• Bullemedbulle

    Vägrar bli undersökt av läkare

    Hej!

    Idag blev jag tvingad till läkaren av min pojkvän/sambo pga jag har haft diarré i 1 månad nu och haft väldigt ont i magen.

    Jag har en extrem rädsla för läkare vilket jag berättat för min sambo otaliga gånger men ändå ringde han och bokade tid idag och drog med mig dit. Blev undersökt av läkaren och fick berätta om mina symtom, läkaren satt och stirrade på mig och hummade bara (hatar det!!!) och sen fick jag lägga mig på britsen för att hon skulle trycka på min mage och känna där jag har ont. Sambon va med hela tiden under undersökningen och log uppmuntrande när han såg hur mycket jag skakade.

    Läkaren ville sen ta lite prover på mig så fick lämna lite blod och så fick jag några rör som jag ska fylla med lite bajs och sånt och någon bomullspinne som jag ska föra in i rövhålets öppning och rulla runt med (detta händer INTE!!). Gissar att hon ville ha bajsprov för jag haft blod i bajset x antal gånger under denna månaden också.

    Blev bråk med sambon när jag kom hem då jag gick raka vägen till soptunnan och slängde provrören. Han tyckte jag va fånig och undra varför jag inte bara kunde göra dom jävla proverna så vi får reda på vad felet är. Tillslut kom vi överens om att jag skulle göra proverna OM han inte la sig i vad jag gör med resultatet (har läst på en del om blod i avföringen och jag blir SKRÄCKSLAGEN när jag läser om undersökningarna man måste göra för att reda ut vad felet är...) och han gick med på vår överenskommelse. Men eftersom han lyckades få med mig till läkaren så lär han väl ändra sig om provresultaten visar på någon inflammation eller så i tarmarna...

    Men jag tänker INTE genomgå någon undersökning, finns inte en jävel som kommer nära min rumpa med varken kameror eller fingrar!!

    Så nu till min fråga, kan man VÄGRA göra undersökningar så som koloskopi och rektoskopi?

    För jag VÄGRAR, ville inte ens gå till läkaren och är DÖDLIGT rädd att bli tvingad att genomgå någon undersökning som jg inte vill...

    Snälla hjälp mig!

  • Svar på tråden Vägrar bli undersökt av läkare
  • monkees
    Bullemedbulle skrev 2017-04-20 17:35:56 följande:

    Hej!

    Idag blev jag tvingad till läkaren av min pojkvän/sambo pga jag har haft diarré i 1 månad nu och haft väldigt ont i magen.

    Jag har en extrem rädsla för läkare vilket jag berättat för min sambo otaliga gånger men ändå ringde han och bokade tid idag och drog med mig dit. Blev undersökt av läkaren och fick berätta om mina symtom, läkaren satt och stirrade på mig och hummade bara (hatar det!!!) och sen fick jag lägga mig på britsen för att hon skulle trycka på min mage och känna där jag har ont. Sambon va med hela tiden under undersökningen och log uppmuntrande när han såg hur mycket jag skakade.

    Läkaren ville sen ta lite prover på mig så fick lämna lite blod och så fick jag några rör som jag ska fylla med lite bajs och sånt och någon bomullspinne som jag ska föra in i rövhålets öppning och rulla runt med (detta händer INTE!!). Gissar att hon ville ha bajsprov för jag haft blod i bajset x antal gånger under denna månaden också.

    Blev bråk med sambon när jag kom hem då jag gick raka vägen till soptunnan och slängde provrören. Han tyckte jag va fånig och undra varför jag inte bara kunde göra dom jävla proverna så vi får reda på vad felet är. Tillslut kom vi överens om att jag skulle göra proverna OM han inte la sig i vad jag gör med resultatet (har läst på en del om blod i avföringen och jag blir SKRÄCKSLAGEN när jag läser om undersökningarna man måste göra för att reda ut vad felet är...) och han gick med på vår överenskommelse. Men eftersom han lyckades få med mig till läkaren så lär han väl ändra sig om provresultaten visar på någon inflammation eller så i tarmarna...

    Men jag tänker INTE genomgå någon undersökning, finns inte en jävel som kommer nära min rumpa med varken kameror eller fingrar!!

    Så nu till min fråga, kan man VÄGRA göra undersökningar så som koloskopi och rektoskopi?

    För jag VÄGRAR, ville inte ens gå till läkaren och är DÖDLIGT rädd att bli tvingad att genomgå någon undersökning som jg inte vill...

    Snälla hjälp mig!


    Hur tänker du att läkaren skulle TVINGA dig? Liksom sjuksystrar som håller i dig? eller vakter?
  • sextiotalist
    Anonym (Anna) skrev 2017-04-20 19:56:49 följande:

    Ja jag skrev fel, jag har dyslexi. Jag menar risken för JUST CANCER I TJOCKTARMEN är väldigt omöjlig. Jag pratar inte om annan typ av cancer.

    Jag själv va för 3 år sen vettskrämd för tjocktarmscancer som är en av symtomen då man blöder mycket när man går på toa.

    Jag skrev då i samband med min första tarmundersökning ut här på familjeliv samt jag FRÅGADE han som gjorde undersökningen och han sa att cancer i tjocktarmen är väldigt sällsynt för personer under 30 . Vilket ts är!


    Senast.häromdagen så sa de på media att veta tjocktarmscancer har ökat för de under 40
  • sextiotalist

    Ts kan det vara värt att söka för din fobi privat. En psykolog som kan hantera dessa fobier och även kan ta in en läkare i behandlingen (när du är redo för det).

