• Irk

    Första IVF, andra som e i samma skede?

    Vi har försökt i många år innan vi ifjol bestämde oss för att göra undersökningar och nu äntligen är allt faktist på gång.. så himla lång väntan men nu går allt snabbt känns det som mittiallt..

    Vi är ganska unga (jag 26, min festman 27/28 i år) men läkaren påstår att mina äggstock är lite slö och min mans spermier är inte i så bra skick (sista testet endast 2% fungerande) men ingenting är omöjligt!

    Jag är otroligt nålrädd och haft sån ångest över injektionerna men är nu på dag 4 och det känns endå okej, så stolt över mig själv. Vi kör det långa protokollet så blivit nerreglerad i ungefär 2 veckor nu. Ska på vårt första ultraljud för att kolla äggblåsorna på tisdag.

    Skulle gärna diskutera och följas åt med andra unga i liknande sits, finns det kanske tilloch med någon som e nästan på samma ställe i behandlingen?

  • Svar på tråden Första IVF, andra som e i samma skede?
  • Rosenblad

    Vi är också på vårt första ivf försök, jag är 28 och min man 30år. Vi kommer köra på den korta behandligen med sprut-start om ca 3 veckor vid mensen. Vi har inga ''fel'' på oss, äggstockar och livmoder har sett bra ut på alla vul och spermierna har varit jättebra. Vi har fått en chans på 40-50% chans att lyckas med ivf av läkaren på kliniken så det känns ju bra, samtidigt som det känns som något näst intill omöjligt att bli gravid efter så många försök.

    När kommer ditt ägg plock ske ungefär? Vårat kommer ske slutet av Maj troligen

  • Annanosen

    Började utredning pga barnlöshet för ett år sedan, då inget var fel på varken mig (då 32år) eller min sambo (34år) så fick vi försöka ett år till själva. Ingen graviditet av det, så nu står vi i kö till IVF i Västerås. Inom tre månader får vi kallelse till en informationsträff, efter det får vi påbörja behandling. Jag har typ ingen aning om vad som väntar, men hoppas så jävla hårt att det ska lyckas. Min sambo har ett barn sedan en tidigare relation och barnets biologiska mamma är psykiskt sjuk, medicinerar för allt möjligt, försökt ta livet av sig, röker mm och kläcker ur sig ungar på löpande band. Livet är ju jävligt rättvist...

  • Irk
    Rosenblad skrev 2017-04-24 15:56:09 följande:

    Vi är också på vårt första ivf försök, jag är 28 och min man 30år. Vi kommer köra på den korta behandligen med sprut-start om ca 3 veckor vid mensen. Vi har inga ''fel'' på oss, äggstockar och livmoder har sett bra ut på alla vul och spermierna har varit jättebra. Vi har fått en chans på 40-50% chans att lyckas med ivf av läkaren på kliniken så det känns ju bra, samtidigt som det känns som något näst intill omöjligt att bli gravid efter så många försök.

    När kommer ditt ägg plock ske ungefär? Vårat kommer ske slutet av Maj troligen


    Vårat äggplock borde bli redan nästa vecka ???? så jävla närvöst.. var på vul idag och de såg 7 st follicklar på höger sida och 3 på vänster som var mellan 8-12 mm.. men de har ju ännu en vecka på sig att växa till sig och kanske komma fler ???? hoppas.
    Lycka till och hör gärna av dej hur det går ????
  • Irk
    Annanosen skrev 2017-04-25 19:04:51 följande:

    Började utredning pga barnlöshet för ett år sedan, då inget var fel på varken mig (då 32år) eller min sambo (34år) så fick vi försöka ett år till själva. Ingen graviditet av det, så nu står vi i kö till IVF i Västerås. Inom tre månader får vi kallelse till en informationsträff, efter det får vi påbörja behandling. Jag har typ ingen aning om vad som väntar, men hoppas så jävla hårt att det ska lyckas. Min sambo har ett barn sedan en tidigare relation och barnets biologiska mamma är psykiskt sjuk, medicinerar för allt möjligt, försökt ta livet av sig, röker mm och kläcker ur sig ungar på löpande band. Livet är ju jävligt rättvist...


    Livet e så jävla orättvist ibland. Vet många som "inte ens ville ha barn" själv kämppar man utav bara den och skulle göra nästan vad som helst.. synd ni har behövt vänta så
  • Antidote14

    Hej allihopa. Detta är vårt första ivf försök oxå. Vi har dock kommit längre och är inne på ruvardag 7 (Korta metoden ) Äggplock är inget att oroa sig för, jag tyckte inte att det var nått farligt alls.

