• jackiejackie

    Köpa djur...

    Någon som vet vad man ska tänka på när man köper hästar. 
    Personen jag ska köpa verkar inte ha så bra koll på hästar. Jag frågade om jag fick prov rida men hon sa nej... Ska jag skippa att köpa den eller ska jag chansa på att den fungerar utefter stamtavlan. 

  • Svar på tråden Köpa djur...
  • Domesticgoddess

    Jag hade aldrig köpt en - inriden - häst jag inte fick provrida. Att köpa utifrån stamtavla absolut om jag själv skullat rida in den men annars inte. När jag köpt har jag velat se ägaren rida och ridit själv, både i manege/paddock och ute.

    Varför vill ägaren inte att du provrider?

  • jackiejackie
    Domesticgoddess skrev 2017-04-17 18:33:10 följande:

    Jag hade aldrig köpt en - inriden - häst jag inte fick provrida. Att köpa utifrån stamtavla absolut om jag själv skullat rida in den men annars inte. När jag köpt har jag velat se ägaren rida och ridit själv, både i manege/paddock och ute.

    Varför vill ägaren inte att du provrider?


    okej låter logiskt. Ne för hon tror att hästen kan gå "sönder" fattar inte riktigt hon blir sur om man frågar.
  • Anonym (Prova)

    Det normala är att man först får info om hästen, typ ålder, eventuell skadehistorik, utbildning, vad har hästen använts till senaste åren och hur mycket har den tränats, är den snäll att sko och lastas på transport, pris förstås samt mycket annat som kan vara intressant.

    Sen om hästen verkar passa för vad du vill ha den till måste du förstås få träffa hästen, leda den i grimma och grimskaft, prova kratsa hovarna etc. Ska du ha den som ridhäst och den är inriden ska du förstås provrida. Gärna en liten uterittssväng och lite på ridbana så du ser att den verkligen passar dig.

    Sen det viktigaste av allt: den ska veterinärbesiktas innan köpet genomförs.

    Köp inte fel häst nu, det skulle kunna ta död på ditt intresse på nolltid och du riskerar sitta fast med en häst som inte går att sälja igen. När man ska bekosta sig att äga en häst, vilket är dyrt, är det viktigt att det är en som passar dig och du kan ha roligt med, inte en småhalt envis sak som inte är utbildad till det du ska göra. Ta helst med en ridlärare eller en bekant som ägt egna hästar och som vet om din kunskapsnivå och vad du söker. Är ägaren knepig, gå vidare och kolla på andra hästar istället.

Svar på tråden Köpa djur...