• Tihi

    Kan jag logga ur detta i iOS 10?

    Jag blir så trött! Uppdaterade iPhone 6 till ios 10 och har lite problem.

    Inställningar
    Högst upp ovanför Flygplansläge står det:
    Namn
    Apple ID, iCloud, iTunes & App... sen ser jag inte vad det står.

    När jag öppnar det frågar den om inlogg till iCloud två gånger (trycker bort det) och sen står det
    Namn, telefonnummer, epost
    Lösenord och säkerhet
    Betalning
    iCloud
    iTunes och App store

    I grått står det att familjedelning inte finns och att betrodda enheter inte finns.

    Sen längst ner står det Logga ut.

    När jag trycker på namn, telefonnummer och epost så kommer all info upp!
    På lösenord så kan jag gå in och ändra lösenord och säkerhetsfrågorna t ex.

    Varför syns all den här infon? Vad tusan är den inloggad i och vad händer om jag loggar ut? Det här väl ens kontoinfo som syns om man loggar in med sitt ID på en dator så varför ligger det öppet nu?

    Innan jag tryckte "Inte nu" så proppsade den på att jag skulle göra en två-stegsautentikation  men när jag tryckte på "inte nu" så försvann det alternativet helt.

    Jag fattar ingenting och har googlat i flera timmar redan men hittar inga bra svar och vågar inte logga ur bara för att testa.

    Förut under Inställningar så låg iCloud separat ovanför iTunes och App store men nu finns inte iCloudrubriken där längre? På en annan iphone som har ios 10.3 är iCloud ovanför iTunes men inte på den här telefonen som har senaste 10.3.1.

    Den stora frågan är alltså var är den inloggad och framför allt vad händer om jag loggar ut därifrån? Jag vill inte att fysisk adress osv ska synas så lätt.

    Sen står det förresten att man kan nås på mejladressen på imessage, facetime, game center och mer men använder ju inte ens mejladress på imessage utan bara telefonnummer och FT och Game har alltid varit och är nu helt urloggade?! Och vem är det som kan nå en i så fall?

    Om jag är oklar så gäller allt det här första posten under inställningar alltså. Vågar jag logga ut utan att förstöra något?

  • Svar på tråden Kan jag logga ur detta i iOS 10?
  • Tihi

    Jag loggade ut och då försvann all inloggning på iTunes och App store också. Försökte logga in enbart i iTunes och App store som man kunde förut men då kom all info tillbaka högst upp igen, ovanför flygplansläget som sagt. Det verkar ju väldigt osäkert att ens fysiska adress, namn, länk till att ändra säkerhetsfrågor och annat ska ligga "öppet" så där. Hur tänker Apple där? Skrikandes

    Så vad dom verkar ha gjort är att tvinga en att vara fullt inloggad hela tiden och då visa all känslig konto-info om telefonen hamnar i orätta händer? Skrikandes

    Någon annan som har sett samma sak och har en lösning på problemet? Man vill ju gärna vara inloggad i App store och iTunes men inte ha hela kontot öppet liksom.

    Och tänk att dom gjorde en så stor uppdatering från 10.3 till 10.3.1. Obestämd

  • snedtak
    Tihi skrev 2017-04-16 16:31:03 följande:
    Jag loggade ut och då försvann all inloggning på iTunes och App store också. Försökte logga in enbart i iTunes och App store som man kunde förut men då kom all info tillbaka högst upp igen, ovanför flygplansläget som sagt. Det verkar ju väldigt osäkert att ens fysiska adress, namn, länk till att ändra säkerhetsfrågor och annat ska ligga "öppet" så där. Hur tänker Apple där? Skrikandes

    Så vad dom verkar ha gjort är att tvinga en att vara fullt inloggad hela tiden och då visa all känslig konto-info om telefonen hamnar i orätta händer? Skrikandes

    Någon annan som har sett samma sak och har en lösning på problemet? Man vill ju gärna vara inloggad i App store och iTunes men inte ha hela kontot öppet liksom.