  • Irk
    Antidote14 skrev 2017-04-25 23:10:54 följande:

    Hej allihopa. Detta är vårt första ivf försök oxå. Vi har dock kommit längre och är inne på ruvardag 7 (Korta metoden ) Äggplock är inget att oroa sig för, jag tyckte inte att det var nått farligt alls.


    Ååh va spännande!
    Var du inte närvös innan? Kände du inget alls?
    Jag var närvös redan innan sprutorna, nålfobi, men det har gått mycket bättre än väntat :)
    Ååh hoppas ni får se ett plus snart!
  • Antidote14
    Irk skrev 2017-04-26 06:40:12 följande:

    Ååh va spännande!

    Var du inte närvös innan? Kände du inget alls?

    Jag var närvös redan innan sprutorna, nålfobi, men det har gått mycket bättre än väntat :)

    Ååh hoppas ni får se ett plus snart!


    Min bästa vän gick igenom samma sak förra året så jag visste hur det skulle gå till. Sen är jag inte så nervös av mig. Det som känns är när dom går genom slidväggen och ja det känns. Men det är ingen smärta som varken håller i sig eller är extrem. Känns som kraftig mensvärk i 2 sekunder. Sen är det bara att be om mer smärtstillande om det skulle göra ont. Det är mycket värre att vänta hela tiden.... vänta på utredning, mens, sprutstart, undersökningar, äggplock, et och så nu två veckor innan man vet om det funkade.
  • Pion83
    Hej!

    Jag hakar gärna på i denna tråd. 

    Ikväll tog vi sista sprutan, på fredag blir det äggplock. 
    Nervös och lätt deprimerad tror jag. Vill överhuvudtaget inte vara med om detta. 
    Vi har ett barn på 3 år som vi gärna vill ha syskon till. 
    Förlossningen med henne gick inte bra och med kejsarsnitt och infektion resulterade det i att mina äggledare är förstörda. Är fortfarande i chock över det. Har tagit lång tid innan vår oro togs på allvar och de faktiskt kom fram till att det är fel. Känns så fel att jag hade gåvan att kunna bli med barn och så har det tagits ifrån mig vid en förlossning. Går till psykolog för att bearbeta detta.
    Hur som. Nu gör vi första IVF. Jag har mått illa av sprutorna. Äggplock väntar och nervös för att det inte ska bli något att sätta tillbaka. 
    Hur går det för er andra?
  • fanola

    Hoppas jag kan få vara med er i den här gruppen..

    Lite om min historia: Jag och min sambo har försökt i lite drygt 5 år. Vart för 3 år sen gravida på egen hand men de ledde till ett MA..

    I februari fick vi göra vårat första IVF och vart då gravida.. Gick till vecka 10 men fick "en dålig känsla" och fick ett UL som visade att litens hjärta slutat slå ca 1 vecka tidigare..

    Så nu är det 2 veckor sedan vi fick missfallet igångsatt så att säga..

    Så även om jag redan gjort ett IVF så kanske jag får hänga på er ändå?

    Förhoppningsvis så kan vi göra försök nummer 2 snart..

  • Irk
    Pion83 skrev 2017-04-26 23:37:17 följande:

    Hej!

    Jag hakar gärna på i denna tråd. 

    Ikväll tog vi sista sprutan, på fredag blir det äggplock. 
    Nervös och lätt deprimerad tror jag. Vill överhuvudtaget inte vara med om detta. 
    Vi har ett barn på 3 år som vi gärna vill ha syskon till. 
    Förlossningen med henne gick inte bra och med kejsarsnitt och infektion resulterade det i att mina äggledare är förstörda. Är fortfarande i chock över det. Har tagit lång tid innan vår oro togs på allvar och de faktiskt kom fram till att det är fel. Känns så fel att jag hade gåvan att kunna bli med barn och så har det tagits ifrån mig vid en förlossning. Går till psykolog för att bearbeta detta.
    Hur som. Nu gör vi första IVF. Jag har mått illa av sprutorna. Äggplock väntar och nervös för att det inte ska bli något att sätta tillbaka. 
    Hur går det för er andra?


    Hej!
    Hur gick äggplocket? Håller tummarna.
    Har haft väldiga humörsvängningar igår och idag.. och fick veta att vårt äggplock blir på onsdag nästa vecka.
Svar på tråden Första IVF, andra som e i samma skede?