Inlägg från: Bf29okt |Visa alla inlägg
  • Bf29okt

    Om förskolan ringer mesans man är på jobbet

    om förskolan ringer när man är på jobbet och säger att barnet har feber och måste hämtas hur länge kan arbetsgivaren begära att man stannar för att dom ska hitta en ersättare?

  • Svar på tråden Om förskolan ringer mesans man är på jobbet
  • Bf29okt

    Känner jag med!

    Har inte behövt åka och hämta innan men så ringer förskolan och jag ringer min chef direkt och får till svar att jag måste ge henne iallafall minst 30 min.. också sa hon att det e inget konstigt ifall om det går 1 timme

  • Bf29okt

    Detta utan att hon visste hur sjukt barnet är.

    Höll på och börja gråta på jobbet och fick smått panik och kände mig helt kritiserad

  • Bf29okt
    Anonym (Nja) skrev 2017-04-19 10:54:31 följande:

    På mitt jobb kan jag inte bara sticka. Jag jobbar som personlig assistent och MÅSTE vänta på att någon byter av mig. Oavsett hur lång tid det tar. Oftast går det bra. Men nån gång har pappan eller morfar eller nån kusin eller granne fått hämta, för att det har tagit flera timmar att få in någon annan. Så jag skulle säga att det beror på vad du jobbar med. Självklart ska man hämta så fort det bara går, men visa arbeten kan man inte lämna hur som helst.


    Okej! Jag jobbar i restaurangbranschen ..
  • Bf29okt
    Ruter skrev 2017-04-19 10:55:20 följande:

    Så fort som möjligt. Beror ju helt på vad man har för jobb. Så ni menar att jag som jobbar som sjuksköterska ska släppa allt och gå? Vem tar då hand om mina patienter om ingen kan ta hand om dom förens om en timme? Vem ska då ansvara ifall nnån dör? Chefen? Då lär de alltid sitta en vikarie i personalrummet och vänta.

    Så beror ju helt på vad du har för jobb men behövs en vikarie på plats så skulle jag säga iallafall en timme och det tror jag även förskolan förstår att man inte kan komma precis på än gång och beroende på hur långt från förskolan man jobbar tillkommer ju restiden där efter.


    Förstår er som jobbar inom vården när det e på liv och död!
  • Bf29okt
    Ruter skrev 2017-04-19 11:05:32 följande:

    Tycker det är helt inom gränsen du måste ju tänka på att det kan ta liten stund att få tag i någon vikare och att de tar sig dit så 30-60 min är helt rimligt

    Du får tänka på chefen och dina kollegor också ska de behöva jobba häcken av sig i 1 timme. Och hur ska chefen göra om hon släpper iväg dig, har en personal back och 5 min efter du gått ringer nästa förskola till din kollega. Då dennes barn har skadat sig allvarligt på förskola /skolan och påväg med ambulans till sjukhuset. Ska hon då Släppa iväg henne också, så de blir ännu mer underbemmanade. Vilket resulterar i att kunderna blir lidande och för sämre service och kanske inte återkommer igen pga dålig service (förlorad inkomst) eller tvinga henne och stanna men då blir det ju orättvist mot henne då du fick gå på än gång för lite feber.


    För det första så vet inte du hur mycket feber. Jobbar i ett stort hus och dom kunderna som handlar e personalen som jobbar där. Alltså får det inte gå i vinst där av inget förlorat på det sätter du beskriver. Lite svårt och förklara utan avslöja för mycket om var jag jobbar
  • Bf29okt

    Förstår er som säger att det beror vilket jobb man har. I mitt fall handlar det om att dom e väldigt dåligt förbereda på en sådan situation.

    Vilket gör mig oerhört frustrerad.

  • Bf29okt
    Gjutterstrumpa skrev 2017-04-19 17:56:27 följande:

    I ditt fall förstår jag inte varför du inte kunde vänta en halvtimme. Barnet hade feber, det hade inte brutit benen av sig, fått epeleptiska anfall el.dyl. Att börja gråta för att få vänta en halvtimme på att hämta sitt barn med feber låter som en kraftig överreaktion om jag ska vara ärlig.

    Jag tycker att man får väga barnets skada/sjukdom mot hur mycket man behövs på jobbet. Man får vara där man är mest behövd helt enkelt. Om förskolan ringde mitt i lunchrusningen och det inte var värre än lite feber så håller jag med din chef om att det kunde vänta.


    Mitt barn hade nästan 40 graders feber och var väldigt hängig. Det var inte under lunchen. Det var väldigt lugnt.
  • Bf29okt
    Grande Rock skrev 2017-04-19 18:01:18 följande:

    Hur skulle du vilja att de var förberedda?