    Och tänk att dom gjorde en så stor uppdatering från 10.3 till 10.3.1. Obestämd
    Du tror inte att du gjort något fel? Antagligen ska du bekräfta din identitet första gången eller liknande som du loggar in på iCloud efter uppgraderingen. Om du gör det tvivlar jag starkt på att din adress skulle ligga öppet hela tiden.
  • snedtak

    Insåg att mitt svar inte var så pedagogiskt kanske. Jag missförstod din beskrivning (läste för snabbt) och trodde att texten visades i klartext ovanför Flight mode. Du menar alltså att det går att komma åt inställningarna för ditt Apple-ID under "Inställningar" i telefonen?

    Du är inloggad med ditt Apple-ID och det är Apple-ID:s uppgifter som syns. Det är Apple-ID man använder för att logga in i App-store och iTunes också. Jag tycker väl inte att det är jättekonstigt att man kan komma åt att ändra sina inloggningsuppgifter under "Inställningar", för någonstans måste man ju tex. kunna ändra sitt lösenord och sin adress.

    Mitt tips är väl att ta bort adressen tex. och inte ha den kopplad till Apple-ID om du tycker det känns osäkert. Om jag försöker ändra mitt lösenord måste jag skriva in telefonens säkerhetskod först, vilket är rimligt.

    Så länge du varit inloggad med ditt Apple-ID på telefonen så har man kunnat komma åt de här uppgifterna. Det kanske bara är första gången du ser det?

  • Tihi

    Jag vet inte om vi missförstår varann och det verkar vara svårt för mig att förklara men så här är det:

    Ovanför flygplansläge står det nu:

    Personens Namn
    Apple ID, iCloud, iTunes & App... sen ser jag inte vad det står.

    Trycker jag där så kommer allt detta upp:

    Namn, telefonnummer, epost
    Lösenord och säkerhet
    Betalning
    iCloud
    iTunes och App store

    I grått står det att familjedelning inte finns och att betrodda enheter inte finns.

    Sen längst ner står det Logga ut.

    Trycker jag sen på  Namn, telenummer, epost så kommer allt upp i klartext och kan ändras. Likadant med lösenord och säkerhetsfrågor etc som kan ändras där under samma.

    Jag tycker det är urdåligt att det är såpass öppet och undrar om det verkligen ska vara så? Rent teoretiskt så skulle ju någon kunna ändra allt om jag ger mobilen till någon för att titta på foton t ex.

    När jag loggade ut där så kopplades App store och iTunes ur och då försvann namnet och allt annat. Om jag bara loggar in på App store och iTunes i deras egna appar så kommer all info upp igen ovanför flygplansläge. Det verkar alltså som om den kör 4-5 inloggningar i ett svep och att man inte kan vara inloggad i affärerna bara som förut. Skitdåligt!!!

    Var menar du att all personlig info som fysisk adress och säkerhetsfrågor har synts förut i ren text? Jag har aldrig sett det förutom när jag har loggat in på en dator och jag har skött många Apple-saker i 6 år nu.

    iCloud har vi aldrig använt så jag tror inte att det har något att göra med att bekräfta identitet efter uppdateringen.

  • snedtak
    Tihi skrev 2017-04-16 21:16:10 följande:
    Jag vet inte om vi missförstår varann och det verkar vara svårt för mig att förklara men så här är det:

    Ovanför flygplansläge står det nu:

    Personens Namn
    Apple ID, iCloud, iTunes & App... sen ser jag inte vad det står.

    Trycker jag där så kommer allt detta upp:

    Namn, telefonnummer, epost
    Lösenord och säkerhet
    Betalning
    iCloud
    iTunes och App store

    I grått står det att familjedelning inte finns och att betrodda enheter inte finns.

    Sen längst ner står det Logga ut.

    Trycker jag sen på  Namn, telenummer, epost så kommer allt upp i klartext och kan ändras. Likadant med lösenord och säkerhetsfrågor etc som kan ändras där under samma.

