• Norris7

    Är det lättare att köpa en vuxen hund än en valp?

    Vill ha en liten lätt ras typ bichon. Men har blivit skrämd av att läsa om hur enormt stor omställningen är och att det skapar skilsmässor och nöter på relationen osv.Därför undrar jag om det är lättare att skaffa en vuxen hund eller vågar man göra det? Är det oftast skälliga nervösa problemhundar som aldrig kan bli runsrena? Vad är lättare?

  • Svar på tråden Är det lättare att köpa en vuxen hund än en valp?
  • Starka

    Vi köpte en omplaceringshund 2,5 år som första hund tillsammans hade henne i 10 år

    Nu har vi en 9 månaders som vi köpte som valp

    Skulle nog vilja säga att det är både och. Du slipper den jobbiga valperioden med dålig sömn osv men samtidigt så kan det vara nästan lika "jobbigt" med en vuxen hund som ska läras om. Nu var i o för sig vår omplacering en krävande relativt "vass" ras som dessutom aldrig hade hört ordet nej. Det första halv året ungefär var hemskt hon högg och bråkade hela dagarna, minns ja satt i skogen när hon hade slagit omkull mig för 5e gången, tjöt och tänkte det går inte vi får avliva henne. Men jag märkte ju hur det lyste igenom hennes underbara personlighet så jag kämpade vidare och sakta sakta vände det sen blev hon en helt fantastisk hund en riktig mattes tös ingen trodde på oss när vi berättade vilket monster hon var i början.

    Det är lättare med en valp dom är ju som en tom bok inga beteenden du måste träna bort för att lära nya men så har du istället rumsrenträning ensamträning och hela den biten. Man är ju väldigt låst första halvåret innan man kan börja lämna hunden korta korta stunder

    Skulle vilja säga att det är för och nackdelar med båda men jag skulle aldrig vilja vara utan även om jag höll på att gå under helt när vi fick låta vår fina tös somna in

  • Dexter dot com
    Norris7 skrev 2017-04-22 20:15:08 följande:

    Vill ha en liten lätt ras typ bichon. Men har blivit skrämd av att läsa om hur enormt stor omställningen är och att det skapar skilsmässor och nöter på relationen osv.Därför undrar jag om det är lättare att skaffa en vuxen hund eller vågar man göra det? Är det oftast skälliga nervösa problemhundar som aldrig kan bli runsrena? Vad är lättare?


    Om man är påläst, förstår hur mycket en hund kräver i tid, att det kan kosta enorma summor om man har otur, har intresset och viljan att lära sig så brukar det inte vara så stor omställning eller bli jobbigt. Men är man inte införstådd med att livet med hund kräver planering, kostar pengar och tar mycket tid är det väldigt jobbigt oavsett om du skaffar valp eller vuxen hund.
    Du måste ju vara ledig rätt länge med både valp eller vuxen hund. Även om det brukar gå fortare att ensamhetsträna en omplacering måste du börja om från början när hunden flyttat. Stressen vid en flytt och att du inte känner hunden och kan läsa dess signaler kan innebära att även en vuxen hund gör inne i början.

    Fördelen med en vuxen hund är ju att du kan kräva att hunden är ögonlyst, patellaundersökt, röntgad, bphtestad mm innan du köper den och att när du hälsar på/lånar hem hunden ser hur den agerar i hundmöten, med barn, om den kan vara lös osv.
  • Norris7

    Tack för svar ????. Jag har en vuxen knähund som brukar bo här några veckor när hans ägare är på semester och det går hur bra som helst. Han hänger bara med lixom helt naturligt. Men kanske är han ovanligt lätt att ha. Jag har ju ingen erfarenhet av hur det är att ha valp. Kan jag ens sitta härhemma vid datorn o jobba eller kräver den 100% uppmärksamhet

  • Dexter dot com
    Norris7 skrev 2017-04-23 17:33:08 följande:

    Tack för svar ????. Jag har en vuxen knähund som brukar bo här några veckor när hans ägare är på semester och det går hur bra som helst. Han hänger bara med lixom helt naturligt. Men kanske är han ovanligt lätt att ha. Jag har ju ingen erfarenhet av hur det är att ha valp. Kan jag ens sitta härhemma vid datorn o jobba eller kräver den 100% uppmärksamhet


    En valp kräver oftast 100% i början innan du lärt dig signalerna/intervallerna på när den måste ut tex. Min senaste valp behövde ut 2-3 g/h tills hon var ca 7 månader om det inte skulle ske olyckor inne men visst finns det valpar som kan hålla sig nån timme tidigare. Valpar tuggar ju gärna på saker men har du valpen i samma rum när du jobbar har du ju full uppsikt över den och kan avleda vid behov. Även om valpar sover mycket så har dom ju sina ryck däremellan som kräver att du engagerar dig i valpen.
    Måste du jobba flera timmar i sträck eller kan du bryta mitt i en stund och fortsätta jobba senare? Hur ser ditt liv ut för övrigt? Har du tid och intresse för kurser på kvällstid? Har du hundvakt om du behöver? Kommer du jobba hemifrån lång tid framöver eller hur löser du hundpassningen om jobbsituationen förändras?
  • Norris7

    Arbetar halvtid.jobvar hemifrån tills valpen är 5 månader. Sedan får den vara själv med katten i köket endast 3 timmar . Några morgnar i v.Tänker gå valpkurs och skulle gärna gå någon annan kurs senare åxå. Vi bor i hus så det är lätr att bara öoona altandörren för att rasta . Men jag har ju läst massor om hur fruktansvärt jobbigt det är med valp att det förstör både äktenskap och fritid så jag känner mig ganska rädd efter att jag läst allt det. Hur länge ungefär är den där jobbiga tiden? Är det ett helt år eller ännu längre?

