• kn0xvit

    PCOS

    Hej!

    Har kämpat med magsmärtor sedan tidiga tonår och efter många sjukhusbesök har jag i början av året fått "diagnosen" PCOS. (Är nu 23 år fyllda). Har fått smärtstillande tabletter utskrivet som jag inte riktigt känner biter på mig. Vad kan man göra själv åt detta? Någon med samma erfarenheter? 


    Har också alltid trott att jag varit jätte onormal vad gäller min hårväxt.. har väldigt svarta och grova hårstrån över nästan hela kroppen och har alltid haft, men nu har jag även fått mustasch, skägg, även längst käklinjen, och då pratar vi centimeterlånga (!!) venushår och även svarta, grova hårstrån. Enda stället där det inte växer hår på är min rygg. Rakar jag mig så har jag stubb redan efter några timmar. Vilket såklart är jääätte genant. Även om jag noppar jag så växer det tillbaka inom 3-4 dagar. Känner inte riktigt att jag får leva ett normalt liv som många andra kan på grund av detta. Det blir ju ett heltids göra och har verkligen inte den tiden att ägna åt detta, speciellt då jag jobbar lite konstiga tider.


    Har läst om att p-piller kan hjälpa att minska hårväxten, men då detta är så pass extremt så är jag lite skeptisk. Har ätit p-piller sedan oktober förra året och tycker inte att det riktigt har gett något resultat alls. Vet att det brukar ta 6-12 månader innan man ser resultat dock.
    Men jag vet också att vissa landsting kan hjälpa till med laserborttagning, men hittar inte vilka. Står bara att man ska fråga sin läkare, och min läkare hade ingen koll alls...

    Är det någon som har koll på vart man kan få hjälp med det? För jag är beredd att flytta just för den sakens skull. Eller om det kan finnas andra lösningar?

    //Panikslagen tjej Rynkar på näsan

  • Svar på tråden PCOS
  • kn0xvit

    Uppdatering:


    Har äntligen fått hjälp med detta!! Nu äter jag en blodtrycksmedicin som heter Spironolakton (100mg), vilket också hjälper mot ökad kroppsbehåring. Hårstråna är både ljusare och lenare! Det tar dock ca 6 månader innan resultaten börjar synas riktigt. Har även börjat göra eget vax som kallas "sugaring", vilket jag rekommenderar på alla plan! Det är både naturligt, billigt, skonsamt för huden och simpelt att göra! Inga vaxremsor behövs heller. Länkar en video på instruktioner (inte min video), tänkte att detta kanske kan vara till hjälp för någon. Glad

    (Och menade såklart vellushår och inte venushår)


     


    Länk till sugaring: 

Svar på tråden PCOS