    Jag tycker det är urdåligt att det är såpass öppet och undrar om det verkligen ska vara så? Rent teoretiskt så skulle ju någon kunna ändra allt om jag ger mobilen till någon för att titta på foton t ex.

    När jag loggade ut där så kopplades App store och iTunes ur och då försvann namnet och allt annat. Om jag bara loggar in på App store och iTunes i deras egna appar så kommer all info upp igen ovanför flygplansläge. Det verkar alltså som om den kör 4-5 inloggningar i ett svep och att man inte kan vara inloggad i affärerna bara som förut. Skitdåligt!!!

    Var menar du att all personlig info som fysisk adress och säkerhetsfrågor har synts förut i ren text? Jag har aldrig sett det förutom när jag har loggat in på en dator och jag har skött många Apple-saker i 6 år nu.

    iCloud har vi aldrig använt så jag tror inte att det har något att göra med att bekräfta identitet efter uppdateringen.
    Jag tror jag förstår dig nu. När du går till "Inställningar" så syns det att det är ditt Apple-ID som är påloggat på enheten. Såhär (obs inte mitt ID utan första bilden jag hittade på Google. Det är inte nytt i just 10.3.1 utan kom i 10.3 (enligt internet iaf). Jag kan hålla med om att informationen är mer lättillgänglig nu, men det man har gjort är att flytta runt i menyerna. Det gick alltså att komma åt innan också om man hade velat, men det fanns längre in i menyerna.

    Som sagt så kan ingen ändra ditt lösenord om du bara ger dem telefonen för att kolla på bilder utan att skriva in telefonens säkerhetskod. Men ja, Apple har som modell att man använder sitt Apple ID som inloggning till alla deras appar och produkter så du får välja att vara inloggad eller inte på din telefon.

  • Tihi
    snedtak skrev 2017-04-16 23:16:14 följande:
    Jag tror jag förstår dig nu. När du går till "Inställningar" så syns det att det är ditt Apple-ID som är påloggat på enheten. Såhär (obs inte mitt ID utan första bilden jag hittade på Google. Det är inte nytt i just 10.3.1 utan kom i 10.3 (enligt internet iaf). Jag kan hålla med om att informationen är mer lättillgänglig nu, men det man har gjort är att flytta runt i menyerna. Det gick alltså att komma åt innan också om man hade velat, men det fanns längre in i menyerna.

    Som sagt så kan ingen ändra ditt lösenord om du bara ger dem telefonen för att kolla på bilder utan att skriva in telefonens säkerhetskod. Men ja, Apple har som modell att man använder sitt Apple ID som inloggning till alla deras appar och produkter så du får välja att vara inloggad eller inte på din telefon.

     


    Precis så där ser det ut. Och nu verkar allt loggas in på en gång, på 5-7 ställen samtidigt, och inte en i taget som förut. Nu loggar den in överallt förut gick man in separat i itunes, app store och på icloud t ex. Så då kunde man välja att bara logga in på itunes men strunta i icloud t ex.

    Jag brukar vara långt in i alla menyer och har aldrig nånsin hittat all den där infon förut på telefonen och nu står det klart och tydligt, allt som är personligt. Så ponera att du låter någon ringa från din telefon så kan personen plättlätt komma åt och kolla din högst personliga info. Verkligen urdåligt tänkt av Apple!

    En person jag pratade med sa att det där försvann när hon gjorde tvåstegsverifiering men jag är inte säker på om vi pratade om samma sak. Och tvåstegsverifieringsalternativet försvann när jag tryckte "inte nu" för att den hysteriskt frågade om jag inte skulle göra det varannan minut typ.

    Hur blir det om man alltid är utloggad tro? Kommer telefonen att funka som den ska? Vad kommer den att vara utloggad ifrån? Dags att köpa nya Nokia 3310 kanske. Tungan ute

    Tack för att du orkar engagera dig.
  • snedtak
    Tihi skrev 2017-04-16 23:31:45 följande:
    Precis så där ser det ut. Och nu verkar allt loggas in på en gång, på 5-7 ställen samtidigt, och inte en i taget som förut. Nu loggar den in överallt förut gick man in separat i itunes, app store och på icloud t ex. Så då kunde man välja att bara logga in på itunes men strunta i icloud t ex.

