kom ihåg att många partier och politiker känner obehag inför personröstningen även om de inte vill erkänna det. Det försvagar partitopparnas makt och bara det är ett skäl att använda sin rätt att personrösta. I synnerhet sossarna är tveksamma till systemet, deras väljare är också de lydigaste och sett i det perspektivet är det inte så dåligt att en fjärdedel av väljarkåren personröstar.

  • hjärnladyn

    Jag personröstade i förra valet på en bekant som jag har stort förtroende för och som jag delar politisk vision med. Hon fick många röster, men tyvärr inte tillräckligt många för att ta sig in i riksdagen.

  • Världsmedborgare

    Det är långt värre att folk inte bryr sig om vad/vilka dom väljer i kommunal och landstingsval, utan det blir oftast samma parti som till riksdagsvalet.
    Och ingen kan väl ha missat var vi har problem idag, att det är just undermålig politiker i kummuner och landsting som står för alla större problem.

    Så även om politikerna i en kommun skött sig bra, så röstas dom ibland bort om det blir ny regering.
    Ibland verkar det åxå som hur dåliga dessa styrande än är, så behålls dom av nån politisk "tradition".

    Och att nåt är väldigt fel vad gäller förståelsen hur Sverige styrs, det syns tydligt även här på FL.
    Det vimlar av trådar där regeringen beskylls för allt dåligt som är ett kommunalt eller landstingens ansvar i 1:a hand.
    -----------------------------------

    Jag brukar inte heller bry mig speciellt vad gäller personval, det viktiga personvalet är ändå vem som blir ansiktet utåt, och där gör knappast mitt ev personval nåt större avtryck.
    Möjligen beror mitt svaga intresse på att jag är praktiker och problemlösare, och då kopplat till vad ett parti eller regering har för konkreta lösningar på de problem som finns.
    Så det blir inte att jag bryr mig i nån person, om det inte gäller partiledare eller andra som är ansiktet utåt.., dom råkar förstås ut för mitt tyckande.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Få personer personröster i riksdagsvalet. Vad tycker ni om personvalet och vad krävs för att ni ska kunna tänka er att personrösta i riksdagsvalet?