    Som sagt det e lite svårt och förklara hur det ser ut på vårt jobb men där borde bl.a. Finnas fler som kan hoppa in ifall om någon måste gå. Som det ser ut nu så vågar folk knappt vara sjuka.
  • Bf29okt
    Gjutterstrumpa skrev 2017-04-19 18:13:39 följande:

    Hade inte förskolan febernedsättande att ge?

    Jag förstår att du blev frustrerad. Och om ni alltid är nästan underbemannade så är ju det givetvis ett problem.

    Jag kommer att tänka på en anekdot från min dotters förskolelärare. Hon hade jobbat på en förskola på landet. Nästan alla föräldrar jobbade i stan och busspendlade. En dag bröt spydjukan ut bland flera av barnen. Det var kräk åt höger och vänster. Föräldrarna informerades men för vissa var det ett par timmar kvar till bussen gick så det var inte annat att göra än att vänta, och torka... Förskolorna måste ju vara förberedda på att föräldrar inte kan ge sig av på stört.

    Hur reagerade ditt barns förskolepersonal?


    Jo men fick ändå lite panik och kände att jag ville gå så fort som möjligt sa till dom senast för några veckor sen att jag oroar mig över hur rutinerna vid en sån här situation ser ut ..

    fick då till svar av min ena chef att det var lugnt och att det var deras problem och att måste man gå så måste man ..

    Förstår nu i efterhand att jag också hade kunnat agerat lite annorlunda.

    Blev väl också mest förbannad över att bli beordrad på ett lite vad jag uppfatta otrevligt sätt att stanna när jag känner att jag måste till mitt barn så snabbt som möjligt.

    Därför blev jag nyfiken över hur länge dom får begära att man måste stanna.

    Förstår resonemanget från många att det tar lång tid för tex pendlande att ta sig till förskola/skola men då e det e nödvändigt ont så e det inte i mitt fall
  • Bf29okt
    Ruter skrev 2017-04-19 18:34:19 följande:

    Förstår fortfarande inte hur dumenar att det skulle varit mer förbereda om de sa att de skulle lösa det på 30-60 min? Menar duatt dom alltid ska ha en som sitter och väntar på att dom ev ska ringa och då gärna i rätt hus så de kan börja jobba inom 10 min!?


    Skippa attityden. Du vet inte hur det ser ut på min arbetsplats och jag har inget intressse över att förklara något för dig.

    Min fråga i tråden var hur länge dom får begära att man ska stanna
  • Bf29okt

    Anledningen till att jag startade denna tråden var att jag ville veta om arbetsgivare får lov och kräva att man stannar eller inte. Ingen här känner mig eller känner till alla omständigheter.

    Fattar inte hur det kom till påhopp på mig och min intelligens:s

    Varför måste attityden bli så himla otrevlig i nästan alla trådar på familjeliv?

  • Bf29okt
    monkees skrev 2017-04-20 18:43:07 följande:

    Okej! Jag det är väl nya tider? Känner inte alls igen det från slutet -80 och början -90. Mina flickor blev ypperligt omhändertagna på förskolan. Visst hände det att man ringde och meddelade att ngn av dem mådde dåligt MEN aldrig kände vi att det var i onödan. När vi hämtade våran unge så upplevde vi alltid att det var av nöden och lillan mådde dåligt på allvar. Nu är det nya tider? och det är inte utan att man gruvar sig för att få barnbarn....................


    Wow antar att du e rätt gammal med barn i den åldern?

    Sjukt omoget och hålla på och försöka trycka ner mig pga ett fel tryck.

    Säg mig går du igång på att mobba och vara allmänt svinig mot folk på nätet?
  • Bf29okt
    monkees skrev 2017-04-20 18:36:48 följande:

    Jag har full förståelse för att det kan bli felstavat när man skriver inlägg i trådar. Man kanske är i affekt och skriver utan att tänka efter....MEN när man bestämmer sig för att skapa en ny tråd!!! Kanske ska man vänta tills man är nykter?


    Jag e faktiskt nykterist:)
  • Bf29okt
    monkees skrev 2017-04-20 17:18:37 följande:

    Med all respekt så vill jag säga dig att NÄR man skapar en tråd på FL och man behöver stava rätt på några få enstaka ord så ger det ett OSERIÖST intryck när man inte ens klarar det.  Jag vill inte vara elak men vad är "mesans"? Var du nykter när du skrev det?


    Beter du dig såhär irl också?
Svar på tråden Om förskolan ringer mesans man är på jobbet