• skaleq

    Skal PCO behandlas?

    Hej! Jag fick konstaterat PCO vid vul för ett år sedan. Har endast cystorna och oregelbunden mens som symptom, men har när jag var yngre också mått psykiskt dåligt och gör det till tider fortfarande. Önskar ej att bli gravid nu - men funderar på om detta skall behandlas? Såg på Malou efter tio där en gynekolog pratade om inositol (Donaferty) som är ett receptfritt kosttillskott som är nytt på marknaden. Någon som provat det? Vill att min psykiska hälsa och ägglossning skall stabiliseras.

  • Svar på tråden Skal PCO behandlas?
  • Jasmin Karlsson

    Det som behöver behandlas är om man har mens för sällan. Det är inte bra att gå länge utan mens, då byggs livmoderslemhinnan upp och det är lite större risk för cancer som jag har förstått det. Så om man inte har graviditetsönskan tar man p-piller för att få regelbunden blödning, det minskar också acne om man har det som symtom. Man kan också ta Provera (skyddar inte mot graviditet, man slipper vissa biverkningar som p-piller ger).
    Inositol har visat sig ge mer regelbunden cykel. Jag har testat det men det gjorde ingen skillnad för mig. Men studier har visat att statistiskt sett så ger det förbättring.

  • kwonnie

    Hej!
    Jag har vetat om min pco i 7 år nu och det jag har fått höra från gyn är att pco behandlas med p-piller. Eftersom vi med pco har överskott av manliga könshormonet testosteron så saknar vi östrogen, därför behandlas pco med p-piller som innehåller östrogen för att jämna ut balansen på hormonerna. :)

Svar på tråden Skal PCO behandlas?