  • Starka

    Ja jag skulle nog också säga att en valp kräver 100% uppsikt, är ett ögonblick så hittar dom på bus eller gör inne

    Det du kan göra för att underlätta om du nu ska jobba är att stänga av där du är så valpen bara kan vara runt dig

    Lättare att hålla koll på bus och gå ut signaler då men som Dexter skriver är det lite ett heltids jobb med valp

  • Dexter dot com
    Norris7 skrev 2017-04-23 21:00:38 följande:

    Arbetar halvtid.jobvar hemifrån tills valpen är 5 månader. Sedan får den vara själv med katten i köket endast 3 timmar . Några morgnar i v.Tänker gå valpkurs och skulle gärna gå någon annan kurs senare åxå. Vi bor i hus så det är lätr att bara öoona altandörren för att rasta . Men jag har ju läst massor om hur fruktansvärt jobbigt det är med valp att det förstör både äktenskap och fritid så jag känner mig ganska rädd efter att jag läst allt det. Hur länge ungefär är den där jobbiga tiden? Är det ett helt år eller ännu längre?


    Du får enl lag inte börja ensamhetsträna valpen mer än väldigt korta stunder innan den är 4 månader och på en månad kommer du inte hinna träna valpen att klara 3 timmars ensamhet så har du ingen hundvakt så tycker jag du ska släppa tanken om att skaffa valp. Vissa hundar klarar inte av att vara ensamma alls trots långsam ensamhetsträning så hundvakt är A och O. Mina hundar har klarat 4 timmars ensamhet när dom varit runt året.
    Det är ju så individuellt hur " jobbigt" det är med valp men första halvåret är det ju full koll då dom oftast inte är rumsrena, inte kan vara ensamma mer än kortare stunder och gärna testar att tugga på saker. Sen kommer det perioder senare då hunden blir mentalt könsmogen och då får man ofta backa i träningen och sänka kraven. Jag skulle nog säga att dom första åren är lite bergochdalbana innan man vet vad man har för hund :)
  • Norris7

    Men hur länge ungefär är det 100 procents uppsikt? När man ut valpen flera gånger i timmen när den är 5 eller 6 månader åxå? Ungefär hur länge är den vaken på nätterna?

  • Starka

    Nu ska ja se om jag kommer ihåg i alla fall första tre månaderna va vi nog ute 2-4 gånger i timmen

    Många säger ju att små hundar kan va svårare att få rumsrena så jag gav mig sjutton på att vi skulle va jättenoga med det där och vi hade kanske tre fyra olyckor inne bara sen vet jag inte om hon var snabb på att fatta grejen eller vad men det funkade. Hon började ganska snabbt säga till när hon ville ut. "Grundregeln" är ätit, druckit, sovit och busat så ska valpen ut

    Dom första två mån va värst med sömnen jag var uppe till ungefär ett-två sen sov nån timme sen ut och så tog min sambo ut henne vid fem när han skulle till jobbet och jag gick upp sex sju

    100% uppsikt beror lite på hur mycket hitte på det finns i den lille haha vi kunde slappna av lite vid 5-6 mån peppar peppar har vi fått en vovve som inte tuggar på annat än sina leksaker men mammas tex är över ett år och dom kan fortfarande inte ge henne några längre stunder utan full koll för hon förstör hur mycket som helst

    Ensamträningen är jätteviktigt att den blir trygg och i valpens takt. Du börjar med att bara lämna rummet sen att tex hämta posten och utökar minut för minut

    Nu är vår skrutt extremt bunden till mig så det har fått ta lite tid, hon blev i början helt hysterisk bara jag gick på toaletten men nu går de bra

    Ursäkta att de blir lite rörigt har svårt att uttrycka mig i skrift

  • Dexter dot com
    Norris7 skrev 2017-04-24 08:37:16 följande:

    Men hur länge ungefär är det 100 procents uppsikt? När man ut valpen flera gånger i timmen när den är 5 eller 6 månader åxå? Ungefär hur länge är den vaken på nätterna?


    Har du inte totalt valpsäkrat hela hemmet så är det ju 100% uppsikt tills hunden är vuxen och du är säker på att den är helt rumsren och inte tuggar på saker. Har du barn är det ju alltid umgänge mellan hund och barn i ditt sällskap.
    Min sista valp var vaken på nätterna 1-2 g/natt och behövde ut flera g/h tills hon var ca 7 månader. Nu sover hon iaf till 5.00 på morgonen ;)
Svar på tråden Är det lättare att köpa en vuxen hund än en valp?