• Sodacitron

    Paroxetin??

    jag ska nu börja med paroxetin mot ångest och depression. jag undrar om någon här tagit den och vilka erfarenheter ni har. tacksam för svar!

  • Svar på tråden Paroxetin??
  • Anonym (Ko)

    Har tagit don tabletterna i ca 2 månader snart. Ska ta de minst 6 månader. Successivt höjt upp till nu stående dos 40 mg.

  • Sodacitron

    Kan du redan nu se en förbättring? några kobbiga biverkningar?

  • Anonym (Ko)

    Mår redan bättre. Har tinnitus och ofrivilliga muskel ryckningar men inga större besvär. Känns bra! Har du börjat äta dom idag?

  • Sodacitron

    ska bara få besked på hur jag ska gå över till den. har citalopram nu men ska byta så fort läkaren ringer igen. hoppas att der går att skifta över snabbt. skönt att du mår bättre! Jag tror mycket på paroxetin!!

  • Anonym (Ko)

    Detta är första gången för mig som jag har behövt ta liknande medicin. Första månaden när jag mådde akut dåligt tog jag även lugnande vid behov och sömntablett. Men det var bara de första 4 v ca. Hoppas du snart kan känna dig bättre efter läkemedels bytet. Ev biverkningar är ju övergående. Krya på dig! Jag mår bättre men är fortfarande låg och "nere" och extremt trött men det kan väl vara ett tecken på återhämtning

  • Sodacitron

    idag har jag bytt rakt av till Paroxetin från citalopram och tar nu 20mg. Fick en ångestattack efter några timmar men sen har jag inte känt av någon ångest alls. hade ångest varje dag med citalopram.

  • Dorian Ertymexx
    Sodacitron skrev 2017-04-23 18:22:01 följande:
    jag ska nu börja med paroxetin mot ångest och depression. jag undrar om någon här tagit den och vilka erfarenheter ni har. tacksam för svar!
    Jepp. Tog Seroxat (som det ursprungliga hette innan det försvann från marknaden) och gick över till Paroxetin när originalet försvann efter en utbrändhet. För mig har det funkat bra - men det beror alltid på.

    Innan Seroxat försvann så fick jag Paroxetin av något märke, som inte alls fungerade för mig. Blev tokarg helt utan anledning, så jag bad att få just Seroxat istället "likvärdigt billigare". Men Seroxat försvann som sagt, så då fick jag fint gå över till Paroxetin ändå, men jag tror det var av ett annat märke, för den här har fungerat finfint för mig.

    Det ska dock sägas att alla sådana här mediciner fungerar väldigt individuellt - det som fungerar bra för någon kan fungera uselt för någon annan. Man får prova sig fram tills man hittar det som fungerar för en själv. Men man behöver ge det tid förstås.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym (Tyra)

    Puffar denna..

    Ska troligtvis börja med denna mot ångest..

    Någon som vill dela med sig av erfarenheter?

  • Anonym (Yr)

    Börjat med paroxetine idag, känner mig yr och svag. Är det så vid insättning?

  • olivia68

    Jag började med paroxetin för många år sedan.

    Hade panikångest och agorafobi.

    Tog 20 mg/dag och mådde så mkt bättre redan efter en vecka.

    Helt otroligt bra mot min ångest och agorafobi.

    Det höll i sig i ca 6 år.

    Sedan slutade de fungera. Kan inte gå upp i dos, mår sämre då.

    Mina biverkningar vid insättning var : huvudvärk, metallsmak i munnen, dåsig, urinträngningar.

    Det gick över på en vecka.

    Gick ner i vikt men det var helt ok.

    Ge denna medicin en chans.

    Trist att den inte fungerar på mig längre.

  • Anonym (W)
    Anonym (Yr) skrev 2019-07-23 22:34:19 följande:

    Börjat med paroxetine idag, känner mig yr och svag. Är det så vid insättning?


    Kan vara så men det är inte värmen då?

  • Ser0tonin
    olivia68 skrev 2019-07-25 20:34:08 följande:

    Tog 20 mg/dag och mådde så mkt bättre redan efter en vecka.


    Man ska aldrig nedvärdera placebons effekt.
Svar på tråden Paroxetin??