    Jag brukar vara långt in i alla menyer och har aldrig nånsin hittat all den där infon förut på telefonen och nu står det klart och tydligt, allt som är personligt. Så ponera att du låter någon ringa från din telefon så kan personen plättlätt komma åt och kolla din högst personliga info. Verkligen urdåligt tänkt av Apple!

    En person jag pratade med sa att det där försvann när hon gjorde tvåstegsverifiering men jag är inte säker på om vi pratade om samma sak. Och tvåstegsverifieringsalternativet försvann när jag tryckte "inte nu" för att den hysteriskt frågade om jag inte skulle göra det varannan minut typ.

    Hur blir det om man alltid är utloggad tro? Kommer telefonen att funka som den ska? Vad kommer den att vara utloggad ifrån? Dags att köpa nya Nokia 3310 kanske. Tungan ute

    Tack för att du orkar engagera dig. smile1.gif
    Jag tycker telefonen funkar ganska bra, är sällan inloggad. Dock använder jag inte iTunes och hämtar nya appar ganska sällan så då måste jag ju logga in.
  • Tihi
    snedtak skrev 2017-04-17 01:07:00 följande:
    Jag tycker telefonen funkar ganska bra, är sällan inloggad. Dock använder jag inte iTunes och hämtar nya appar ganska sällan så då måste jag ju logga in.
    Menar du att du aldrig är inloggad i app store, itunes, icloud eller något annat? Förutom om du måste ladda ner något?
  • snedtak
    Tihi skrev 2017-04-17 17:35:32 följande:
    Menar du att du aldrig är inloggad i app store, itunes, icloud eller något annat? Förutom om du måste ladda ner något?
    Jag har två telefoner (en jobbtelefon och en privat) och på min privata har jag oftast inte varit inloggad alls. Kanske en dag i månaden, och då har ofta någon uppdatering hämtats. Dock loggade jag in iom uppdateringen till ios 10 och har glömt att logga ut tror jag. Kan testa att göra det nu och se om det går lika bra.
  • snedtak

    Nu loggade jag ut och det verkar funka lika bra som vanligt. Som sagt måste man ju logga på om man ska hämta hem något i App-store. Musik spelar jag via Spotify eller en sparad playlist med musik jag lagt i telefonen.

    En fördel med att inte vara inloggad är att den inte automatiskt lägger till appar jag hämtat på telefonen på min iPad (fast det kan man säkert stänga av). En nackdel är att jag inte får notifikationer i iPaden när något händer på telefonen, tex. att jag får sms. Enkelheten och automatiken man får med apple-produkter är ju en kompromiss man gör med integritet och spårbarhet (tycker iaf jag).

  • Tihi
    snedtak skrev 2017-04-17 18:19:57 följande:
    Nu loggade jag ut och det verkar funka lika bra som vanligt. Som sagt måste man ju logga på om man ska hämta hem något i App-store. Musik spelar jag via Spotify eller en sparad playlist med musik jag lagt i telefonen.

    En fördel med att inte vara inloggad är att den inte automatiskt lägger till appar jag hämtat på telefonen på min iPad (fast det kan man säkert stänga av). En nackdel är att jag inte får notifikationer i iPaden när något händer på telefonen, tex. att jag får sms. Enkelheten och automatiken man får med apple-produkter är ju en kompromiss man gör med integritet och spårbarhet (tycker iaf jag).
    Det måste ju vara så att det inte spelar någon roll om man är utloggad så länge man inte ska köpa eller uppdatera något. Tack för att du testade. Skrattande

    Hur menar du att man kompromissar med integritet och spårbarhet om man använder Apple? Dom är ju kända för att vara dom som minst bryr sig om att snoka i vad alla har för sig till skillnad från android/google.
Svar på tråden Kan jag logga ur detta i iOS 10?