  • Bullemedbulle
    lejonetDaniel skrev 2017-04-21 21:51:28 följande:

    Har inte läst alla kommentarer till denna text men det är extremt viktigt att gå till läkaren om man har problem det kan vara något farligt och någon sjukdom som du inte känner till.

    Det är vanligt att många män inte vågar gå till läkaren för underlivsproblem och problem kopplat till rumpan etc och att samhällets åsikter är att man inte är en man om man har problem typ där men det är ju helt fel.

    Om det ska vara pinsamt så borde det om  man inte går till läkaren, inte tvärtom.

    inget att skämmas för om du har problem med rumpan etc, du förlorar mer på att inte gå till läkaren, du kanske får lida av det resten av ditt liv.

    Jag själv är nu 22 år men när jag var 11 år gick jag inte till läkaren för pungproblem för jag vågade inte säga det till någon eller gå till läkaren, det var för pinsamt och jag förstod inte heller vad det innebärde för konsekvenser riktigt.  Bara för att jag inte gick till läkaren itid så kommer jag få lida av det resten av mitt liv

    Gör inga misstag och det är inget att skämmas för om du går till läkaren, du borde få hjälp gå till läkaren och göra alla tester, inte tvärtom


    Jag har redan sagt till läkaren att jag vägrar göra något mer, ända jag tänker göra är att ta medicinen som jag SKA få utskriven och sen ska kag aldrig mer gå dit.
  • Bullemedbulle
    monkees skrev 2017-04-22 06:25:40 följande:

    Hur tänker du att läkaren skulle TVINGA dig? Liksom sjuksystrar som håller i dig? eller vakter?


    Ja... Har läst om flera sådana undersökningar där sjuksköterskorna lagt sig på patienten för att hålla fast händer och ben och kroppen i övrigt för att läkaren ska kunna höra undersökningen...
  • sextiotalist
    Bullemedbulle skrev 2017-04-22 12:23:19 följande:

    Ja... Har läst om flera sådana undersökningar där sjuksköterskorna lagt sig på patienten för att hålla fast händer och ben och kroppen i övrigt för att läkaren ska kunna höra undersökningen...


    Detta kan inte förekommit i Sverige under nutid eftersom all vård är frivillig
  • molly50
    Bullemedbulle skrev 2017-04-22 12:23:19 följande:
    Ja... Har läst om flera sådana undersökningar där sjuksköterskorna lagt sig på patienten för att hålla fast händer och ben och kroppen i övrigt för att läkaren ska kunna höra undersökningen...
    Det låter inte som att det kan ha varit här i Sverige.
    Om en patient är väldigt orolig så ger man hellre lugnande. Inte håller fast med tvång.
    Självklart kan ingen tvinga dig att genomgå läkarundersökningar om du inte vill.
    Men jag tycker att du ska fundera på vad som är viktigast för dig.
    Att få reda på vad som är fel och få rätt behandling eller kanske rentav dö om det skulle visa sig vara så allvarligt,bara för att du vägrar att gå till läkaren.
    Tänk också på dina närmaste,hur det skulle kännas för dem.
    Du kan få hjälp för dina problem med att gå till läkaren.
    Du kanske har råkat ut för något som gjort dig så rädd för läkaren?
    Hur som helst så ska du inte läsa om sådana saker.
    Det skrämmer dig bara ännu mer.
    Och det är inte ens säkert att det du läser stämmer.
    Carpe Diem
  • Bullemedbulle
    molly50 skrev 2017-04-22 13:02:49 följande:

    Det låter inte som att det kan ha varit här i Sverige.

    Om en patient är väldigt orolig så ger man hellre lugnande. Inte håller fast med tvång.

    Självklart kan ingen tvinga dig att genomgå läkarundersökningar om du inte vill.

    Men jag tycker att du ska fundera på vad som är viktigast för dig.

    Att få reda på vad som är fel och få rätt behandling eller kanske rentav dö om det skulle visa sig vara så allvarligt,bara för att du vägrar att gå till läkaren.

    Tänk också på dina närmaste,hur det skulle kännas för dem.

    Du kan få hjälp för dina problem med att gå till läkaren.

    Du kanske har råkat ut för något som gjort dig så rädd för läkaren?

    Hur som helst så ska du inte läsa om sådana saker.

    Det skrämmer dig bara ännu mer.

    Och det är inte ens säkert att det du läser stämmer.


    Det var i Sverige, får 1 år sedan närmare bestämt. En tjej som skulle göra gastroskopi men ändrade sig när hon låg där för hon inte ville men då la sig en sjuksköterska på henne och läkaren gjorde det ändå, mor hennes vilja.

    Så jo, det händer i Sverige!!

    Och ja, det har hänt mig saker, hat blivit behandlad illa, förnedrad och inte lyssnad på av allt för många läkare, därför tänker jag inte låta någon läkare komma i närheten av mig, max för att ta blodprov eller kolla mig i halsen.

    Sen har jag lärt mig att man ska sätta sig själv i första rummet, man ska alltid tänka på sig själv och sitt välmående och jag mår INTE bra av att gå till någon empatilös, äcklig läkare som ändå inte bryr sig om mig, varken problemen eller rädslan. Så jag kommer sätta mig i första rummet och vägra göra något som får mig att må dåligt eller känna obehag eller något!
  • Anonym (Onk.ssk)
    Bullemedbulle skrev 2017-04-22 12:23:19 följande:

    Ja... Har läst om flera sådana undersökningar där sjuksköterskorna lagt sig på patienten för att hålla fast händer och ben och kroppen i övrigt för att läkaren ska kunna höra undersökningen...


    Då har de patienterna vårdas under LPT och behöver föra somatiska undersökningar av någon anledning.
Svar på tråden Vägrar bli undersökt av läkare